Full version: Hibiskus
Fiffiga Lisa
Kan jag beskära mina Hibiskusar o sen på samma tid omplantera dom i ny kruka + ny jord? Eller blir det för mycket för dom? Vill inte att dom ska dö!
Ciczi
Är det nödvändigt att plantera om dem så gör det. Vänta dock med att börja näringsvattna efter en beskärning och omplantering. Jag brukar vänta 4 veckor ialla fall.

Ciczi
Fiffiga Lisa
Ja, de behöver en omplantering. Såg förresten din sida om Hibiskusar, mycket intressann och läsvärd tummenupp.gif
Dilara
CITAT (Fiffiga Lisa @ 06-03-2008, 21:35) *
Ja, de behöver en omplantering. Såg förresten din sida om Hibiskusar, mycket intressann och läsvärd tummenupp.gif

Håller med! yes.gif
Trevligt med att ge namn till sina hibiskusar, nåt som jag ska härma dej med definitivt! blush.gif
Malva15
Hej Ciczi!

Kan jag få adressen till din hemsida?
rolleyes.gif

Blomsterälva

Ciczi
hur har ni hittat min hemsida??? Jag har inte den på länk längre.. Eller? confused.gif

Ciczi
Dilara
Är inte detta din sida---> Länk?
Hittade sidan när jag sökte på google om hibiskusar.
Ciczi
Jo, helt korrekt.. blev bara så förvånad för jag tog bort den som länk här i forumet men sidan finns ju och är inte omöjlig att hitta. Dock något ouppdaterad...

Ciczi
Sunny
Bør man omplantera en ny plante til større krukke? Min nye Hibiskus ble kjøpt i februar og har blomstret fint. Nå står den med mange små knopper.
Ciczi
För att ta reda på om hibiskusen behövs planteras om så är det lättast att ta av krukan lite försiktigt och se efter om det är mycket rötter. Väldigt mycket rötter är ett säkert tecken på att den behöver en större kruka.

Ciczi
Sunny
CITAT (Ciczi @ 10-03-2008, 09:44) *
... Väldigt mycket rötter är ett säkert tecken på att den behöver en större kruka.

Ciczi

Takk for svar ! Så om den har veldigt mycket røtter så tycker du at skal man plantera om even om planten har mange knopper ?
Ciczi
Om jordklumpen är full av rötter så plantera om den. Det brukar inte spela större roll för knopparna ändå. Mina hibiskusar som haft knopp när jag planterat om har inte tappat många knoppar. Och skulle den tappa knoppar är det inte hela världen, det kommer ju nya....

Ciczi
Sunny
CITAT (Ciczi @ 10-03-2008, 20:19) *
Det brukar inte spela större roll för knopparna ändå. Mina hibiskusar som haft knopp när jag planterat om har inte tappat många knoppar.
Ciczi

Takk for svar igjen ! thanks.gif Da har jeg arbeid å gjøre ...

MVH/Sunny
Ciczi
En bild på hur det kan se ut när plantan kommer direkt från affären.

mvh Ciczi
Sunny
Min nye Hisbiskus hadde om lag like mye røtter som den på ditt foto , Ciczi.
Det var nok bra for den å bli omplanterad. I dag har den en ny blomst :

Hibiskus i mars

Ciczi
Tjusigt Sunny. smile.gif

Ciczi
Dilara
CITAT (Sunny @ 15-03-2008, 22:43) *
Min nye Hisbiskus hadde om lag like mye røtter som den på ditt foto , Ciczi.
Det var nok bra for den å bli omplanterad. I dag har den en ny blomst :

Hibiskus i mars

Den va fin! Vad gödslar du den med? smile.gif
Sunny
CITAT (Dilara @ 16-03-2008, 13:07) *
Den va fin! Vad gödslar du den med? smile.gif

Takk , jeg tycker også den er fin ! shy.gif

Min Hibiskus ble kjøpt i februar , så jeg har ikke hinnat gjødsle den enn.
Nå har jeg just omplanterat den , så jeg venter noen uker med å gjødsle.

Dilara
CITAT (Sunny @ 16-03-2008, 13:28) *
Takk , jeg tycker også den er fin ! shy.gif

Min Hibiskus ble kjøpt i februar , så jeg har ikke hinnat gjødsle den enn.
Nå har jeg just omplanterat den , så jeg venter noen uker med å gjødsle.

Det låter bra. Jag har oxå köpt en rosa Hibiskus nyligen. Har omplanterat den idag så vi får se hur det går! smile.gif
sqrulan
giggle.gif Jag tror att vi har likadana hibiskusar Sunny,så här blommade min i veckan.

Sunny
CITAT (sqrulan @ 16-03-2008, 16:06) *
giggle.gif Jag tror att vi har likadana hibiskusar Sunny,så här blommade min i veckan.

Hei , sqrulan ! Ja, de er mycket like. biggrin.gif
Det var lite svårt å se selve planten på ditt foto , men den ser mycket liten ut. Er det så ? Jeg trodde annars at plantene måtte ha en viss storlek for å produsere blomster ... ( Kanskje lærer jeg ennå mer nå ! bravo.gif )

Ciczi
Förmågan att producera blommor har inget med storleken att göra utan beror helt och hållet på i vilket stadie plantan är. I den juvenila fasen sker tillväxten och i den adulta fasen sker blomningen (förökningen). Självklart ska man komma ihåg att plantan har både juvenila och adulta stadier samtidigt då olika delar av växten beter sig olika.

mvh Ciczi
Sunny
Takk for svar , Ciczi ! smile.gif

Min nye Hibiskus består av 4 "individ" i en krukke. Blomstene viser seg å ha 2 (eller flere) ulike farger. Rosa som på fotoet i tråden her , og ljust laksrøde på 1 "individ" ( den laksrøde har også større blomster ). Jeg har tidligere trodd at Hibiskus blir kommersielt produsert fra stiklinger , men dette betyder kanskje at de er produsert fra frø ? confused.gif Noen som vet ?

PS. Jeg skriver 2 (eller flere) ulike farger fordi jeg også undres om der er litt ulike rosafarger på de 3 "individene" med rosa blomster ...

MVH/ Sunny
Ciczi
Hibiskusar är ganska trilska att ta från frö och osäkerheten kring avkommans färger från fröplantor gör att den kommersielle odlaren tar sticklingar. Dessutom tar det alldeles för lång tid att odla från frö för att det ska vara ekonomiskt gångbart för en professionell odlare. Rotning av en stickling under alldeles rätt förutsättningar i ett växthus tar uppskattningsvis 3 veckor (obs, vild gissning från min sida) och sedan kanske 8-10 veckor (ev. mer) till för att få en salufärdig planta av mindre storlek. (Fortfarande vild gissning från min sida)

Dock händer det att sticklingar blandas ihop och sätts i fel kruka. JAg tror att det är det som har skett med din hibiskus.

mvh Ciczi
Sunny
Takk igjen for svar , Ciczi !
Og så ulike er de :

Hibiskus 2

Hibiskus i mars

Det ser merkverdig ut når både rosa og laksfargede blomster er åpne ... giggle.gif

MVH/ Sunny
Malva15
Det är faktiskt både fint och lite roligt när en hibiskus man köpt har flera färger på samma planta (såvida man inte bara ville ha den färg man köpt från början förstås!)
Det händer ofta att de som säljs har olika färger på blomman i samma kruka faktiskt. blink.gif
sqrulan
Min hibiskus fick jag som stickling förra sommaren så den borde väl inte ha blommat redan
utan istället skulle den ha ägnat sig åt att växa tycker jag! giggle.gif
Sunny
CITAT (Malva15 @ 17-03-2008, 23:53) *
Det är faktiskt både fint och lite roligt när en hibiskus man köpt har flera färger på samma planta (såvida man inte bara ville ha den färg man köpt från början förstås!)
Det händer ofta att de som säljs har olika färger på blomman i samma kruka faktiskt. blink.gif

Min Hibiskus ble kjøpt på Plantagen. Der viste den bare sine rosa blomster , så de laksrøde kom som en overraskelse.
Det går ikke å skille dem , så den får være en sånn "rolig plante" ... a0a.gif
Ja , ja , "two for the price of one" , kan man si ... biggrin.gif

CITAT (sqrulan @ 18-03-2008, 09:39) *
Min hibiskus fick jag som stickling förra sommaren så den borde väl inte ha blommat redan
utan istället skulle den ha ägnat sig åt att växa tycker jag! giggle.gif

Hvor du er dyktig ! Tenk å få blomster på en liten stickling så tidlig på året ! bravo.gif

sqrulan
whist.gif Duktig vet jag ej om jag är,det var nog bara en lyckträff att den blommade.
Vad roligt med olika blommor på samma planta.
Solis
Får jag komma med en egen hibiskusfråga? (Ny här!)

Jag har haft mina två hibiskusar i ungefär 5-6 år och de brukar alltid blomma några gånger per år, men nu har de inte blommat sedan i somras utan de verkar "satsa" mer på tillväxt i stället. De skjuter långa nya grenar med glest mellan bladen (inte så snyggt alltså). Det har ju varit himla mörkt länge nu så det är kanske därför, men hur ska jag göra med dem för att de ska sätta knoppar i stället? Ska jag skära av de gängliga grenarna (och hoppas att det inte kommer nya lika fula) eller ska jag ha is i magen och se om det kommer knoppar nu när det blir ljusare? Planterade om dem nyligen i alla fall.
Malva15
Hej!

Jag tror dina hibiskusar har växt sig gängliga p g a brist på ljus och att du vinner på en ordentlig beskärning.
Givetvis försenar det blomningen men en hibiskus med långa och fula grenar är inte vacker. Dessutom kommer det fler grenar om du beskär och det fördubblar ju blomningen när den väl dyker upp... smile.gif

Sunny
Fredag i forrige uke kjøpte jeg en ny Hibiskus.
Lørdag omplanterade jeg den til en større krukke.
Det er nå 4 dager siden omplantering.

Faktisk tycker jeg de unge bladene på planten har fått en friskere farge på denne korte tiden !
Da jeg kom hjem med min nye plante tyckte jeg de unge bladene hadde en märkvärdig gul-grønn farge jämföra med min "gamle" Hibiskus.

JA til omplantering av nye Hibiskus-planter !!!

Her er min nye :

Ny hibiskus april -08
Tosan
Man ska alltså plantera om dem direkt? Det har inte jag gjort, kanske bäst å se till att göra det?
Sunny
CITAT (Tosan @ 16-04-2008, 21:21) *
Man ska alltså plantera om dem direkt? Det har inte jag gjort, kanske bäst å se till att göra det?

Jeg spurte om det samme lenger framme i denne tråden.
Og fikk til svar at det bør man gjøre om krukken er full av røtter.
Det var krukkene til de 2 plantene jeg har kjøpt nå i vår.
Disse plantene har kraftige røtter ! yes.gif

Min første plante ble kjøpt i februar og omplanterad etter et par uker, når jeg hadde fått svar i denne tråden.
Den har ikke mistet noen knopper eller blad. bravo.gif
Nå ser jeg at det redan kommer røtter ut av hullene i bunnen av den nye , størrre krukken. laugh.gif
Tosan
Tack för ditt svar smile.gif
Jag köpte min för några veckor sen, och jag har inte sett efter, men det känns på krukan som om det skulle va fullt där inne. Får ta mig en titt.
Just nu har den bara små knoppar så det kan ju va vettigt att passa på smile.gif
Tosan
Ja, nog ville min hibiskus ha en ny kruka alltid, det var nästan ingen jord där, bara rötter. Tror den blev gladare bara av att komma ut ur den gamla krukan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon