Solstorm
Hur kan man se om det är en höglands- eller låglandskannranka man har? Hur stora temperaturväxlingar klarar de över året? Dygnet?
Alexander-VG-zon3
jag vet inte hur man ser skillnad vet bara vad dom klarar

låglandskannor - kräver tropisk min +15c och ljust åretrunt

höglandskannor - vill övervintra svalt 0c +10c och extra ljuse ,, och tål att växa i där det blir +5c +10c på natten och sedan på dagen blir +20c +25c under säsongen . men vill under tillväxten dock ha min +15c också för bästa tillväxt .
Solstorm
Tack för svaret. Trodde inte de skulle tåla så låga temperaturer. Nu återstår det att får reda på vilken sort jag har.
jensbrett
CITAT (flaxss @ 06-03-2008, 23:44) *
jag vet inte hur man ser skillnad vet bara vad dom klarar

låglandskannor - kräver tropisk min +15c och ljust åretrunt

höglandskannor - vill övervintra svalt 0c +10c och extra ljuse ,, och tål att växa i där det blir +5c +10c på natten och sedan på dagen blir +20c +25c under säsongen . men vill under tillväxten dock ha min +15c också för bästa tillväxt .

Helt fel.
Ingen Kannranka vill och behöver vila.
Låglandsväxter ska har året runt minst 25-30 grader varmt.

Höglandsväxter om dagen 20-25 och på natten 10-15.

Dem kräver så mycket ljus som möjligt.
Här finns information:
Kannranka hemsidan

Forum för köttätande växter
Alexander-VG-zon3
CITAT (jensbrett @ 30-03-2008, 23:09) *
Helt fel.
Ingen Kannranka vill och behöver vila.
Låglandsväxter ska har året runt minst 25-30 grader varmt.

Höglandsväxter om dagen 20-25 och på natten 10-15.

Dem kräver så mycket ljus som möjligt.
Här finns information:
Kannranka hemsidan

Forum för köttätande växter

nu odlar vi dom i sverige ,, här ska vi ge dom vintervila då vi har vinter . vill ovh vill den har inget emot det . har du frågat den om det ???

finns höglandskannrankor som växer högt uppe . där det ''är vinter'' runt +5c +10c . mina mådde då inte dåligt av att vintervila svalt . tvärtom växte dom bättre än dom som jag inte hade svalt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon