Full version: Jordärtsskocka
visbysol
Hej, kan man sätta en häck av jordärtsskockor i en liten radhusträdgård som en skiljevägg mot en gång- och cykelbana?
Jag vet att de vissnar till hösten men iallafall. Det är gräsmatta där nu. Hur mycket måste man gräva ur: hur djupt och hur brett?
Sprider de sig mycket? Hur ofta måste man så om? Tacksam för svar från proffsen som finns där ute i cyberrymden!
KURT
Det fungerar säkert bra, det klagas på att de sprider sig, men jag tycker inte att det är så farligt, åtminstone inte om du har gräsmatta intill. Jag tror inte att du behöver gräva så brett, men det kan vara bra att luckra upp jorden ganska djupt, så får de lättare att bilda rötter. Första året blir de kanske inte så höga heller.
rosita
Tänk bara på att om de är riktigt höga, är det lätt att de blåser omkull när det blåser mycket. Kanske inte så kul om en sån stam träffar en cyklist eller gående! g.gif
KURT
CITAT (rosita @ 07-03-2008, 14:03) *
Tänk bara på att om de är riktigt höga, är det lätt att de blåser omkull när det blåser mycket. Kanske inte så kul om en sån stam träffar en cyklist eller gående! g.gif

Jag har sett solrosor blåsa omkull, men jag har aldrig sett jordärtskockor blåsa omkull?
MariaS
Vår granne har jordärtskockor som dammskydd vid vägen. Hon håller efter dem med gräsklipparen. Snabbväxande snygg häck, måste jag säga.
Chamomille
Köper man skockorna i mataffärn? Jag menar är dom ok att sätta eller finns dom i handelsträdgården?
MariaS
Det finns kockor att köpa, som är lämpade för plantering, som sättpotatis ungefär.
KURT
Skall man "bara" ha för att äta så kan man lika gärna ta de i mataffären, jordärtskockor brukar inte ha några sjukdomar. Men skall man också ha dem för blommornas skull så bör man välja en viss sort. De blir olika höga och alla hinner inte blomma säkert.
Chamomille
Jaha ja. Tack för tips!
rosita
Kurt: Jodå, mina blåser omkull varje år! ranting.gif De brukar bli mer än 2 meter höga och mycket grova! slap.gif
emmapemma
Jag har den blommande sorten, den blev ca 1.5-2 meter hög på en sommar av små sätt-kockor. Den står lite skyddat, men den föll inte för mig i alla fall, fast den stod i pallkrage. Jättefin blev den (och jättemumsig)
eugenia
De som har lila knölar hinner inte blomma, de som är vita mina (i alla fall) får klargula blommor som luktar choklad. Underbara. Köpte mina i mataffären, tydligen földje två sorter med i påsen. De har aldrig krånglat eller vält, men de står i djup lerjord. De skott som sprider sig är lätta att ta bort.
rahmat2
CITAT (Chamomille @ 07-03-2008, 13:16) *
Köper man skockorna i mataffärn? Jag menar är dom ok att sätta eller finns dom i handelsträdgården?

Har köpt mina för första gången på en mataffär. Det var 6 år sen. Ett år när skörden var inte så bra skalade jag de och innuti skockarna la jag in i ättikblandning och skalet satte jag igen. Året efter kunde de gro från de skalen också. Om du köper stora kan du skala de med en kniv och sätta skalen cokså.
Solstorm
Nu fick jag lust att plantera jordärtskockor. Har letat runt efter bilder på blad och blommor men får bara upp själva skockorna. Är det någon som har en bild på plantan?
rahmat2
Här
Solstorm
Tack för bilden! Nu ska jag pröva något nytt i år!
Fenja
Bianca är väl den sort som säkert blommar här i vår ände av världen. De övriga hinner oftast inte slå ut utaom kanske längst ner i skåne.
Mvh
Fenja
rahmat2
CITAT (Fenja @ 11-03-2008, 23:35) *
Bianca är väl den sort som säkert blommar här i vår ände av världen. De övriga hinner oftast inte slå ut utaom kanske längst ner i skåne.
Mvh
Fenja

Exakt!
De har inte blommat hos mig i Zon 2 heller. Men långa och fina med stora blad har blivit och mycket lättskötta är de också.
Mycket mera vänliga hälsningar
Rahmat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon