|
Försökte hitta tråden där jag läs om det tidigare men hittar den inte, därför frågar jag igen.
När är det "dags" att beskära passion? Jag minns väl att man gott kunda klippa 1dm ovanför jordytan och sedan ta till vara på de skott ovanför detta som man ville genom att sätta dem i vatten. Min passio växer ganska rejält nu och jag är sugen att att kapa ner den och klippa bort det som är dött, är det för tidigt för detta redan nu?
Du kan göra det nu om du har den inne i lägenheten.
MVH/clivia
Nu har jag klippt friskt! Två små kala stamstumpar tittar upp ur jorden på krukan, och de förgreningar som var på den delen av växten som hade blad har jag ansat lite och satt i vatten med förhoppning om rotbildning. Satte lite näring i krukan också för att värdplantan ska ha lättare att skjuta fart.
Finns det några tumregler när det gäller passion och sticklingar? Har försökt läsa mig till det men jag tycker inte just infon jag söker går att hitta.
-Vatten eller jord? -Maximal längd/antal blad på stickling? -Var bör man klippa? -Funkar även stickling med halvt förvedad stam vid snittet?
Alexander-VG-zon3
11-03-2008, 21:46
du bör inte radikalt klippa ner den helt ,, utan du sparar ca 4bladpar och klipper efter dessa , plantan mår bättre om den har blad kvar efter du klippt den är där bara ''kala'' grenar mår den sämre .
sticklingarna du tar ska du ha kvar ett bladpar nederst där du drar veck bladen och så ska den ännen ner i jord eller vatten ,, men du måste ju även ha kvar blad på toppen stciklingar brukar rota sig lätt . ställ dom varmt å ljust .
CITAT (Kee @ 11-03-2008, 21:07)  Nu har jag klippt friskt! Två små kala stamstumpar tittar upp ur jorden på krukan, och de förgreningar som var på den delen av växten som hade blad har jag ansat lite och satt i vatten med förhoppning om rotbildning. Satte lite näring i krukan också för att värdplantan ska ha lättare att skjuta fart.
Finns det några tumregler när det gäller passion och sticklingar? Har försökt läsa mig till det men jag tycker inte just infon jag söker går att hitta.
-Vatten eller jord? -Maximal längd/antal blad på stickling? -Var bör man klippa? -Funkar även stickling med halvt förvedad stam vid snittet? Sticklingarna har inget problem att rota sig. Du kan välja mellan vatten eller jord. Maximal längd/antal blad kan du också välja själv, det beror väl på hur många vill du göra men minst måste de ha ett bladpar enligt mig. Jag har gjort sticklingar med 3 bladpar utan något som helst problem. Stickling med halvt förvedad stam har jag inte haft men du kan i alla fall försöka att rota den... Så här ser rötterna av passiflora efter tre månader i vatten (juli 2007): [attachment=14841:3månader..._Eugenie.jpg] Lycka till, Kee!!! MVH/clivia
Hmm, antingen är det jag som missförstått ngt fatalt eller tvärt om! Fför jag blev områdd att klippa ngn dm ovanför jordytan när det gäller värdplantan, men det sas inget om att det måste finnas ett bladpar kvar! första bladparet på min planta (som den såg ut innan beskäring, kom väl efter en 2-3 METER stam! Jag tyckte väl det kändes lite konstigt, aja vi får väl se hur sticklingarna/värdplantan tar sig.
CITAT (Kee @ 12-03-2008, 13:11)  Hmm, antingen är det jag som missförstått ngt fatalt eller tvärt om! Fför jag blev områdd att klippa ngn dm ovanför jordytan när det gäller värdplantan, men det sas inget om att det måste finnas ett bladpar kvar! första bladparet på min planta (som den såg ut innan beskäring, kom väl efter en 2-3 METER stam! Jag tyckte väl det kändes lite konstigt, aja vi får väl se hur sticklingarna/värdplantan tar sig. Våra undulater har "klippt" en av mina passifloror ungefär en dm ovanför marken och den har återhämtat sig ändå. Jag har också läst rådet i en annan tråd att det går att göra så jag tror inte att detta är något problem hos dessa växter. Passiflora växer som ogräs på våren och sommaren. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
12-03-2008, 14:36
CITAT (Kee @ 12-03-2008, 13:11)  Hmm, antingen är det jag som missförstått ngt fatalt eller tvärt om! Fför jag blev områdd att klippa ngn dm ovanför jordytan när det gäller värdplantan, men det sas inget om att det måste finnas ett bladpar kvar! första bladparet på min planta (som den såg ut innan beskäring, kom väl efter en 2-3 METER stam! Jag tyckte väl det kändes lite konstigt, aja vi får väl se hur sticklingarna/värdplantan tar sig. den tål det ,, men mår bättre med blad kvar . du skulle klippt i omgångar så där fanns blad kvar . du får ju en snabbare tillväxt där du klippt om plantan hade blad kvar nånstans .
Blev glad idag när jag såg att värdplantan börjat skjuta skott! Pytteytte än så länge men ändå på god väg! Snabbare än vad sticklingarna förmår skjuta rot iaf!
Denna planta var ju den som fick igång mitt intresse för växter för ett år sen genom sitt ihärdiga sätt att växa, och den impar än! Maken till livskraft har jag inte skådat. Ett av skotten som jag tordde var dött sen länge (och då ska ni veta att det är ett orotat skott med knappt några blad på) har skjutit nya sidoskott både här och var, tre blomknoppar har jag än så länge och det bara växer och växer! En stickling som jag köpte på plantagen lyckades jag misshandla så till den ringa grad att den blev helt kal, tro på "f-n" att den har börjat skjuta nya skott det med! En 10cm stickling! Coolt!
Nu återstår bara att se vad det blir av denna planta innan sommaren är över, hoppas på blom i år och kanske nästa år att man kunde få de två olika sorterna att föröka sig och bilda ngt mellanting vad tros om det?
Christer i Falköping
18-04-2008, 19:39
CITAT (Kee @ 18-04-2008, 20:00)  Nu återstår bara att se vad det blir av denna planta innan sommaren är över, hoppas på blom i år och kanske nästa år att man kunde få de två olika sorterna att föröka sig och bilda ngt mellanting vad tros om det? De kommer säkert att blomma senare i år och det är ingen omöjlighet att de kan korspollineras. Blir spännande att få höra hur de plantorna blir om ett par år. Christer.
Det glädjer mig att höra Krister! Utan att veta bättre måste jag nog hålla med om att den lille sticklingen inte kommer blomma i år men kanske nästa år, och då får jag återkomma med hur man gör för att pollinera! Ska kanske lägga upp lite bilder senare så jag kan få de båda artspecificerade av er proffs, sticklingen är (som nämnts i annan tråd kanske) med treflikiga blad och plantan sen tidigare är med femflikiga blad, därför vet jag att de är två olika arter.
Christer i Falköping
19-04-2008, 10:08
Frösådder kan ta sin tid att blomma, men sticklingar brukar starta rätt tidigt med det. Christer.
Ja just det, nu när du säger det så har jag ju faktiskt läst det någonstans! Kul hur som helst!
Idag när jag kom hem fick jag den stora äran av att möta min första utslagna blomma! Lägger upp en bild senare så kanske ni kan säga vad det är för sort! Den luktar helt fantastisk och jag blev alldeles varm inombords (trots att det är ganska varmt utombords redan)!
Här är blomningen från igår:  Vad är det för sort tro? Den har redan slagit ihop idag, hur lång är blomningstiden för en individuell knopp i genomsnitt? Trodde den skulle vara längre än en dag bara!
Grattis till din Caerula, min har också fått ett par blommor som jag är jätteglad över.Lite tråkigt att dom bara håller en dag...utom mina första i år...en satt kvar i 4 !! dagar, men tillägger att det blev kallt just som den hade slagit ut..den var nog alldeles för kall för att orka stänga sig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|