MartinE
07-03-2008, 13:07
Hej
Jag blev i höstas klar med mitt uterum och det har under vintern pendlat mellan 4 och 15 grader där inne. Nu börjar det våras så det är dags att plantera en vinranka. Vinrankan kommer att sättas direkt i ett förberett hål i golvet.
Frågan är vilken sort jag ska välja. Jag vill ha en sort med blå stora och söta druvor som i första hand ska ätas rakt av. Vinrankan får gärna bli stor då jag planerar att spaljera upp den till ca 2,2 m och sedan vidare längs tråd ut i rummet. Uterumet är 14 m2.
/ M
Vill du ha en riktig druva eller en labruskadruva?
Vilken zon bor du i?
blå eller gröna druvor?
MartinE
07-03-2008, 13:32
Jag har inte funderat så mycket på det.
Jag bor i Nacka med zon 2-(3) men vinrankan ska stå i ett uterum som aldrig för frysa.
Blå helst.
Det finns en kärnfri blå växthusdruva som heter Vitis vinifiera 'Vanessa' (Äkta druva) som är härdig upp till dig. God är den också.
RibesRubusVitis
07-03-2008, 17:34
Vanessa är såklart ett utmärkt val, fast även denna är en korsning av europeisk vinifera ("riktig") och amerikansk labrusca. Skillnaden spelar roll bara om du tänker brygga vin på druvorna; finsmakare anser att labrusca ger en störande bismak efter jäsning.
skogstroll
07-03-2008, 18:34
jag har en Marechal Foch i kallväxthuset. Den ser ut att leva fortfarande, får se vad som händer
MartinE
25-03-2008, 14:54
Tack för råden.
Det lutar nog mot en Vanessa om nu bara våren kan visa sig på riktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.