|
ängsvädd
06-03-2008, 09:14
Jag ska göra ett ytterfilter till mitt sköldpaddsakvarium med hjälp av en rostfri hink fylld med 1,5 - 2,5 cm stora lavastenar. Akvarievatten leds genom en tjock slang ner genom lavan i hinken och pumpas tillbaka med hjälp av en pump.
Jag tänkte att man kunde göra något fint av detta ytterfilter som att plantera någon sumpväxt i hinken.
Skulle vara tacksam för tips på sumpväxter som trivs inomhus.
En effektiv växt, som dessutom är grön året runt även ute och gillar de flesta förhållanden är hästsvans (Hippuris vulgaris)
ängsvädd
06-03-2008, 11:28
Tack för tipset  Googlade eftersom det är en ny bekantskap för mig: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/hippurida/hippu/hippvul.htmlTar gärna emot fler tips
Hmm  Det var värre. De flesta dammväxter vill ju ha vintervila med kyla. Funderar Funderar Funderar Funderar Funderar. Skunkkalla kanske (Lysichiton) vattenklöver (Menyanthes trifoliata) spiralgräs (Juncus effusus 'Spiralis') Åååååå får ju inte glömma våra vänner köttätarna. Alla köttätande växter är ju sumpväxter! Sarrascenia, Drosera, Dianoea, Nephenthes och så vidare.
Jan Lindgren
06-03-2008, 12:34
Hej! Prova någon Clorophytumart. De säljs ofta som akvarieväxter. De trivs inte under vatten men är bra i sumpmark. Jag köpte i en akvarieaffär och använde i ett stort sandfilter och den art jag hade växte bra. Du kan också prova en del arter svärdsplantor och Cryptocoryne. Spathiphyllum, Anubias och Lagenandra är ochså värda att prova men växer långsamt. Bacopa och Synnema ( har bytt namn?) växer bra ovan vatten och är snabba. MVH Jan Lindgren
Kom ju på att vattenkrasse fullständigt älskar ju vatten som rör sig (Nasturtium officinale) Ätlig är den också.
Jan Lindgren
06-03-2008, 13:15
Hej! Ät inga växter som är gödslade med sköldpaddsvatten. Salmonella!! MVH Jan Lindgren
 Oops, tänkte inte på de, det gick av bara farten...
ängsvädd
06-03-2008, 17:09
Tack så jättemycket för era tips  Ska googla och se hur de ser ut. Det vore ju roligt om man kan samplantera några sorter. Jag skulle jättegärna vilja ha köttätande växter i filtret men de ska ju ha regnvatten.
CITAT (MimmiH @ 06-03-2008, 17:09)  Tack så jättemycket för era tips  Ska googla och se hur de ser ut. Det vore ju roligt om man kan samplantera några sorter. Jag skulle jättegärna vilja ha köttätande växter i filtret men de ska ju ha regnvatten. Framförallt kalkfritt vatten. Jag har köttätare i vår dam med fiskgödning. Funkar utmärkt.
ängsvädd
06-03-2008, 18:26
CITAT (MariaS @ 06-03-2008, 17:39)  Framförallt kalkfritt vatten. Jag har köttätare i vår dam med fiskgödning. Funkar utmärkt. Jaha, men tyvärr är vårt vatten kalkrikt. Synd  Men jag ska nog skaffa en köttätare som jag samlar regnvatten till. Regn har det ju inte varit brist på precis
CITAT (MimmiH @ 06-03-2008, 18:26)  Jaha, men tyvärr är vårt vatten kalkrikt. Synd  Men jag ska nog skaffa en köttätare som jag samlar regnvatten till. Regn har det ju inte varit brist på precis  Sköldisen vill väl inte ha för kalkrikt vatten den heller. Den får ju sitt kalcium via fodret.
ängsvädd
06-03-2008, 19:23
CITAT (MariaS @ 06-03-2008, 18:47)  Sköldisen vill väl inte ha för kalkrikt vatten den heller. Den får ju sitt kalcium via fodret. Vattnet är helt OK för den. Har även haft vissa akvariefiskar och det har också funkat bra. Tror ni att ampellilja funkar att ha i filtret? Det är ju en chlorophytumart.
Solstorm
06-03-2008, 22:06
Hur har du det med ljus över filtret?
Jag har haft akvarium med en yngelbox fylld med grus i där jag hade planterat fredslilja. Tror att ampellilja och många fler växter klarar det. En lampa ovanför är ju bra förstås.
Orkidétjuven
06-03-2008, 22:19
Om inte annat så kan du ju prova olika flytväxter, riktigt vackra är ju vattenhyacinterna Eichhornia crassipes. Eller varför inte ngn typ av näckros. hur djupt går filtret typ. det finns ju dvärgvarianter. alltid kul med lite fina blommor med.
Och skulle du komma över ngn typ av mangrove så kan du ju prova det med, det finns arter som klarar stå i sötvatten med.
Även Caladium borde funka. Gullranka funkar bra med, jag hade en som stod i vatten i flera år i ett vattenfyllt terrarie, de skickar ut luftrötter om det behövs. Likaså Monstera. Vissa dracenor funkar även att stå med rötterna i blött.
ängsvädd
06-03-2008, 22:23
CITAT (Solstorm @ 06-03-2008, 22:06)  Hur har du det med ljus över filtret?
Jag har haft akvarium med en yngelbox fylld med grus i där jag hade planterat fredslilja. Tror att ampellilja och många fler växter klarar det. En lampa ovanför är ju bra förstås. Ok, då finns det ju många att välja mellan. Ljuset kommer jag att lösa när jag har allt på plats. Kanske räcker det som kommer från lysrören och uv-värmelampan.
Jan Lindgren
07-03-2008, 11:31
Hej! När det gäller vattenrening med hjälp av växter så är det Björn Oliviusson man ska kontakta. Han har stor erfarenhet och kunskap om sådana frågor. MVH Jan Lindgren
Gyckelblomstren är ju jättefina...kallas också för "törstige Fredrik"...finns i många färger.
ängsvädd
07-03-2008, 11:38
CITAT (Jan Lindgren @ 07-03-2008, 11:31)  Hej! När det gäller vattenrening med hjälp av växter så är det Björn Oliviusson man ska kontakta. Han har stor erfarenhet och kunskap om sådana frågor. MVH Jan Lindgren Har han någon hemsida? Var finns han? Tack för alla spännande tips  Det kan bli riktigt fint det här  Ska googla på alla förslag. Filtret, dvs lavastenarna, ska vara i en rostfri hink på 10-12 liter.
Jan Lindgren
07-03-2008, 11:52
Hej Mimmi! Du kan hitta honom på Eniro. Han bor i Stockholmsområdet. Jag har aldrig träffat honom men vi har pratats vid några timmar per telefon. Han är mycket trevlig och kunnig. Tyvärr har jag slarvat bort hans mailadress. Hans försök med vattenspenat bör du kunna använda. Han är troligen med i akvarieföreningen. Jag såg på nätet att han hållit föredrag där om Aponogeton. MVH Jan Lindgren
ängsvädd
14-03-2008, 10:46
Oj oj oj, nu har jag fått ännu fler tips på sumpväxter. Var inne i en akvarieaffär och fick tips om hemsida http://www.tropica.dk. De växter som har upprättstående stjälkar kan man använda om jag fattat det rätt. Ludwigia och Althernantera är några tips. Någon som kan hjälpa till att räkna ut volymen av filtret, så jag vet hur mycket lavavgrus som behövs? Det är ett hörnfilter som går 25 cm åt vardera håll från hörnet, en rät vinkel alltså, sedan ska en glasskiva gå så att den förbinder dessa två punkter. Glasskivan är ca 40 cm hög. Alltså två sidor av triangeln är 25 cm med 90 graders vinkel emellan, den tredje sidan är okänd. Höjden=40cm. Någon som vet var man kan köpa lavagrus som är 1,5-2,5 cm. Finns inte i någon akvarieaffär i Sthlm.
ängsvädd
15-03-2008, 07:01
CITAT (MimmiH @ 14-03-2008, 10:46)  Någon som kan hjälpa till att räkna ut volymen av filtret, så jag vet hur mycket lavavgrus som behövs? Hittade en formel på den tyska sajt där jag fått info om filter: V=B2 (B i kvadrat, upphöjt i två) x H/4 V=filtervolymen B=bredden H=vattenhöjden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|