lyckebo
Hej!

Jag är en riktig nybörjare på området trädgård... Men jag vill verkligen lära mig allt!!!

Min första fråga gäller två buskar som jag har. Dom är ca 1meter höga och har lila blad/knopppar... Vet tyvärr inte namnet på den.. Förra året fick jag rådet att klippa ner den så att den var ca 30 cm hör, och den växte till sig jättebra till sommaren.

Nu undrar jag... NÄR? Ska jag klippa den??? Är det för tidigt eller kanske sent att göra det nu???

Finns det någon tumregel när det gäller buskar... Har ju fler buskar i min trädgård=)
Fågelvägen
Grattis till trädgårdsintresset! smile.gif Nu kommer du aldrig mera att få tråkigt.

Om du kunde visa en bild av buskarna får du säkert hjälp på forumet med beskärningstips. Men nu när buskarna saknar blad är det rätt svårt att identifiera dem. Har du några bilder från i somras? Har du nån snäll trädgårdsgranne som kan hjälpa dig?

De du skar ner i fjol har tydligen mått fint av din behandling i fjol, men de kanske inte ska beskäras alls i år!

Det finns riktigt bra böcker om beskärning med noggranna beskrivningar om när och hur. Första tumregeln är nog att ta reda på vilka buskar man har, eftersom de ska beskäras olika tider, olika mycket och somliga inte alls.

Det värsta som kan hända om man beskär fel är att de dör. (Ibland är det ingen katastrof - det finns tråkiga och fula buskar.) Det nästvärsta är kanske att de ser för jävliga ut eller aldrig blommar. Lycka till!
lyckebo
denna bilden togs idag...
DSC00760.JPG

lyckebo
Ingen som vågar sig på den konstiga busken??
Åsa, mälardalen zon 2
Lite svårt att se hur blomställningar och dyl ser ut men det påminner ju om rosenspirea, är det en sån blommar den på årsskott och kan klippas ner varje vår till någon dm.

http://images.google.com/images?hl=sv&...pirea&gbv=2
lyckebo
Japp! Så ser den ut!

Tack så jätte mycket!!!!
lena:-)
Tittade just till min rosenspirea...bladen börjar att spricka ut..är det försent att beskära den nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon