Full version: Lite åkerbilder
Lemonne
Satt och bläddrade lite bland bilder från förra året och hittade lite åkerbilder att dela med mig av. Tänkte att det kanske var roligt att se... Jag längtar så tills jordgubbssäsongen sätter igång igen wub.gif

Nisse från manpower till vänster (alla fågelskrämmor heter det) och några frostspridare och en storspridare till höger
[attachment=14542:nisse_fr...manpower.jpg][attachment=14550:picture368.jpg]

Fjolårets nyplantering av det sena bäret Korona och nyplanteringen av Zephyr
[attachment=14543:picture00005.jpg][attachment=14549:picture373.jpg]

Den tidiga gubben Zephyr
[attachment=14544:picture00006.jpg][attachment=14548:picture374.jpg]

Blåklinten
[attachment=14546:picture362.jpg] [attachment=14547:picture371.jpg]
skogstroll
å vad härligt, jag hade gärna haft en åker wub.gif
Lemonne

Visst är det härligt!! Vi har 32,5 ha åkermark samt 25 ha betesmark! Det mesta går ju åt till säd och jordgubbar, men lite blir det kvar att bruka för hushållet - lök, potatis, morötter, böner och ärter...
rahmat2
CITAT (Lemonne @ 07-03-2008, 10:54) *
Visst är det härligt!! Vi har 32,5 ha åkermark samt 25 ha betesmark! Det mesta går ju åt till säd och jordgubbar, men lite blir det kvar att bruka för hushållet - lök, potatis, morötter, böner och ärter...

Har ni prövat att så kikärter. De är godast när de är färska(innan de soltorkas). Ett paket kan man så nånstans, eller?
tettan
Frostspridare? hur funkar det?
Lemonne
Vi kallar det bara för frostspridare för att de är mest användbara under frostbevattningen. Under järnnätterna då jordgubbsplantorna blommar och är känsliga för frost får vi frostvaka, går graderna under fyra grader kör vi igång bevattningspumpen och bevattnar för att hålla temperaturen över nollan. Våra småspridare har mindre munstycke vilket innebär att de spottar ut mindre vatten, vilket i sin tur bidrar till att vi kan ha fler spridare igång samtidigt och därdav frostskydda så mycket areal som möjligt. Bevattningspumpen orkar ju inte med hur mycket som helst!

Låter ålderdomligt - vilket det också är, vi är ett litet jordbruk som ni kanske såg på antalet hektar, och vi har inga möjligheter att införskaffa nymodigheter smile.gif

CITAT (rahmat2 @ 07-03-2008, 11:24) *
Har ni prövat att så kikärter. De är godast när de är färska(innan de soltorkas). Ett paket kan man så nånstans, eller?

Nä, kikärter har jag inte provet... är väl inte så förtjust i dem, men jag har ju bara ätit de torkade. Kanske man skulle prova att så, jag kanske skulle gilla de färska...
rahmat2
CITAT (Lemonne @ 08-03-2008, 00:23) *
....
Nä, kikärter har jag inte provet... är väl inte så förtjust i dem, men jag har ju bara ätit de torkade. Kanske man skulle prova att så, jag kanske skulle gilla de färska...

har du ätit Falafel nån gång? För basvaran i de goda Falafeln är just Kikärter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon