Hej
Jag sådde en blyblomma för 2 år sedan. Förra sommaren växte den upp till ett uppstammat litet träd. Nu för ett tag sedan klippte jag ner grenarna lite och planterade om den. Nya skott har brytit ut och växt lite. Men, den har aldrig blommat och jag ser inga tecken på att den vill det heller. Vad kan jag göra för att hjälpa den?
MVH Del
Min har stått i syd/öst läge o inte fått torka ut ( på sommaren) lite lätt uttorkning nu på vintern.
Den har blommat snällt hela sommarn/hösten.
Nu har jag pga platsbrist flyttat den till nord/väst fönster, vet ej om den vill blomma då men det e vad jag i nuläget kan erbjuda.
Står den ljust o fuktigt nog behöver du nog bara ge dej till tåls till sommarn så sätter den nog igång me blommningen.
Lycka till!
Malva15
06-03-2008, 13:46
En blyblomma kan inte stå ljust nog och om vintern vill den gärna ha en lite svalare vintervila.
Det är en typisk medelhavsväxt.
Jag tror inte den blommar lika bra om den inte står väldigt soligt...Söderfönster är bäst eller väst med inslag av syd.
Alexander-VG-zon3
06-03-2008, 18:06
övervintras ljust och svalt runt +5c +10c ,, när det är unt +10c tar man ut den ( avhärdar först ) sedan ska den ute stå soligt sedan innan frosten kommer tar man in den svalt,, har man inget ställe där den kan stå svalt då får man sätta den i ett norrfönster med extra ljuse ( norr fönster är ju oftast det svalaste , man kan även ha fönstret på glänt ) .
Orkidétjuven
06-03-2008, 18:31
Beskärning tidig vår och kan beskäras ganska hårt. Blommar från vår till sen vinter bereonde hurvida man beskurit den tidigare elelr inte. Blommar oftast på nya skott. Omplanteras. Vill ha det mycket varmt och ljust.
Fågelvägen
07-03-2008, 21:31
del 21, kanske fröna du fått tag i inte var någon bra sort? Blyblomman ska inte vara krånglig av sig!
Inte har jag haft mina blyblommor på något svalt ställe på vintern, de tycks må bra ändå. Och inte är de ute på sommaren heller pga rådjuren (provade en gång). De står mycket ljust, i samma öster- eller västerfönster hela året och blommar enormt åtminstone 8 månader. Hemskt törstiga är de, ska ha stora krukor och behöver beskäras kraftigt ungefär nu.
Hej och tack för svaren. Jag har planterat om och beskurit. De står i ett ljust fönster så nu är det nog bara att vänta och se. Till sommaren får den nog stå ute.
MVH Del
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.