SWE_Monstro
Blev förvånad i dag då jag såg att något har ätit upp ett flertal av bladen på några murgrönor som jag har växande utomhus... vad kan det vara för något?? trodde inte att några djur åt den då inte ens sniglarna förra sommaren åt av den..

vad kan det vara för nått!?
Gossen Ruda
Kaniner kan äta på murgröna, både blad och bark.
MariaS
Rådjur! och sork
SWE_Monstro
hmmm...

har inte sett ngra kaniner springa omkring, och inga rådjur heller.... fast vi har några "märkliga" hål i gräsmattan en bit därifrån... hur avgör man ifall det är sorkhåll? eler något annat typ av hål?
Bassam
HEJ:
Jag tycker att säga efter jag läste och lystnad till mina kompisar i förrum som har mycket praktiken att finns mera än tjugo förslag jag ska skriva några av dem och du är själv bestämma:
1 väckarklockor: som du kan ställa dem på porten av sorken håll och växa dem att ringa två gångar en gång på morgon och på kvällen.
2 Häll i använt kattströ i alla sorkhål ni hittar, väl indränkt papperspellets typ "toalätt
3 det är bra att man har katter.
4 Att köpa en vindsnurra eller liknande som avger vibrationer ner i marken.,
OBS: de är som skrivit jag tror att dem är mera aktiva än andra, jag kan säga om man kan vill göra rabatten sorkfri ska man göra mur inne i marken till 60cm djup.
LYCKA TILL, H: Bassam
CillaM
CITAT (Bassam @ 08-03-2008, 21:50) *
HEJ:
Jag tycker att säga efter jag läste och lystnad till mina kompisar i förrum som har mycket praktiken att finns mera än tjugo förslag jag ska skriva några av dem och du är själv bestämma:
1 väckarklockor: som du kan ställa dem på porten av sorken håll och växa dem att ringa två gångar en gång på morgon och på kvällen.
2 Häll i använt kattströ i alla sorkhål ni hittar, väl indränkt papperspellets typ "toalätt
3 det är bra att man har katter.
4 Att köpa en vindsnurra eller liknande som avger vibrationer ner i marken.,
OBS: de är som skrivit jag tror att dem är mera aktiva än andra, jag kan säga om man kan vill göra rabatten sorkfri ska man göra mur inne i marken till 60cm djup.
LYCKA TILL, H: Bassam

Väckarklockor??? Du måste skämta Bassam?!?
SWE_Monstro
tack för de olika metodförslagen...

men innan jag sätter igång, hur vet jag att det är sorkar? det är bara små hål, ca 5 cm diameter, ingn jord runt om eller så... inga högar heller någonstans.. stämmer det in på sork?

eller på något annat? jord humlor kanske? vad vet jag?
Gunilla T
I fjol hade jag nå´t som åt på Klematis skotten när de började titta upp - trodde först det var råddjur så jag täckte in plantorna med hönsnät.

Hjälpte inte alls och jag förstod att det var något litet djur som kunde krypa in under nätet.

Gjorde "pinnar" av armeringsjärn, ca halv meter långa, som jag stack ner i jorden vid plantorna. På järnet satte jag en drickflaska i glas som vibrerade i vinden. Det hjälpte...sork gillar inte vibrationer.
MariaS
CITAT (SWE_Monstro @ 09-03-2008, 07:08) *
tack för de olika metodförslagen...

men innan jag sätter igång, hur vet jag att det är sorkar? det är bara små hål, ca 5 cm diameter, ingn jord runt om eller så... inga högar heller någonstans.. stämmer det in på sork?

eller på något annat? jord humlor kanske? vad vet jag?

Definitivt Vattensork! Ta till dig och använd alla tips du får. Lyckas du driva dem från tomten helt, hör av dig och beskriv hur.
Gossen Ruda
CITAT (CillaM @ 08-03-2008, 22:50) *
Väckarklockor??? Du måste skämta Bassam?!?

Skalmans mat- och sovklocka, fast hur man skall få den att bara ringa vid sovdags kan vara knepigt.

Annars håller jag också på vatten/mullsork.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon