|
För 100 år sedan  hade jag husvagn på Skrea Strand (inte på stranden utan på campingen), där fanns något som dom kallade doft poppel, den luktade så gott på kvällarna och den var väldigt lätt att föröka. Klippte av en gren, satte i vatten och efter ett par dagar (kanske någon vecka) hade den fått rötter. Nu till mitt problem, jag tror jag har frågat och tittat överallt efter denna, men kan inte hitta den. Finns det något som heter "doft poppel" jag kanske springer och letar efter fel. Någon som har stött på denna??
Prova att leta efter Balsampoppel
CITAT (KURT @ 06-03-2008, 13:58)  Prova att leta efter Balsampoppel
CITAT (Bettis @ 06-03-2008, 13:45)  För 100 år sedan  hade jag husvagn på Skrea Strand (inte på stranden utan på campingen), där fanns något som dom kallade doft poppel, den luktade så gott på kvällarna och den var väldigt lätt att föröka. Klippte av en gren, satte i vatten och efter ett par dagar (kanske någon vecka) hade den fått rötter. Nu till mitt problem, jag tror jag har frågat och tittat överallt efter denna, men kan inte hitta den. Finns det något som heter "doft poppel" jag kanske springer och letar efter fel. Någon som har stött på denna?? Kommer du hit och gräver Bettis, kan du få ta hur mycket du vill  . Eller det kanske skulle kunna gå att klippa i mindre bitar och skicka så du kan rota själv. För de är ju precis som du säger väldigt lättrotade  .
CITAT (Gillan @ 06-03-2008, 16:11)  Kommer du hit och gräver Bettis, kan du få ta hur mycket du vill  . Eller det kanske skulle kunna gå att klippa i mindre bitar och skicka så du kan rota själv. För de är ju precis som du säger väldigt lättrotade  . Du menar att det är som jag säger "doft poppel" men som jag läste i andra tråden "Balsampoppel"??????? har du det????
Krolliljan
06-03-2008, 16:30
Jag bara älskar doften.  Jag tog sticklingar förra sommaren som tog sig. Undrar om de överlevt vintern ??
CITAT (Bettis @ 06-03-2008, 16:14)  Du menar att det är som jag säger "doft poppel" men som jag läste i andra tråden "Balsampoppel"??????? har du det???? Ja, jag har det som du kallar "Doftpoppel", men som heter Balsampoppel  . Själv kallar jag den för båda delarna
Nu har jag varit ute och klippt av några grenar som jag tänker försöka rota. Det kan ju tänkas att det är för tidigt, men då är det ju bara att försöka igen lite längre fram.
Man blir som tokig och beroende av doften av balsampoppel... Trädets unga grenar och knoppar doftar dessutom hela året när man tar på dem. Vid bladutspringet kan en trädgård fyllas av doften, och sedan hela sommaren vid regn, dimma, och starkt solsken. Det finns olika namnsorter i handeln och de är olika härdiga, men tar man en stickling från ungefär samma klimatområde som man sedan ska sätta den är det bara vatten de behöver när de kommer i jorden. Det blir mäktiga härliga träd och ju större de blri desto mer sprids doften. Jag tycker själv att poppel är en bra ersättare till alm i de områden där man nu förlorat många av sina mäktiga almträd. Blommorna går inte av för hackor heller. Rödare hängen får man leta efter! Virutella floran om balsampoppel
Huggorm
06-03-2008, 22:47
Men genererar inte dessa träd, liksom sin släkting aspen, stora mängder rotskott? I övrigt verkar det vara trevliga träd, jag skall försöka få tag på ett eller ett par själv tror jag.
Jopp det gör de om man fäller dem utan att ringbarka. De kan också göra det utan fällning men det är faktiskt mer ovanligt. De är inte lämpliga att plantera nära VA-ledningar eftersom de är mycket törstiga träd som letar sig dit.
I övrigt är popplarna, både balsamsorterna och de övriga, träd som passar fantastiskt i många områden! Nästa numemr av tidningen Trädbladet har några artiklar om popplar, och jag kan tänka mig att vi komemr att skriva mer om de mycket olika sorterna så småningom. Våra städer behöver stora träd efter almsjukans framfart!
Måste lägga till en erafrenhet som jag de senaste åren dragit om poppel, balsampoppel. Fällde en rad popplar, 20 stycken som var 15-20 år gamla och som en gång planterats som häck men som hade blivit en ganska hög trädrad som inte längre fungerade som häck.
Ägaren ville ha en häck där raden stod, och gärna med de befintliga popplarna. Raden stod i mycket fuktig lerjord som ligger lågt i förhållande till vattnet, så vatten finns det gott om i hela gräsmatteområdet.
Jag var mycket fundersam på om det skulle gå att fälla 20 stycken 20-åriga popplar utan att det skulel slå upp rotskott i hela området. Ägaren beslöt sig för att ta risken.
Vi fällde på vårvintern, den period då det finns mest kraft för popplarna att skjuta fart igen och dessutom störst risk för rotskott... Jag rekommenderade ägaren att öka gräsmatteklippningen under säsongen för att hålla rotskott i styr.
Vi fick vänta länge på säsongen innan något hände, men i slutet av juli började det spira från stubarna som var fällda helt intill marken. Skotten växte länge under säsongen och blev 3 meter höga.
Och inte ett endaste rotskott i närheten!
Men detta exempel visar inte att det alltid fungerar så här. Bara att det kan göra det.
Huggorm
06-03-2008, 23:58
3 meter på en säsong  Men då blev det ju nästan en häck av det i alla fall Hur funkar popplar annars hos oss? I Osloområdet finns mängder med popplar planterade som stadsträd, men många är risiga och med många döda grenar och ibland döda toppar. Det är någonting som dom inte riktigt tycker om, den saken är tydlig. Dessutom är många popplar drabbade av stora mängder vattenskott på nedre delen av stammen, men det verkar bara vara någon av sorterna?
CITAT (Gillan @ 06-03-2008, 21:00)  Nu har jag varit ute och klippt av några grenar som jag tänker försöka rota. Det kan ju tänkas att det är för tidigt, men då är det ju bara att försöka igen lite längre fram.  Hämtade just in skotten från dig Gillan  ååååå så gott det doftar 1000 tack igen.
Chamomille
04-04-2008, 11:02
Åh... Balsampoppel.... Vet någon ifall den säljs hos planskolor/trädgårdshandlare? I Stockholmsområdet (södra)?
CITAT (Chamomille @ 04-04-2008, 12:02)  Åh... Balsampoppel.... Vet någon ifall den säljs hos planskolor/trädgårdshandlare? I Stockholmsområdet (södra)? Vet inte hur det är i Stockholm men jag letade länge i och kring Göteborg utan att hitta dom, så kom Gillan till min räddning  mmm det doftar så gott.
Chamomille
04-04-2008, 11:15
CITAT (Bettis @ 04-04-2008, 12:10)  Vet inte hur det är i Stockholm men jag letade länge i och kring Göteborg utan att hitta dom, så kom Gillan till min räddning  mmm det doftar så gott. Kan tänka mig det...
CITAT (Bettis @ 04-04-2008, 11:46)  Åhh, vad skönt att de kom fram ordentligt Bettis. Nu får vi bara hoppas på att de växer och blir riktigt stora  CITAT (Chamomille @ 04-04-2008, 12:02)  Åh... Balsampoppel.... Vet någon ifall den säljs hos planskolor/trädgårdshandlare? I Stockholmsområdet (södra)? Om du hör av dig Chamomille, så kan du också få.......de var oerhört lätta att rota
Chamomille
04-04-2008, 12:09
Ere SANT  Åh vad snällt av dig  . Som jag har letat....
jenniepennie
05-04-2008, 21:13
Kan man ha balsampoppel som häck alltså?? Klippt? Det skulle jag jättegärna vilja ha. Älskar doften.
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2008, 21:16
CITAT (Chamomille @ 04-04-2008, 12:02)  Åh... Balsampoppel.... Vet någon ifall den säljs hos planskolor/trädgårdshandlare? I Stockholmsområdet (södra)? Det brukar vara beställningsvara, så det är bara att ringa runt och fråga vad de kan få tag på hos leverantörerna, vanlig balsampoppel borde man dock kunna beställa hos de flesta trädgårdsbutiker i sverige.
Hur gör jag nu??? fick så fina skott av Gillan (tack igen) som står i en vas vid köksbänken och doftar så gott, dom har fina rötter, men nu sticker skotten/bladen iväg ska jag ta bort dom så att kraften går till rötterna eller ska jag låta dom vara
Bor på Poppelvägen (byggt -69) sedan 5 år tillbaka och har fått hör att arkitekter och inblandade planterade en poppel utanför varje radhus. Tyvärr upptäcktes det senare att rötterna skulle kunna förstöra husgrunden såååå.... de fick ta bort var enda planta. Vill inte skrämmas men kolla noga så det inte blir fel för er.
CITAT (Bettis @ 24-04-2008, 15:51)  Hur gör jag nu??? fick så fina skott av Gillan (tack igen) som står i en vas vid köksbänken och doftar så gott, dom har fina rötter, men nu sticker skotten/bladen iväg ska jag ta bort dom så att kraften går till rötterna eller ska jag låta dom vara  Oj! Jag trodde du planterat dem för länge sen. Har du nån plastkruka som du kan klippa bort botten på och ställa på ett fat? plantera i så fall skotten där i och ställ dem ljust och svalt. När du bestämt var de ska stå så "puttar" du bara ner hela klumpen i planteringshålet. Jag tror att du kan använda i stort sett vilken jord som helst. Lycka till!  . Skulle det mot förmodan gå åt pipsvängen så vet du vart det finns nya skott att hämta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|