JennyR
Hej,

Jag har sått vit pionvallmo som ej grott på tre veckor. Har testat två gånger men det vill ej så nu har jag stoppat in dem i kylen...va tror ni om det? Stoppade också in aklejan...vad tror ni om det? Båda är sådda i såjord och har extrabelysning...stod innan i 18 grader....

confused.gif

Tacksam för alla kluriga svar tummenupp.gif
Helen i Piteå Zon 5
Hej Jenny! Kul att du har börjat med frösådd, du ska se att du blir snabbt 'bitet' av den hobbyn. biggrin.gif Ang. dina funderingar på sådderna så är det nog rätt att Akeljfröna kan behöva en kylperiod, ge dom det ca. 6v. Då det gäller pionvallmo så är det svårt att frögro dom pga. vallmon är väldigt känslig för omplantering. Jag frösår alltid mina Pionvallmon direkt ute i rabatten under våren, platta till jordytan lite, vattna, fröså och lägg över en bit av fiberduk så hålls fröna på plats, så varken vind eller djur försvinner med dom. Då fröna har grott tar du bort fiberduken, gallrar och sedan är det bara att vänta på blommorna, har du en gång haft pionvallmon i dina rabatter så frösår det sig själv så du även har i framtiden, men blommornas utseende kan bli varierande. Lycka till!
Heda
Hej Jenny!
För pionvallmon brukar det stå optimal grotemperatur 12 grader. Så det kan nog tom vara så att 18 gr är lite för varmt! Så dem direkt ute istället det brukar vara jättelätt! Håll bara fuktigt och gör som Helen säger, täck med fiberduk så att dom inte försvinner. Själv har jag upplevt det som att de fröer du sedan tar själv från dina pionvallmoplantor har ännu bättre groningsprocent än de köpta, däremot kan de ju se ut lite hur som helst, ofta ännu vackrare än moderplantan faktiskt!

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon