hippo
Nu börjar det bli lite trångt i en del krukor, och under lysrören också för den delen sweatingbullets.gif , så jag behöver skola om en del perenner. Vad jag funderar över är om det går att ställa ut några av dom i växthuset efter omplanteringen. Temperaturen i växthuset håller sig ungefär mellan 8 - 15 grader. Fast när det blir riktigt soligt stiger det förstås betydligt... och skulle det bli riktigt kallt så sjunker det kanske en del också. Sorterna jag behöver ställa ut är:

Lavendel, Elegance Ice
Violkungsljus, Violetta
Purpurklöver, Red Alps
Röd Snokört
Blågull, Purple Rain
Islandsvallmo
Salvia, Willow Pattern

Det var nog alla sorter, just nu rolleyes.gif
MariaS
Är där bara frostfritt på natten, kan jag inte se några hinder. Tänk bara på att tillväxten kan bromsas upp när de kommer i kallare klimat.
hippo
Tack för ditt snabba svar! tummenupp.gif
Då tror jag att jag ska sätta igång att plantera om och flytta ut dom med en gång. Verkar som om det ska vara ganska milt väder de närmaste dagarna så det kan ju vara bra. Kanske behåller några inne också bara för att kunna jämföra. Kan ju vara intressant.
Heda
Jag tror också att det ska gå bra. Tänker sätta upp mitt lilla "billiga plast växthus" i helgen faktiskt. Däremot tror jag att sommarplantorna inte blir så glada, så dom får bo inne tills det är lite varmare på nätterna, alla mina frösådda perenner däremot får åka ut i växthuset så fort de är omskolade, det gick alldeles ypperligt förra året...i början av april, är ungefär samma temp ute nu.
Lena i Torslanda
Och nästa år kan du ställa perennsådden direkt i växthuset så behöver du inte trixa med lysrör och annat. Det gror ändå när det blir rätt temp och ljuset är det aldrig problem med.
Eva 33c
Tänk bara på att solljuset i växthuset är mycket starkare än alla lysrör i världen. Dina växter behöver skuggas till att börja med, tills de vänjer sig. Men det visste du kanske redan. smile.gif
annagranq
hippo, hur gjorde du med lavendeln, i kyla eller inte för att gro?
hippo
Lavendeln har stått inne i rumsvärme hela tiden. Sådde 12/2 och det började gro 16/2. Och nu har jag skolat om 25 st fina små plantor och ställt ut dom flesta i växthuset. Hoppas dom kommer att fortsätta växa nu, även om det blir lite kyligare för dom.

Lena i Torslanda: Det var ju smart! Nästa år får jag göra så istället, det verkar ju lite enklare, även om dom kanske inte kommer upp lika fort förstås. Får ha lite tålamod! rolleyes.gif

Eva 33c: Jo, fast jag har ju bubbelplast i växthuset. Då borde det väl inte vara någon fara eller?
Maggan H
Jag har skolat om kungsljus och stockrosor som nu står i ouppvärmt växthus. Det blir ju som sagt liiite trångt under lysrören! Och snart ska resten sås och då...! Tror nog de klarar sig även om det skulle sjunka lite under nollan, och det gör inte så mycket om de stannar av lite i tillväxten.
Eva 33c
CITAT (hippo @ 07-03-2008, 11:19) *
Eva 33c: Jo, fast jag har ju bubbelplast i växthuset. Då borde det väl inte vara någon fara eller?

Bubbelplast skuggar nog precis lagom yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon