dotpointer
Har drivit upp passifloror, en är större och har börjat slingra, nästan
ett helt varv nu, medan de andra fortfarande är i "trädfasen". Vore
trevligt om småttingarna växlade fas och drog igång också. naughty.gif

Vad drar igång "klätterfasen"?
Tillräcklig jordmån (mkt plats för rötterna?)?
Närvaron av något att klättra på - bladen nuddar ett stöd?
Massa näring?

Gula blad - why?
Den stora som börjat slingra har sina gamla trädfas-blad gula,
men de nya klätterbladen är gröna och fina. Några av småttingarna
har gula blad också. Vad beror detta på? Näringsbrist eller är det
"Jag börjar klättra nu" ? Har gissat på näringsbrist, så de har fått
rostig spik(!) och en skvätt 7-3-5-näring... jorden är blöt och fin. whist.gif

Tänkte ge dem lite te-sump i helgen också... läst att det ska vara smaskens.

Stryper de varandra?
Småttingarna står 4 och 4 för att få en tät växt - kanske knäppt
tänkt (körde murgrönatänket...). Frågan är om de kommer mobba
varandra med sina tentakler? Eller känner de av varandra och blir en
gemensam mobb som tillsammans kör så det ryker? blink.gif

Vet att man inte ska stressa de små liven, men måste ju hålla lite koll...
CillaM
Gula blad - why?
Den stora som börjat slingra har sina gamla trädfas-blad gula,
men de nya klätterbladen är gröna och fina. Några av småttingarna
har gula blad också. Vad beror detta på? Näringsbrist eller är det
"Jag börjar klättra nu" ? Har gissat på näringsbrist, så de har fått
rostig spik(!) och en skvätt 7-3-5-näring... jorden är blöt och fin. whist.gif

Näring är bra, ljus är bra men att jorden är blöt är inte så bra. Passifloran tål gott o väl att torka ut, inte till den grad att bladen slokar men så att jorden är riktigt torr. Jag vattnar den större delen av vattnet underifrån och lite upp ifrån, det blir stadigare växter då när rötterna inte går uppåt. Blad som är gula får man ju alltid, helt normalt, men i ditt fall beror det på för mycket vatten och för lite ljus, o troligen för lite näring.
dotpointer
Hmm, den står under ett gammalt 3-rörs kontorslysrör, rören är ca 50-75 cm från jorden, ibland har den letat sig upp i rören så jag fått böja runt, ljuset kanske inte räcker ändå?

Näringsbristen har jag försökt lösa, nu har jag druckit te och myllat ner en halv tekannas gojsinnehåll runt rötterna på den.

Inte så fuktigt då alltså, har märkt att murgrönorna mår bättre om de får torka ut lite, ska prova!

CillaM
CITAT (dotpointer @ 10-03-2008, 08:38) *
Hmm, den står under ett gammalt 3-rörs kontorslysrör, rören är ca 50-75 cm från jorden, ibland har den letat sig upp i rören så jag fått böja runt, ljuset kanske inte räcker ändå?

Näringsbristen har jag försökt lösa, nu har jag druckit te och myllat ner en halv tekannas gojsinnehåll runt rötterna på den.

Inte så fuktigt då alltså, har märkt att murgrönorna mår bättre om de får torka ut lite, ska prova!

Ljuset som du beskriver borde väl egentligen räcka för att få växterna att överleva. Tänk då istället på att inte vattna för mycket o låt växterna torka ut. Te har jag aldrig hört att det skulle vara bra för växter men det kanske funkar.
dotpointer
Okej, tack, då vet jag att jag är någorlunda på rätt spår iaf, låter dem "vajra" vidare... :D

Står här att tekompost ska vara bra för att balansera upp pH:
http://forums.gardenweb.com/forums/load/pa...1453399390.html

CITAT
The yellow leaves would suggest they are starved for nitrogen or they are suffering from chlorosis. Chlorosis is usually caused by a deficiency in iron or manganese. This can be from a lack of the mineral or a pH too high or too low. Feeding them some compost tea would likely address all these issues.
lolo
Hej! Vet du om detta även gäller kaffesump? biggrin.gif Ska prova ditt tips med te.
dotpointer
Är kaffesump surt?

Vad jag förstått så gillar dem lite lagom sura saker...? whistling.gif

Mina edulisar har börjat växa igen - märkliga växter - skjuter skott där det är ljusast...!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon