JohannaR
07-03-2008, 09:22
Jag vill odla björnbär längs med häcken mot grannen i ett skyddat läge med sol från morgon till eftermiddag (ej kväll).
Hur stor bör spaljén till 1 planta vara?
Kommer häcken (jag tror det är avenbok) må dåligt utav att skymmas av björnbären tro (den får dock sol hela dagen från andra sidan)?
Hur djupt måste man förankra spaljén till björnbär?
Tack!
Min björnbär breder sig glatt.
Du kan spaljera dom på bredden eller höjden.
Min ligger mer på brädden , då har den två meter åt både håll ( 4 meter bredd ) och höjden är då kanske 1 meter , med några enstaka som går upp till 2 meter och svänger neråt lika mycket.
Jag har planterat flera nya förra året från avläggare och försöker också lösa gåtan om att spaljera upp dom.
Där har jag bara 1 meter i bredden för varje planta , men höjden blir till 3 meter.
jag får nog gallra lite extra och saffa ett långt stege när det är dax att plocka ....
Aqvakul
08-03-2008, 16:48
Det kan ju bli ett rejält vindfång - ett par stolpar rejält ner i jorden och helst en snedslå in i häcken. Dimensioner på virket och hur djupt du bör gå ner i jorden beror på jordens beskaffenhet och utsatthet för vind. Risken är att det antingen blir för klent eller estetiskt mindre tilltalande. Du har ingen vägg att sätta björnbäret mot i stället?
Vi har en riktigt rejäl pergola (10 meter ) byggt utmed husväggen, där vi har björnbären
Jag tror att stolparna är 7 x7 cm , höjden är väl 2,5 meter. De står ankrade i marken med plintar ( 40-50 cm djupt).
Hela bygget är sedan spikat ihop med huset.
DVS. bygg något stabilt precis som Aqvakul säger!
CITAT (JohannaR @ 07-03-2008, 09:22)

Kommer häcken (jag tror det är avenbok) må dåligt utav att skymmas av björnbären tro (den får dock sol hela dagen från andra sidan)?
Om du odlar björnbären närmare häcken än ½ m kommer häcken definitivt inte att må bra av det. 1 m ifrån häcken skulle jag inte tro att är något problem. Att den får sol på andra sidan hjälper inte, den kommer att få allt färre blad på din sida och därmed bli ganska gles. Jag skulle aldrig ta risken att skada en snygg avenbokshäck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.