Full version: Nyttiga nypon
Anders Roslagen
Om man är road av frukt- och bärodling så kanske man är medlem i Sveriges Pomologiska Sällskap - någon? Då får man medlemsbladet och nu kom ett nummer som handlar mest om nypon. Det finns alltså ytterligare ett argument att odla rosor! Blåbär är uppmärksammade för sitt rika innehåll av antioxidanter - men nypon kan ha fyra gånger så höga halter!

Visst måste man pillrensa om man ska göra marmelad, men i medlemsbladet finns tillvägagångssätt för att göra nyponsoppa med hela orensade torkade nypon där man sedan silar av kärnor och grums, det var nytt för mig, kanske jag orkar göra soppa på det sättet.
mamamaggan
Har alltid gjort nyponsoppa utan att rensa nyponen. Bara torka och sedan koka soppa. Det har jag lärt mig av svärmor . Men min mamma gjorde nyponsoppa utan att torka dem. Silade sedan soppan genom silduk . Båda sätten ger goda soppor tycker jag , olika smak men goda.
Kajsa
Har också pillat ur nypon på det där vanliga sättet och det var tidskrävande, men nyponsoppan blev jättegod, men det finns enklare sätt då, inte kärna ur, då blir det genast mycket enklare. Får testa i höst Anders.
svennis
Hej Anders! Du fick mig att ut och plocka nypon, det finns nu R.canina o R.andersonii plockade jag.
Tänkte rensa o koka soppa.
Tosan
Kan ni avfärda eller rekommendera några särskilda sorter ifall man får för sig att prova, eller ska man smaka på dem innan man gör nåt av dem?

Sen tänkte jag på det här med rosenvatten, rosengele osv. Är det nån sort man bör undvika där eller går det bra med vilka som helst?
mamamaggan
Jag har bara hållit mig till " vanliga " vilda nypon så jag kan bara rekommendera dem.
Anders Roslagen
Man kan använda vilka nypon som helst men de har lite olika egenskaper så man får väl pröva sig fram. En del smakar inget, andra har mycket syra och en del är fadda. Bara att testa alltså!

Som det stod i en av artiklarna:

Nypon är det nyttigaste du odlar i din trägård!
Tosan
CITAT (Anders Roslagen @ 07-03-2008, 15:10) *
Man kan använda vilka nypon som helst men de har lite olika egenskaper så man får väl pröva sig fram. En del smakar inget, andra har mycket syra och en del är fadda. Bara att testa alltså!

Som det stod i en av artiklarna:

Nypon är det nyttigaste du odlar i din trägård!

Jo, jag vet att alla är ätliga, men inte alla är goda... Tänkte mest om ni hade några varningar eller rekommendationer, typ " den är jättebra" och " den smakar pyton"
Men man kan ju faktiskt smaka på dem först så kan man säkert gissa utifrån det smile.gif

Längtar verkligen tills jag har blommande rosor så jag får prova allt sånt där spännande biggrin.gif
Anders Roslagen
Eftersom vresrosor växer fint i din zon så har du tur, de ger den godaste marmeladen - en verklig delikatess, står det i medlemsbladet.
Tosan
Jaa, får försöka hitta såna nypon, de finns ju lite varstans smile.gif
renate
Då ska jag ut och plocka nypon till hösten,för nu har fåglarna ätit upp alla vresrosornas nypon.
Anders Roslagen
Renate, om det är de livsbevarande antioxidanterna du är ute efter kan du även använda de gröna bladen eller kronbladen.
renate
Menar du att jag kan göra te av de gröna bladen?låter inte gott hur som helst är de kala nu jag får vänta ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon