Full version: Mina Praktlysingar
Bee
Jag är kluven till mina Praktlysingar. Dom kommer snällt varje år med en fantastisk blomprakt nu när plommonträdet är borta och dom får full sol hela dagen. Dom behöver ingen särskild gödsel eller annan omvårdnad för att må bra. Som snittblomma står dom i veckor (i vas utomhus) Dom breder ut sig villigt och dom äts inte upp av sniglarna. Finfin marktäckare med en höjd av ca 70-80 cm.
Förra året ville jag gräva bort dom men orken tröt. Rötterna går ca 20 cm ner i leran. I år måste jag om inte ta bort dom helt så i alla fall minska omfånget.

Är någon i Göteborgstrakten intresserad av en bit eller två? Hellre skänka bort än kasta bort. Jag har inte riktigt bestämt mig för när det skall grävas. Det får bli lite varmare och framför allt torrare utomhus dock.

rissen
Tackar för erbjudandet men jag har fullt av dom. Det är väl den gula du menar ???

Den vita har jag ingen av.
Fågelvägen
Trevligt att märka att nån annan försöker bli av med dem också! De har ju alla goda egenskaper du räknar upp, en på allt sätt präktig växt. Till råga på allt får de vara i fred för rådjuren. Och så hör de nog till denhär gamla trädgården, jag borde vara mera vördnadsfull. ÄNDÅ VILL JAG INTE HA DEM! Det är nåt med den gula färgen...
tepa
Hej Fågelägen !

Känner igen detdär med den gula färgen. Min kollega på jobbet tycker mycket om trädgårdsväxter, men vill inte ha gula !
Nånslags "antigul" egenskap hos kollegan också, alltså...

Hälsn Tepa
Fågelvägen
Näeh, det är inte riktigt så generellt! Det är just DEN gula färgen. rolleyes.gif

Men hur man upplever en färg - hur man beskriver olika färger - är nog också väldigt individuellt.
tepa
Hej Fågelvägen

Jasså, minns inte riktigt hurdan gul färg dom har. Fick en tova i somras av min granne. Dom lär sprida sig fort och mycket, blir väl bara att köra över med gräsklipparn sen om det blir för mycket, men ännu finns nog plats hos mig. Det där med att rådjuren hålls borta låter ju jättebra! Ett rådjur var framme ifjol och knipsade av en hel grupp av knoppar på min nya fina ros !!

Hälsn Tepa
LindaLunda
Men de är ju sådana kanonväxgter på rätt plats!!! Och desutom verkar inte mördarsniglarna äta dem! Inte heller rådjur så vitt jag vet!
Linda
Fågelvägen
Ja, det är sant, jag borde älska dem, en idealperenn! Så som jag gnäller om allt som rådjuren förstör... Och faktiskt får de vara i fred för sniglarna också.
Vad är rätt plats för dem?
Gamla igenvuxna stenpartiet bland Veronica, ormbunke, några inklämda gammaldags narcisser? Alldeles för dominerande! På grusgången i gamla syrenbersån? I pionrabatten? I nya stenpartidelen bredvid Stewartia och rhododendron?
Lotta i Gbg
Lysingarna i sig är ju väldigt trevliga på rätt plats. Jag har placerat ihop rödbladig guldlysing, Lysimachia ciliata 'Firecracker' och den vanliga praktlysingen, Lysimachia punctata, och jag tycker att de är dekorativa tillsammans. De är ungefär lika invasiva både två men verkar inte konkurrera ut varandra. Däremot har de konkurrerat ut allt annat i samma rabatt, som är en vild rabatt grävd rakt ner i leran. Här går praktlysingen under namnet Dassrosor:-)

Lysingrabatt
Lilla Birka
CITAT (Bee @ 07-03-2008, 10:49) *
Jag är kluven till mina Praktlysingar. Dom kommer snällt varje år med en fantastisk blomprakt nu när plommonträdet är borta och dom får full sol hela dagen. Dom behöver ingen särskild gödsel eller annan omvårdnad för att må bra. Som snittblomma står dom i veckor (i vas utomhus) Dom breder ut sig villigt och dom äts inte upp av sniglarna. Finfin marktäckare med en höjd av ca 70-80 cm.
Förra året ville jag gräva bort dom men orken tröt. Rötterna går ca 20 cm ner i leran. I år måste jag om inte ta bort dom helt så i alla fall minska omfånget.

Är någon i Göteborgstrakten intresserad av en bit eller två? Hellre skänka bort än kasta bort. Jag har inte riktigt bestämt mig för när det skall grävas. Det får bli lite varmare och framför allt torrare utomhus dock.

Jag bor inte i Göteborgstrakten men praktlysing är något jag tänkt länge på att försöka få in här där inte det är så lätt att odla känsligare saker. Går det inte att skicka med post? Om jag skickar en vadderad postpåse, borde det väl funka?
Lotta i Gbg
Att skicka praktlysing i ett vaderat kuvert på posten tycker jag verkar dyrt. Det finns säkert de som har på närmre håll där du kan tigga till dig en bit, annars hör det ju till det som man säkert kan få för ett par tior på närmsta gardencenter.
Fågelvägen
Praktfullt Lotta i Gbg när du har många praktlysingar tillsammans!

Hos oss verkar det som de väldigt kraftfulla praktlysingarna trängt undan spädare växter i övergivna rabatter. Så ett av mina trädgårdsprojekt är att hitta och rädda "de små". Det kommer att ta flera år är jag rädd för.
Bee
Ja, dom har trängt undan andra växter i rabatten. Tyvärr var det några år som mitt trädgårdsintresse var lika med noll så jag höll inte efter dom och det får jag betala nu. Mycket gräva blir det...

Birka, som Lotta säger, en klump blir nog rätt tung. När vi fick vår klump av en granne för flera år sen var det en 25x25x25-cm klump. Det kanske är lättare att kolla på närmaste garden center? Fast man kanske inte måste ha med hela rotklumpen. Låt oss ha det öppet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon