Full version: Ginko biloba
Heda
Är det någon som har lyckats med att få en Ginko biloba att gro?? Hur?? Skulle så gärna vilja ha ett lite Ginko träd!!! rolleyes.gif
MariaS
Sätt fröt i såjord och fukta. Ställ ut sådden eller in i kylskåp 4-6 veckor. Fröet behöver kyla för att gro. Sen tar du varsamt in krukan i värme så ska du se att det gror.
Alexander-VG-zon3
inget....
Heda
Åh, tack för snabba svar! Men ska det vara minusgrader eller räcker det med kylskåp? Läste just ett inlägg om Macademian, Ginkofröet är ju oxå som en nöt kan man säga...ska man ta hål på skalet?? Det skramlar ju därinne...
MariaS
Är det hårda skalet kvar, kan du försiktigt ta bort det. Kylskåp räcker, men det är som flaxss säger, bäst att ställa ute helt, för då följer sådden naturens egna variationer. Du kan också kombinera med två till fyra veckor i kylskåp och sen ut, eftersom det börjar bli i senaste laget för kallsådder ute nu.
MariaÖrebro
Eftersom diskussionen är igång här, tänkte jag fråga om någon har ett par Ginkgo-frön över som de kan sälja till mig? Vill också ha ett Ginkgo-träd!!!
MariaS
Brukar finnas på Impecta annars

MAn behöver en ganska stor och gammal Ginko och dessutom hona, om man ska få frön. Det finns det bara ett hundratal av här i sverige.

Tillägg: Impecta tar 22:- för 6 frön.
Gåsis
Jag sådde ginkofrön, eller nötter, förra året. Ingen kyla och fem av sex frön grodde. Fast jag la mina i fuktig perlit tills dom sprack och sen i vanlig jord. Det gick bra ända tills sorken fick smak för dom.

/Åsa
Heda
Hej Åsa,
Där har vi felet, själva ytterskalet är ju orubbligt intakt...hur länge låg de i fuktig (menar du fuktig eller genomblöt) perlit?? Hade du dem inne medan de grodde? Undrar om man kan knäcka skalet med våld eller om de blir ledsna då?
Gåsis
Jag hade mina i fuktig perlite och det tog mycket mindre tid än jag trott tills dom sprack. Minns inte precis hur länge men ett par månader kanske max. Mina var inne i rumsvärme och jag knäckte inte skalet.

/Åsa
Heda
Nämen Usch ett par månader...måste jag vänta sååå länge?? Jag kan ju prova att knäcka ett och se hur det går... g.gif
Orkidétjuven
Jag sådde 3 st frön den 16 jan och fram tills den 20 feb hade inget alls hänt. Visst kanske hade lite tålamod, men iaf efterdet satte jag in dem i kylskåpet i 48 tim, satte sedan ut dem med undervärme och än så länge har inget hänt, men är det under ett par månader så kan jag vara lugn.

Ginkgo är mitt absoluta favvo träd, kan inte vara utan det, min pv tillochmed tog med ett ginkgoblad till Mt everest base camp i nepal i julas och tog en bild när han håller i det. Lite kul. Jag hade skrivit ngra rader på bladet som han fick när vi först träffades första gången. Han hade sparat det sedan dess.

Ngn som har provat att göra te på det förresten?
Jag har provat två sorter och senaste är hur gott som helst tongue.gif
MariaS
Lite kul Ginko kuriosa. Det sägs att om man har ett blad från sin egenodlade ginko i plånboken, kommer man aldrig sakna pengar.
Vet inte om det stämmer, men när sorken tog mitt första ginkoträd, då var det fattigt. Sen satte jag ett nytt, sparade ett nytt blad och genast blev det bättre...
Skrock?!
Orkidétjuven
Jag har haft ginkgo blad i plånboken i lite över ett år och jag tror det ligger lite sanning i det.

Mer kul fakta om Ginkgo och tidigare ginkgoarter är möjligen att de uppskattades som föda av vissa dinosauriearter och liknande. Fyndet av fossila frön i magområdet hos shenzhouraptor, eller Jeholornis vilket den oxå kallas visar att frön fanns på menyn hos dessa dinosauriefåglar. Även om man nu ännu inte vet vad för träd som fröna tillhör så liknar de mycket fossila ginkgofrön.

"Another significance of the discovery is the fossilized seeds found in the dinoavian stomach. This means that the bird was fed on plant seeds. In the past, there were many fossils of primitive birds reported but few had anything to do with their feeding habits as direct evidence. The well-preserved plant seeds in the body of a Mesozoic dinobird are the first report of this kind in the world. Among the hundreds of avian fossil specimens ever excavated from China, this is the first sample with direct evidence about the bird's feeding content. Although the bird's teeth are found having gone through a long way of degeneration, its upper and lower jaws are robust and well-developed. Scientists believe this resulted from the adaptation to its feeding habit. Other interesting phenomena are the extensive and massive distribution of the seeds and their well-preserved state as most of the seeds still have their smooth and intact surface. What still puzzles scientists is the taxonomic affiliation of the seeds. Palaeo-botanists say they don't know whether they belong to angiosperm or gymnosperm plants. But one thing is certain, they believe, with more complete specimens of Mesozoic plants to be brought to light in the future, the puzzle will certainly demystified. (Zhao Baohua & Guo Haiyan)"

Bifogade bild på fossila fröna samt kinesisk version av Jeholornis. biggrin.gif
Lena i Torslanda
Ginkgo behöver absolut ingen kyla för att gro. Gror hur lätt som helst i rumstemperatur. Ett enkelt sätt att påskynda processen är att lägga fröna i lite ljummet vatten ett dygn innan sådd. Precis som med luktärter.
Orkidétjuven
Just ja, missade säga att jag hade dem i kylskåpet en vecka och 48 tim i ljummet vatten.
Så det är bara vänta och se..
skogstroll
kan ju passa på å erkänna att det slank ner en gingkoplanta i påsen idag på Weibulls blush.gif hoppas den klarar sig, vet inte alls hur man sköter den! kan de trivas i kallväxthus tro (när den blivit lite äldre)?
MariaS
CITAT (skogstroll @ 07-03-2008, 14:40) *
kan ju passa på å erkänna att det slank ner en gingkoplanta i påsen idag på Weibulls blush.gif hoppas den klarar sig, vet inte alls hur man sköter den! kan de trivas i kallväxthus tro (när den blivit lite äldre)?

De klarar sig på friland i zon 3.

Men de vill gärna ha skyddat läge. Gillar inte för hårda vindar.
Orkidétjuven
CITAT (skogstroll @ 07-03-2008, 14:40) *

Vad kul, Grattis. Hoppas det går bra för dig och de ger dig massor av lycka. Mina växer så det knakar periodvis. Planterade om 2 av mina 5 häromdagen och de ser redan att sträcka på sig. smile.gif

Nu har du en bit av 270 miljoner år gammal historia hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon