|
aanderss
05-03-2008, 21:22
jag kom att tänka på en sak. de finns många motionslopp där ENBART kvinnor för deltaga så såm tjejvasan tjejmilen tjejvättern vårråset. Jag kan inte komma på något lopp där enbart män får deltaga. är inte de kanske könsdiskriminering?
rahmat2
05-03-2008, 21:26
Det tycker inte jag. För det behövs massa saker för att vi skall som kön få samma sociala möjligheter. Just nu har kvinnor även i Sverige mindre möjligheter än vad männen har.
Rahmat
aanderss
05-03-2008, 21:32
CITAT (rahmat2 @ 05-03-2008, 21:26)  Det tycker inte jag. För det behövs massa saker för att vi skall som kön få samma sociala möjligheter. Just nu har kvinnor även i Sverige mindre möjligheter än vad männen har.
Rahmat men varför blanda in idrotten då
CITAT (aanderss @ 05-03-2008, 21:22)  jag kom att tänka på en sak. de finns många motionslopp där ENBART kvinnor för deltaga så såm tjejvasan tjejmilen tjejvättern vårråset. Jag kan inte komma på något lopp där enbart män får deltaga. är inte de kanske könsdiskriminering? Män får delta i Vårruset på vissa orter, under förutsättning att de klär ut sig till kvinnor. Tjurruset är så vitt jag vet en manlig tävling, tills alldeles nyligen fick inte kvinnor delta alls. Nu tror jag de kan ha ruckat på reglerna lite däremot, iaf hörde jag talas om det. Män brukar ha lättare att komma sig för att delta i lopp, kvinnor brukar för det mesta inte våga just pga att när män är med blir det mer tävling och mindre folkfest. I t ex vårruset och tjejmilen är det mer party än riktig tävling, män brukar vara mer intresserade av att prestera, tävla och placera sig och det är ju inte det de loppen handlar om. Killar och tjejer vill helt enkelt olika saker, och då har tjejerna fått ett par lopp som de kan springa på sitt sätt. De tjejer som faktiskt vill tävla brukar trivas i mixade loppen, men vad ska de göra som inte vill springa för att tävla utan springer för att det är socialt och en fest? Alla de andra cirka 300 loppen som går i Sverige i sommar är mixade och springs till största delen på männens villkor. Är det så farligt att tjejerna fått några få tävlingar, iaf inom löpningen?
aanderss
05-03-2008, 21:48
nä de är de inte men varför har männen nästan INGA alls egna lopp om kvinnorna har
de mixade loppen är på allas vilkor
CITAT (aanderss @ 05-03-2008, 21:32)  men varför blanda in idrotten då Varför inte? Om du ser med öppna ögon så ska du upptäcka att damidrotten hamnat lite i skymundan om man jämför med herrarnas. Precis som allt annat i samhället. Kan du tänka dig att man fortfarande år 2008 i media, särskilt påpekar att det var en 24-årig kvinnlig pilot som klarade av att hantera farlig situation vid landning och därmed räddade många människoliv!? Det är ju nästan som ... Oj! En kvinna klarade av det som för en man är en självklarhet! Så länge samhället beter sig på detta vis, måste vi kvinnor reagera och agera!
Ja det här är ju inte klokt!! Bara en massa fruntimmer som rusar omkring som yra hönor. Nej, förbjud spektaklet och låt kvinnsen återgå till sin husmodersgymnastik! Ett, två, ett, två, böj på knäna, ett, två.........
aanderss
05-03-2008, 21:53
mm men varför blanda in idrotten CITAT (Cacki @ 05-03-2008, 21:51)  Ja det här är ju inte klokt!! Bara en massa fruntimmer som rusar omkring som yra hönor. Nej, förbjud spektaklet och låt kvinnsen återgå till sin husmodersgymnastik! Ett, två, ett, två, böj på knäna, ett, två.........  jag tycker att männen med skall få deltaga i de kortare loppen precis som kvonnorna får göra i de längre loppen
rahmat2
05-03-2008, 21:54
CITAT (aanderss @ 05-03-2008, 21:53)  mm men varför blanda in idrotten jag tycker att männen med skall få deltaga i de kortare loppen precis som kvonnorna får göra i de längre loppen Antar för att rörelser brukar stärka vi människors självförtroenden. Idrott är ju bara rörelser.
mamamaggan
05-03-2008, 21:55
Jo men dessa tävlingar bara för kvinnor är ju en reaktion på att det funnits/finns tävlingar bara för män. Förr fick ju inte kvinnor åka Vasaloppet osv.
Gossen Ruda
05-03-2008, 21:56
LadyG har rätt i sak, män är oftast mer tävlingsinriktade, så jag har en viss förståelse för enbart kvinnolopp. Men samtidigt måste man väl få ha lopp enbart för män då? Men det går inte, då blir det ett skriande om kvinnodiskriminering. Det är svårt att både äta kakan och ha kvar den.
aanderss
05-03-2008, 21:57
nä de fick de inte men nu får kvinnor åka ALLA loppen i vasaloppsveckan de får INTE männen
Aqvakul
05-03-2008, 21:57
Jag tycker att tjejer ofta har roligare när de idrottar/tävlar. Män tar ofta det hela på alldeles för stort allvar. Blir faktiskt lite avis....
aanderss
05-03-2008, 21:58
CITAT (Aqvakul @ 05-03-2008, 21:57)  Jag tycker att tjejer ofta har roligare när de idrottar/tävlar. Män tar ofta det hela på alldeles för stort allvar. Blir faktiskt lite avis.... jag håller med dig.
Gossen Ruda
05-03-2008, 22:00
Det är ganska kul att titta på tjejloppen också. Dräggel, dräggel.
CITAT (aanderss @ 05-03-2008, 21:53)  jag tycker att männen med skall få deltaga i de kortare loppen precis som kvonnorna får göra i de längre loppen Det finns ju korta lopp för män också! Tjurruset är ju ett sånt lopp, en mil för killar rakt genom terrängen. Här kan du söka fler lopp om du vill springa, i Marathon.se's loppkalender: http://www.marathon.se/loppen/index.cfm?Search=yesCITAT (Aqvakul @ 05-03-2008, 21:57)  Jag tycker att tjejer ofta har roligare när de idrottar/tävlar. Män tar ofta det hela på alldeles för stort allvar. Blir faktiskt lite avis.... Det är delvis därför tjejloppen kom till, det finns gott om tjejer som inte gillar det sättet att springa. Men t ex Midnattsloppet här i Stockholm är en folkfest för båda könen. En mil, mitt i natten och det finns en maskeradklass för den som är intresserad :-)
aanderss
05-03-2008, 22:05
tjurruset får kvinnor med deltaga i har jag för mig.
CITAT (aanderss @ 05-03-2008, 22:05)  tjurruset får kvinnor med deltaga i har jag för mig. Vi har inte fått det hittils, men de kan ha ändrat det. Jag har hört rykten om det, men inget säkert. Män får delta i Vårruset på vissa orter, under förutsättning att de klär ut sig till kvinnor.
aanderss
05-03-2008, 22:11
men varför inte låta alla motionslopp vara öppna för alla
CITAT (aanderss @ 05-03-2008, 22:11)  men varför inte låta alla motionslopp vara öppna för alla Få förstör man syftet med tjejloppen. Killar och tjejer vill helt enkelt olika saker, och då har tjejerna fått ett par lopp som de kan springa på sitt sätt. Att helt öppna tjejloppen skulle förstöra dem.
aanderss
05-03-2008, 22:27
de tycker inte jag. då kan man ju säga att tjejerna förstör männens lopp också
aanderss
05-03-2008, 22:31
tja de är i vägen för männen som vill åka/springa fort när de åker/springer sakta
men jag tycker att man skall öppna alla lopp för alla
Men alltså, vitsen är ju att tjejer ska kunna tävla mot varandra på lika villkor - mot varandra. Och inte behöva buffla med en massa män. Inom idrotten är det ju jättevanligt med könsseparerade tävlingar i allt möjligt.
Då är jag lite mer skeptisk till att damer/tjejer skapar bokklubbar etc som är enkönade. Tänk om jag också vill vara med i en "bokjunta", känns som att jag skulle få försöka bjuda in mig med armbågen:)
Jag tror för övrigt att det kan finnas ett visst egenvärde i att faktiskt ibland umgås i enkönade miljöer - även om jag själv absolut föredrar mixade miljöer. Det är bland annat därför som det ibland kan vara så svårt för "gubbarna i jaktlaget" att släppa in en dam, exempelvis. Det ändrar hela saken liksom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|