Jag heter alltså Ulrica, men var tvungen att lägga till asteriskerna eftersom namnet Ulrica redan var upptaget. Jag hittade Odla i juli 2007 när jag sökte på nätet om mördarsniglar och blev snabbt beroende av detta härliga forum.
Sedan augusti bor jag på en stor gård i kanten av den stora skogen Risveden (det var här Danskarna stoppades i mitten av 1600-talet). På vår stora tomt finns en damm, höjdskillnader på ca. 10 meter, berg i dagen, skog, äng och hallonsnår.
[attachment=14515:huset.jpg]
Boningshuset i syréntid.
Boningshuset i syréntid.
Rabatter och grönsaksland har långsamt ersatts av gräsmatta och nu är det inte mycket av "trädgård" kvar. Det vill jag ändra på. Jag vill skapa en fantastisk plats med massor av rum med gångar mellan, med växter som smälter in bra i den svenska naturen. Jag har så mycket vilja och idéer! I vår/sommar hoppas jag att det kommer att hända en hel del. Till att börja med har jag över 50 sorters perenner som ska sås.
[attachment=14517:köksträdgård.jpg] [attachment=14519:skuggrabatt4.jpg]
Här ska det bli en köksträdgård till sommaren. Del av skuggrabatt anlagd hösten -07.
Här ska det bli en köksträdgård till sommaren. Del av skuggrabatt anlagd hösten -07.
Med inspiration och kunskap från Odlaforumet har jag byggt ett förkultiveringsrum i källaren. Där står nu de januarisådder som har grott tillsammans med några ricinplantor. Pelargonerna tog jag upp nu i veckan.
[attachment=14516:källaren5.jpg] [attachment=14514:echinacea.jpg]
Plantbordet med lysrör över. Echinacea purpurea ’Baby Swan White’
Plantbordet med lysrör över. Echinacea purpurea ’Baby Swan White’
Förutom jag och min sambo bor också min sjuåriga son här, samt våra två borderterriers Bobbo och Sally. Sally har en alldeles egen hemsida.
[attachment=14513:11feb.jpg]
Bobbo, snart 8 och Sally 4 månader.
Bobbo, snart 8 och Sally 4 månader.
Trots att trädgården är min stora passion så har jag en del andra intressen. Jag är med i Ale raketklubb som är Sveriges enda förening för modellraketflygning. Ärligt talat är det väl mest sambon och sonen som brinner för detta men det är kul att hänga på när det är flygdags.
Jag älskar att arbeta med händerna och förverkliga stora och små idéer. I helgen var jag på keramikkurs hos LindaLunda, det är hon som gör trädgårdsdrakarna, den kursen rekommenderar jag verkligen! Jag gör en del hemsidor, min egen hemsida har jag inte hunnit med så mycket eftersom jag bland annat håller på att jobba med min mammas hemsida. Jag snickrar och syr lite till husbehov och så målar jag på siden. Sen jag flyttade ut på landet har det inte blivit så där väldigt mycket siden, men detta är några av mina alster från 2006:
[attachment=14520:siden05.jpg]
Handmålat natursiden
Handmålat natursiden
Här på Odla har jag startat Odlaklubben Väst, Listan för amatörvisningsträdgårdar och den tramsiga meningslösa och mystiska tråden som aldrig upphör (förlåt…)
Ja, det var lite om mej. Kul att vara här, så kul att jag måste begränsa tiden för att inte fastna!