Goderafton!
Har ett gäng hyacinter kvar från i julas som är fina, fräscha och gröna!
Tänkte testa att sätta ut dom, då kommer de väl upp nästa år? Mina
är vita... ändrar de färg "utomhus"? vid vilken tidpunkt blommar de?
Mvh ZaraP
Min erfarenhet är att de blommar nästa vår men inte med en tjock "kolv" av blommor utan lite enklare med lite få blommor på stängeln. Jag tror inte att de ändrar färg, möjligtvis att de blir lite ljusare (men dina var ju redan vita).
Jag hade en vacker gul hyacint som jag lade ut förra sommaren, det blev fest för sniglarna och jag trodde att den var förlorad, det var nästan inget kvar av den. Gissa om jag blev förvånad och glad när jag hittade den växande i trädgården. Jag tog in den för en vecka sedan och nu blommar den. Den är egentligen ingen lök kvar bara en liten "platta" men ganska söt är den och doftar gör den:)
Ja, sniglarna gillar tyvärr lökarna.. Ondsinta kräk. Vacker hyacint!!
Men alltså, nu fattar jag inte riktigt. (trög)
Jag har hyacinter som jag hade i julas. När dom hade blommat färdigt så la jag dom svalt i väntan på att jag kan sätta ut dom i trädgården.
Men anx, du tog in din/dina nu ? Är dom från förra året alltså julen 2006 ?
Har du haft dom ute hela vintern eller har jag fattat helt fel ?
Jag tänkte ha mina ute och ta in innan frosten och hoppas på att dom blommar ????
/Eva
Min hyacint köpte jag i mars ifjol (den är gul så det var nog persiska/kurdiska nyåret) och lade ut till förra våren när den hade blommat ut. Eftersom jag trodde att den var död gjorde jag ingenting med den i höstas utan den har stått ute hela vintern. Den har kommit upp igen nu och eftersom den hade knoppar så tog jag in den nu. Så jag har alltså haft den i totalt ett år.
anx
Så här gör jag: Hyacinter (och andra lökar) lägger jag i källaren att torka och vissna. När det blir vår (dvs när det går att gräva) planterar jag dem. Sen lämnas de i jorden som andra lökväxter (krokus, snödroppar osv) och blommar (förhoppningsvis) nästa vår.
Aaahaa, jag trodde att dom jag sätter ut nu kommer igen till typ dec. 2008.
Det kommer alltså inte att hända något föränn tills nästa år ?( om man har tur)
Har jag fattat rätt ?
Yes! Sätt dem nu så kommer de nästa vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.