Lottas
[attachment=14566:74.JPG][attachment=14567:75.JPG]

Var ute och promenerade och såg dessa avbarkade träd. Nån som vet vem som är boven? Hungriga rådjur?
Jag har aldrig sett något liknande förut. Tänkte först att det var människors verk, men varför skulle någon ge sig på träd på det viset.
Piccante
skulle gissa att det är älg som har gnagt på träden.
Gossen Ruda
Garanterat älg. Rådjur brukar sällan vara så ihärdiga när dom nån gång gnager av lite bark.
Fågelvägen
Syns det inga tandspår? Antar att älgar har mycket bredare tänder än rådjur. Men gnagar de så nära marken?
Vad är det för träd förresten? På bilden ser det ut som asp, som smakar särskilt gott. Men om älgen haft huvudvärk kanske salix kändes nyttigt.
Lottas
Jag vet ju att det finns älg häromkring. I höstas sprang jag på en hel familj på fyra individer - två stora och två inte lika stora. Faktiskt var det bara några hundra meter ifrån det gnagda skogsbrynet. Kanske är det hela familjen som varit där och provianterat?
Jag är dålig på träd och vet inte vilken art det är. Kan heller inte uttala mig om ifall det är tandavtryck som syns på stammarna. I mina ögon kunde det lika gärna varit en mänsklig liten ligist som gått lös med en fickkniv...

Fågelvägen
På krukväxttråden rekommenderas ofta salix (vide, sälg) i vattnet för att sticklingar ska rota sig bättre (salicylsyra, som i aspirin). Kanske någon riktigt fanatisk sticklingsfreak har lagt upp ett ordentligt förråd åt sig?

Hoppas det inte var asp i så fall...
Hans i Värmland
Det finns många djur som gillar bark,är det nära från marken så kan det vara bäver.
Annars kan det vara hare,
Älgen äter helst kvistar.
Men salix är populärt hos många djur
Gossen Ruda
Höjden kan ju säga en del, här måste det ha varit älg eller rådjur. Rådjuret når knappast över 1 meter. På den högra bilden ser man på något ställe 2 parallella märken av tänderna i underkäken där djuret har skavt av barken uppåt, partåiga hovdjur har inga tänder i överkäken. Fö verkar det ha varit en allätare, så vitt jag kan se är det gnagt på asp, sälg, al och ek, möjligen även rönn.
Lottas
Jag ska nog ta en sväng och kolla spillningen. Efter den brak- (eller bark) middagen så finns det säkert sådana spår. Hoppas bara det inte visar sig vara spillning från ett fanatiskt sticklingsfreak fear.gif

Partåiga hovdjur - är det älg och rådjur det? Som saknar tänder i överkäken? Ska se om det går att hitta tydligare tandmärken på stammarna.

Fågelvägen
Spår av partåiga hovdjur måste betyda klövdjur, ja typ fotspår av smådjävlar. Synd att det inte finns snö, men marken är väl rätt mjuk nu så helt spårlöst kan en älg inte ta sig fram.

Hm, i och för sig kan det väl vara BÅDE en tessla och en tassla...g.gif som gillar allt detdär som Gossen Ruda räknade upp. Fast al och ek brukar de kanske inte gnaga på om det finns asp i närheten. Spåren i barken ser ju inte ut som fejningsskador heller.

Lycka till med detektivuppdraget. Alla väntar på nästa rapport!

PS Älgspillning lär förresten vara väldigt bra för rhododendron!

Gossen Ruda
CITAT (Lottas @ 09-03-2008, 20:46) *
Partåiga hovdjur - är det älg och rådjur det? Som saknar tänder i överkäken? Ska se om det går att hitta tydligare tandmärken på stammarna.

Jo, bland annat. Ibland yttrar man(jag) sig lite kryptiskt men jag får väl skylla på dagshuvudvärken. Alla våra hjortdjur är partåiga hovdjur, och jag tror dessutom att alla saknar framtänder i överkäken. Obs saknar framtänder, kindtänder har dom som andra djur. Där var jag luddig igen tidigare. Istället för framtänder har dom en hornplatta i överkäken. Alltså kan det även vara kronhjort eller dovhjort om sådana finns hos dig.

Det finns väl bara en art uddatåigt hovdjur i Sverige, dock inga vilda men en massa mer eller mindre tama. Ledtråd, dom kan gnägga.
Lottas
CITAT (Fågelvägen @ 09-03-2008, 21:27) *
PS Älgspillning lär förresten vara väldigt bra för rhododendron!

Tar med en kasse på exkursionen då tongue.gif
Och är det inte älg som varit där så får jag väl ta med kassen till hästhagen för att hämta gödsel.

CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2008, 21:39) *
Det finns väl bara en art uddatåigt hovdjur i Sverige, dock inga vilda men en massa mer eller mindre tama. Ledtråd, dom kan gnägga.

Tror förresten att det finns ett till tamt uddatåigt hovdjur - åsnan.

KURT
Ibland kan ju harar och andra djur gnaga ganska högt upp om det varit högt med snö som de kunnat gå på. Men de brukar då också gnaga sunt hela stammen och inte speciellt breda områden. I detta fall har det i huvudsak gnagts på ena sidan om stammen, och det har gnagts på långa sträckor, det talar också för älg.
Gossen Ruda
CITAT (Lottas @ 09-03-2008, 22:34) *
Tror förresten att det finns ett till tamt uddatåigt hovdjur - åsnan.

Tänkte inte blanda in regeringen. rolleyes.gif

Nej, nu skall jag vara snäll. Det finns inte så många nu levande uddatåiga hovdjur, det är hästdjuren, tapirerna och elefanterna som finns kvar. Hur många arter tillsammans vet jag inte men det är inte så många.
amaira
Min första tanke var helt enkelt ... häst.

Finns träden i en hage, så är det inget tvivel om saken. Annars gissar jag också på älg - men de äter väl helst skott och "mjukare" delar? Hästar däremot kan älska att gnaga på trädstammar. Inte så mycket för att de är hungriga (samt säkert även ger en viss tillskottsnäring samt är gott) som att det ger dem något att göra.

Tittar jag noggrannare på första bilden, finns där också högar av hästspillning, gör det inte? Då är saken utagerad. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon