Hasse_h
08-08-2003, 10:40
Just nu växer flera sorters rhododendron tillsammans med ett par amerikanska blåbär i en surjordsdel av gräsmattan. Tänkte att man kanske borde gräva bort gräset som ändå är svårt att sköta mellan buskarna och istället plantera någon marktäckare som vill ha samma sura jord.
Någon som har något förslag?
Just frågan om marktäckande under Rhododendron har diskuterats tidigare och de flesta verkar vara motståndare pga svårigheten men gödning etc.
Själv har jag Hasselört. (Skulle kanske passa: Hasse-lört?) Tycker det är fint, men min Rhododendron är inte kal nertill. Du kanske hade tänkt dig något lite högre?
Hasse_h
08-08-2003, 11:43
CITAT (Ewa L @ 08-08-2003, 11:47)
Själv har jag Hasselört. (Skulle kanske passa: Hasse-lört?) Tycker det är fint, men min Rhododendron är inte kal nertill. Du kanske hade tänkt dig något lite högre?
Haha...den var ju rolig
Högre o högre...jag vill egentligen bara bli av med gräset och slippa se nytt ogräs växa upp. Så höjden på marktäckaren är av mindre betydelse så länge som det inte växer upp i busken.
Har också funderat på om det kanske skulle vara snyggt med bara torv eller bark under och runtomkring. Är det vanligt att man gör så?
Med åren löser sig väl detta själv när busken blivit så stor att allt gräs under förtvinar, men det tar nog ett antal år innan det gått så långt. De är drygt 1 meter höga nu.
Eva Swahn
09-08-2003, 00:05
Som sagt, det har diskuterats tidigare om lämpligheten att ha något under roddisarna eftersom rötterna är filtaktiga och marktäckare krånglar sig in i rotsystemet och fördärvar näringsupptaget. Jag har själv tagit bort det jag har haft. Kör nu naket, men med bark.
Hasse_h
09-08-2003, 00:18
Aha...då får det nog bli en torv och barkblandning istället.
Järfälla
09-08-2003, 10:54
Jag har vita bollvivor en bit utanför stammen... För att "skyla" nakenheten nertill, fylla ut och ge "frodighet". De trivs i rhodis-jorden också. Deras blad blir rätt "högt" (25 cm) så de döljer trots att de står en bit ifrån, och bladfärg och form ger till kontrast rodisarnas bladverk. Ormbunkar (finns så många med fina blad och färgtoner) har jag också sett... Men inte såå nära stammen.
Ann i Göteborg
09-08-2003, 20:17
Och jag har Mahonia runt R.
Mahonian stickar fram mot ljuset allt eftersom R. växer.
Trädgårdsmannen
12-08-2003, 08:58
Har jag fel eller är det inte så att det blir höjt PH i jorden om man har ett barktäcke över - det bör väl inte Rhododendron gilla, eller är jag fel ute?
Hasse_h
12-08-2003, 09:23
Bark sänker pH, vad jag vet. Precis som torv.
Bark tar mycket kväve ur jorden när den bryts ned.
Jag har fina, skira ogräs under rhododendronen, som varierar varje år eftersom jag lägger på löv och mylla till buskarna.
Gullgröna (Waldstenia) tål också surjord bra. Den är låg och har rätt ytliga rötter, tror jag.
kerstin z5-6
14-08-2003, 09:48
Och jag har lingon
Hasse_h
14-08-2003, 09:55
Lingon vore ju lite kul...har redan blåbär i rhododendronbuskaget. Går det köpa förädlade "trädgårdslingon" eller är det vanliga skogslingon som gäller?
Jo visst finns det "trädgårdslingon". Zetas (i Kungens Kurva söder om Stockholm) har två sorter i sin katalog, 'Sanna' och 'Sussi', krukodlade och härdiga till zon 5.
Och det är allt jag vet - jag har inte ens sett dem.
Hasse_h
14-08-2003, 12:46
Hm...får hålla utkik efter sådana lingon..
Jag har sett att astilbe rekommenderas för samplantering med rhododendron. Har själv satt ett par sådana nu i sommar vid min r. som tenderar att bli bar nertill och växternas blad kompletterar varann på ett mycket vackert sätt. Nån marktäckning innebär det inte direkt men det finns ju för all del låga astilbe.
kerstin z5-6
14-08-2003, 14:22
Och de går att klippa , lingonen som buxbom .. till rosor i z 5-6

kul va ?
fast jag har vanliga skogisar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.