Full version: BEGONIA REX ?
-AnnaPanna-
Hej,

Jag har blivit tokig i rex-beghonior och vill bara ha fler men hittar inget bra ställe att få tag på dem. Begoniasällskapet verkar nerlagt och det danska sällskapets hemsida verkar "död".

Nån här på forumet som har samma intresse?
Nån som vet vart man kan få tag på sticklingar?

Kanske nån som vill byta bort några mot t.ex. Hoyor eller Pelargoner?

//Anna
tepa
Hej Annapanna

Jag har inga sticklingar, men du kunde kanske hjälpa mig med en sak. Är Begonia Rex samma sak som Kungsbegonia ? Rex är väl latin och betyder "kung" ? Jag har en Kungsbegonia utan blommor och med rödaktiga blad. Sen köpte jag häromdan en växt som jag inte vet namnet på. Den liknar mycket på Kungsbegonians blad, men dessa är helröda. Bild finns i tråden "Jag måste få berätta". Tack om du kan.

Hälsn Tepa
-AnnaPanna-
CITAT (tepa @ 06-03-2008, 17:11) *
Hej Annapanna

Jag har inga sticklingar, men du kunde kanske hjälpa mig med en sak. Är Begonia Rex samma sak som Kungsbegonia ? Rex är väl latin och betyder "kung" ? Jag har en Kungsbegonia utan blommor och med rödaktiga blad. Sen köpte jag häromdan en växt som jag inte vet namnet på. Den liknar mycket på Kungsbegonians blad, men dessa är helröda. Bild finns i tråden "Jag måste få berätta". Tack om du kan.

Hälsn Tepa

Hej Tepa,

Japp, rexbegona kallas ibland för kungsbegonia... eller gjorde nog mer förr...

Den nyinköpta på bilden i den andra tråden är en rex-begonia. Såg en precis likadan på COOP häromdagen och tänkte köpa på vägen hem men då var de redan borta -cry-.gif

Hur ser den kungsbegonian ut som du har sen tidigare?

//AnnaPanna
tepa
Annapanna !

Tack, gissade nog på att den helröda var en Kungsbegonia. Här kommer bilden på min första dito.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon