Full version: Att bygga en bro
MariaS
Jag tog en planka (2" 6) som jag fäste en spik nästan längst ner i varje hörn, och en spik i mittan i överkant. Mellan dessa spikar spände jag en bräda i båge och ritade av bågen.
[attachment=14533:bro1.jpg]
Sen sågade jag efter den linjen och limmade den undre halvan på den övre med Polerytanlim och förstärkte med långa skruv.
[attachment=14534:bro2.jpg]
Därefter fäste jag stolpar till broräcke med vagnsbult och satte klossar vid sidan om. På klossarna lade jag sedan en liggande bräda, som jag kunde stödja två kryssågade brädor mot, varefter jag skruvade fast ett räcke på ovansidan.
[attachment=14535:bro3.jpg]
Efter att ha gjort två sådana räcken, ställde jag dessa med 80cm mellanrum. Sågade ett antal bitar som var 90cm långa och skruvade fast dem i räckesbitarna, som gångbrädor med 1cm mellanrum.
Jag har inte lämnat några mått här, då detta kan varieras för det egna behovet. Men som tips kan jag ge att om man vill att det ska se mer välvt ut än det är (Har själv gjort så) kan man lura ögat, genom att göra brostolparna 1cm lägre från mitten och ut. Det övre räcket får då en skarpare båge och hela bron ser mer välvd ut.
Så här blir det färdiga resultatet i alla fall.
[attachment=14536:bro4.jpg]
Fågelvägen
Vad fint, MariaS! Ett mästerverk! bravo.gif bravo.gif Fin byggbeskrivning också!
skogstroll
händigt! tummenupp.gif
ylvahi

Vilken bra beskrivning det var. Jag hade tänkt göra en sån bro till min damm, om den nu blir färdig någon gång. sweatingbullets.gif
Berith
thanks.gif thanks.gif thanks.gif

Den ska jag ha som mall till min lilla lillaste minibro. bravo.gif
chrille112
Snyggt! Har du något tips om hur man gör om man vill ha en "högre" brygga? Man skulle behöva dela upp den på flera "böjar" på något sätt?
MariaS
CITAT (chrille112 @ 23-03-2008, 00:38) *
Snyggt! Har du något tips om hur man gör om man vill ha en "högre" brygga? Man skulle behöva dela upp den på flera "böjar" på något sätt?

Inte en susning faktiskt. Normalt brukar jag undvika bryggor och öppet vatten.
cato
Ett bra exempel på "KVINNOR KAN"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon