Sommartorparn
06-03-2008, 11:02
Lyckas inte bli vän med min digitalkamera som jag har haft i ett par år nu, men använt väldigt lite.
Ett av problemen är att fotograferandet ofta blockeras p.g.a. kameran meddelar att batterierna är slut och helt enkelt stänger av. Även om jag sätter i helt nyköpta batterier så kan jag bara ta ett 10-tal biler innan detta händer. Det mystiska är att när jag sedan mäter laddningen på dom batterier som sägs vara slut (genom att klämma med fingrarna på därför avsedda punkter) så är dom inte alls speciellt slut och dom är OK att använda i andra apparater.
Brukar det vara så här eller är det fel på kameran? (garantitiden har för länge sedan gått ut...)
stennie
07-03-2008, 06:56
Så har jag också upplevt det med vanliga batterier..andvänd uppladningsbara...dom håller mycket längre!
Sommartorparn
07-03-2008, 08:21
CITAT (stennie @ 07-03-2008, 06:56)

Så har jag också upplevt det med vanliga batterier..andvänd uppladningsbara...dom håller mycket längre!
Jaha, det var konstigt. Min erfarenhet med uppladdningsbara har tidigare varit att dom håller kortare än vanliga, så jag har inte använt mina på många år. Kanske hade jag en dålig sort?
grycken
07-03-2008, 08:25
Pröva att ta ur batterierna och sätt sen tillbaka dem. Jag hade samma problem med min gamla digitalkamera och det hjälpte i alla fall lite att ta ur batterierna, både uppladdningsbara och vanliga.
Fotar du med displayen öppen så tar den otroligt mycket mer batteri
än om du fotar genom "tittögat"
Dusplayen kräver så mycket kraft i batterierna att den indikerar slut
långt innan batterierna eg är tömda på kraft.
Laddningsbbara håller längre tid och blir mycket billigare i längden
men se till att köpa de med minst 2500 mAh.
Mina har hållit i ca 2,5 år och då fotar jag en hel del så gott som varje dag
men skillnaden var stor när jag köpte ny omgång... de håller att fota i veckor innan jag behöver ladda
mot de förra som höll ett par - tre dagar mot slutet.
Dem anv jag nu i datormusen, batteridrivna ur mm, sånt som inte kräver så mycket "ork"
karlsdal
10-03-2008, 13:41
För svaga batterier! Köp duracell (absolut inte de billiga märkena) eller allra helst uppladdningsbara med minst styrka 2500 om det är en lite äldre kamera och 2700 om det är en nyare.
Eller bäst av allt, köp en kamera som inte har stavbatterier (LR6, AA...) Kameror med uppladdningsbart, platt, fyrkantigt (eller liknande) som följer med på köpet inklusive laddare håller batteri längst. (Casio är ett vettigt märke, billiga, enkla, lång batteritid)
Är du ute i kyla när batterierna "tar slut"? Kyla minskar batterikapaciteten.
freddie
10-03-2008, 21:04
Jag har samma problem med min, en 3-4-år gammal canon A80. Gissar att det är något fel på själva kameran. Batterina tar slut efter 10-15 bilder....
Sommartorparn
14-03-2008, 10:37
CITAT (Boxer @ 10-03-2008, 19:12)

Är du ute i kyla när batterierna "tar slut"? Kyla minskar batterikapaciteten.
Ingen kyla, och jag använder Duracellbatterier. Jag köper nya inför varje fotografering och de tar slut efter 10-15 bilder. Men när man kollar batterierna så innehåller dom fortfarande mycket kraft och dom går att använda till andra grejer. Kan det vara något fel på kameran så att jag bör jag lämna in den för lagning?
karlsdal
14-03-2008, 14:22
Nä, låter mest som för svaga batterier. Kamerorna kräver mycket.
Blomstertanten
18-03-2008, 09:36
Uppladdningsbara batterier är nästan ett måste i digitalkameran !
Dom räcker otroligt mycket längre. Och det blir billigare i längden och dessutom mer miljövänligt !
Tänk på att om du fotar med blixt så drar blixten väldigt mycket kraft ur batteriet.
Det ska vara uppladdningsbara batterier ja. Alkaliska batterier ger efter kort användning för lite ström, även om spänningen kan vara hög nog. Köp bra uppladdningsbara batterier så blir det en markant skillnad. Min gamla Kodak-kamera klarar kanske 10 bilder med alkaliska batterier, och >100 med laddningsbara.
Köpte i januari en fyrpack uppladdningsbara batterier
Vivanco 2700 mAh
Maken fotar så gott som varje dag och nästan enbart utomhus ... ännu har han inte behövt
ladda upp dem fastän minst 100 - 150 bilder tagits.
De förra 2500mAh höll efter 2 års anv inte mer än två -3 dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.