Full version: Löjtnantshjärta
Solstrålen
Mina löjtnantshjärtan ser gula och trista nu i augusti. Kan man klippa ned dem nu eller skall de vissna helt först?
Mi70
Klipp ner den direkt efter blomning så blommar den igen! Min blommar nu för tredje gången i sommar, iofs mindre varje gång, men ändå! Den ser ju rätt skräpig ut efter blomningen.
ÅsaF
Klipp ner den du. Själv har jag just gjort det för det är inte så vackert när den blir gul. Har dock inte provat att klippa ner den flera ggr på sommaren men det lät som en bra idé. Vår Löjtnantshjärta blir mastodontstor varje år, över 1 meter hög och minst lika bred med massor av blommor. Det ska bli intressant att se hur mycket större den blir nästa år med tanke på att den blir större och större. rolleyes.gif
Magdalena
Ska man klippa ned hela plantan??? Hur högt över marken? eller menar ni ansa lite?
En som har en stor l-hjärta
ÅsaF
Klipp ner den så att det är ca 1 dm kvar. Det kommer nya grenar från marken nästa år. De avklippta grenarna kan du nog dra bort nästa höst när de torkat ihop ordentligt.
eml
Är de kinkiga att flytta? Jag skulle vilja flytta dem en bit och ge dem lite bättre jord och växtförutsättningar än nu? Är detta en bra tid och är det någon speciellt man bör beakta?
Berith
CITAT (ÅsaF @ 08-08-2003, 14:12)
De avklippta grenarna kan du nog dra bort nästa höst när de torkat ihop ordentligt.

Visst kan man ta bort det avklippta direkt! blink.gif
ÅsaF
Missförstå mig rätt Berith. Jag menar inte de grenar man klipper av utan de stumpar som blir kvar i jorden. De lösa grenarna kan du naturligtvis ta bort direkt. tongue.gif
Berith
Jahaahaha......!! biggrin.gif
Anna C
Jag hade för mig att det inte var bra att klippa ner löjtnantshjärtan. Istället skulle man låta dom vissna ner helt. Har jag varit felinformerad?

Anna
ÅsaF
CITAT (Anna C @ 24-09-2003, 14:25)
Jag hade för mig att det inte var bra att klippa ner löjtnantshjärtan. Istället skulle man låta dom vissna ner helt. Har jag varit felinformerad?

Anna

Låt de vissna ner lite och bli gula. Sen ska det inte vara några problem med nedklippning. Vi har gjort så i flera år och Löjtnantshjärtat blir bara större och större för varje år trots obefintlig gödning. Kan tillägga att vi bor i Falun.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon