*Ulrica*
Detta är mitt 1000:de inlägg. Ja, det kanske är på tiden att jag presenterar mej...

Jag heter alltså Ulrica, men var tvungen att lägga till asteriskerna eftersom namnet Ulrica redan var upptaget. Jag hittade Odla i juli 2007 när jag sökte på nätet om mördarsniglar och blev snabbt beroende av detta härliga forum.

Sedan augusti bor jag på en stor gård i kanten av den stora skogen Risveden (det var här Danskarna stoppades i mitten av 1600-talet). På vår stora tomt finns en damm, höjdskillnader på ca. 10 meter, berg i dagen, skog, äng och hallonsnår.

[attachment=14515:huset.jpg]
Boningshuset i syréntid.

Rabatter och grönsaksland har långsamt ersatts av gräsmatta och nu är det inte mycket av "trädgård" kvar. Det vill jag ändra på. Jag vill skapa en fantastisk plats med massor av rum med gångar mellan, med växter som smälter in bra i den svenska naturen. Jag har så mycket vilja och idéer! I vår/sommar hoppas jag att det kommer att hända en hel del. Till att börja med har jag över 50 sorters perenner som ska sås.

[attachment=14517:köksträdgård.jpg] [attachment=14519:skuggrabatt4.jpg]
Här ska det bli en köksträdgård till sommaren. Del av skuggrabatt anlagd hösten -07.

Med inspiration och kunskap från Odlaforumet har jag byggt ett förkultiveringsrum i källaren. Där står nu de januarisådder som har grott tillsammans med några ricinplantor. Pelargonerna tog jag upp nu i veckan.

[attachment=14516:källaren5.jpg] [attachment=14514:echinacea.jpg]
Plantbordet med lysrör över. Echinacea purpurea ’Baby Swan White’

Förutom jag och min sambo bor också min sjuåriga son här, samt våra två borderterriers Bobbo och Sally. Sally har en alldeles egen hemsida.

[attachment=14513:11feb.jpg]
Bobbo, snart 8 och Sally 4 månader.

Trots att trädgården är min stora passion så har jag en del andra intressen. Jag är med i Ale raketklubb som är Sveriges enda förening för modellraketflygning. Ärligt talat är det väl mest sambon och sonen som brinner för detta men det är kul att hänga på när det är flygdags.
Jag älskar att arbeta med händerna och förverkliga stora och små idéer. I helgen var jag på keramikkurs hos LindaLunda, det är hon som gör trädgårdsdrakarna, den kursen rekommenderar jag verkligen! Jag gör en del hemsidor, min egen hemsida har jag inte hunnit med så mycket eftersom jag bland annat håller på att jobba med min mammas hemsida. Jag snickrar och syr lite till husbehov och så målar jag på siden. Sen jag flyttade ut på landet har det inte blivit så där väldigt mycket siden, men detta är några av mina alster från 2006:

[attachment=14520:siden05.jpg]
Handmålat natursiden

Här på Odla har jag startat Odlaklubben Väst, Listan för amatörvisningsträdgårdar och den tramsiga meningslösa och mystiska tråden som aldrig upphör (förlåt…)

Ja, det var lite om mej. Kul att vara här, så kul att jag måste begränsa tiden för att inte fastna!
Aqvakul
En mycket trevlig presentation! tummenupp.gif bravo.gif
Myosotis
Hej Ulrika!
Vilken trevlig presentation! Du verkar ha mycket energi! Och inte ska du be om ursäkt för meningslösa tråden. Däremot borde du skriva mer i den. Själv missade jag mitt tusende inlägg helt och hållet.
AnnammA
Hej Ulrika!

Tack för presentationen! Jag har också missat mitt 1000:e inlägg, men jag är lika glad för det. rolleyes.gif
Eva-Helene
Å så fint du bor! Precis så skulle jag vilja bo. Tack för att du visade oss det! blomma.gif
Och för att vi fick se några av dina kreationer!
Lemonne

Vad härligt med en så genuin presentation!! Jag hoppas att det kan bli en tradition smile.gif Själv har jag några inlägg kvar...

Underbart hus! Blir alldeles grön... wub.gif
aanderss
välkommen gör 1000 inlägg till nu
CillaM
Så trevligt och fint du bor Ulrica! Och så många järn i elden du har, det var kul att se dina kreationer och ert hus!
Wilmer
Så fint du bor Ulrica! TACK för ditt engagemang i Odlaklubben väst!! Jättekul.

..........Och tack för den mysko tråden, den få mig att bli glad när det behövs!

Kicki
*Ulrica*
Tack själva! Kul att presentationen var uppskattad. Men inte är jag så energisk som jag låter, det är bara det att jag inte framstår så sympatisk och intressant om jag berättar att jag sover, latar mej, kollar på TV eller slösurfar mycket...

Angående meningslösa tråden så är min frånvaro där ett tecken på att jag mår bra och gör andra saker (som att leka med hundarna, diska eller vara i trädgården). Inget ont om er som skriver mycket där men jag får inget annat gjort och ont i axlar/skuldror om jag sitter vid datorn för mycket.

Och visst bor jag fint! Älskar denna gården. Här har det producerats mjölk och det finns guldmedalj från Svensk Mjölk. Min sambos farmor föddes här och innan detta huset byggdes 1938 så stod det ett annat hus på samma ställe. Det var byggt i mitten av 1600-talet, plockades ner på 30-talet och står nu i närheten av en sjö som heter Vanderydsvattnet. Hembygdshistoria är ett annat intresse!
Solstorm
En sådan trevlig presentation!
Dito Verde
Trevligt Ulrica. Vad flitig du har varit, redan tusen inlägg, vi har varit medlemmar nästan lika länge.
Go on.
/p
Azola
Hej Ulrika, vad trevligt att du visade oss detta tummenupp.gif
*Ulrica*
CITAT (Dito Verde @ 06-03-2008, 22:05) *
Trevligt Ulrica. Vad flitig du har varit, redan tusen inlägg, vi har varit medlemmar nästan lika länge. Go on. /p
Jaha? Är det en tävling? Flest inlägg vinner?
Då har jag nog inte stor chans... laugh.gif

LindaLunda
CITAT (*Ulrica* @ 06-03-2008, 17:12) *
Tack själva! Kul att presentationen var uppskattad. Men inte är jag så energisk som jag låter.............

Jodå!! Det är du visst! Jag har bevis!!! Det är bara att gå tillbaka till helgen du var hos mig.. så fattar man att du är mycket produktiv!!!
Linda
*Ulrica*
CITAT (LindaLunda @ 07-03-2008, 08:51) *
Jodå!! Det är du visst! Jag har bevis!!! Det är bara att gå tillbaka till helgen du var hos mig.. så fattar man att du är mycket produktiv!!!
Linda
Jodå, jag kan allt göra en del punktinsatser under press! tongue.gif Nu ska jag dock börja träna och hoppas på så sätt öka min fysiska energi så att den matchar den mentala (för idéer och vilja har jag)!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon