lyckebo
07-03-2008, 13:10
Är nästan rädd att ni ska svara ogräs =) Vet som sagt inte mycket.....
Här är ialla fall bilderna på det jag undrar..
DSC00758.JPG
DSC00759.JPG Ha det underbart!!!!!
Den första är en krokus. På andra bilden är det Campanula/blåklocka=ogräs! Ser ut att vara en blåsippa däremellan också, men jag är inte säker.
lyckebo
07-03-2008, 13:14
Så alla dom gröna brokiga bladen är bara att dra bort???
NEJ! inte de brokiga bladen, de är krokus. Utan de små hjärtformade bladen. Jag brukar använda en gammal gaffel, för de har hemska rotsystem!
ingrids
07-03-2008, 13:21
Ser ut som krokus, lökväxt definitivt (eller såhär - jag vet bara lökväxter som har "silkespapper" närmast marken). Jämför med bladen på den här bilden
http://hem.passagen.se/pius8/Ljusbla_krokus.jpgFärgen är oftast gul eller blå/lila men det finns massor med sorter. Alla har dock inte vit strimma på bladet - ingen aning om vad det kan betyda i färg eller sort.
Inget ogräs alltså
lyckebo
07-03-2008, 13:24
Ok alla hjärtformade!
Guuuud vad man känner sig korkad ibland=)
Iså fall har jag MASSA krokusar i trädgården, det är ju trevligt..
Jan Lindgren
07-03-2008, 16:51
Hej!
Kan det möjligen vara Omphalodes verna på bild 2? Vårblommande, mattbildande växt med blå eller vita blommor. Svenskt namn: ormöga.
MVH
Jan Lindgren
Jag tänkte att bild 2 skulle kunna vara Toppklocka,jag fick de rådet att jag skulle ta bort dem ögonabums för det var knölklocka men de fick vara kvaroch blev som sagt Toppklocka jätte fin tycker jag.
Titta inte på bladen av jättebalsamin bäbisarna för de ryckte jag upp.
lyckebo
07-03-2008, 19:08
Så ska jag låta dom gröna hjärtformade bladen vara kvar o se vad som händer?
Gunilla T
07-03-2008, 19:13
Håller med Jan, det ser ut som Ormöga. En trevlig marktäckande perenn som blommar på våren.
Fågelvägen
07-03-2008, 19:37
URSÄKTA LYCKEBO ett råd som du kanske redan fått: Vänta lite! Har du övertagit en gammal trädgård kommer det kanske upp massor av härliga växter.Varför börja rycka upp blad innan du vet säkert vad det är? Nu har du alltså krokus (troligen många olika färger) och den vackra marktäckande ormöga med förgetmigej-liknande blommor. Det finns säkert mer! Överallt kanske, där det nu ser ut som ogräs eller slarvigt skött gräsmatta.
En granne till oss, en mycket gammal farbror, hade en trädgård full av fint skötta gammaldags perenner. (Jag fick stormhattar av honom, dem har jag fortfarande har kvar 40 år senare!) När han dött köptes hans hus av en snabb och energisk familj. Med lie snaggade de trädgården slät och fin, nån riktig gräsmatta blev det inte, men snyggt och välansat i alla fall. Efter några omgångar med lien fanns inga perenner kvar. Det är faktiskt inte alls svårt att bli av med dem.
den första bilden är krokusblad och den andra bilden tycker jag ser ut som Omphalodes verna,ormöga, så ta inte bort något utan vänta och se.
mvh
inger
Jag håller med alla som säger att du inte ska ta bort dom...än. Har själv flyttat till en gammal trädgård och har en rabatt som jag tror är totalt övertagen av knölklocka...dvs, ogräs enligt de flesta. Men jag tänkte vänta och se, kanske jag gillar dom

Bladen ser ut ungefär som dina (bild 2). Om du har tänkt sätta plantor där så kan du ju rensa undan en bit...
Det var precis som för storm, det var Toppklocka alltihop!! Så glad jag är att jag inte grävde bort alla "knölklockor"!! Det är lite knölklocka här och var men det kan jag stå ut med bland alla underbara toppklockor!! I samma rabatt finns Brandliljor som blommar samtidigt, snacka om färgexplosion!!!
Nu kommer jag bara komplettera rabatten med andra torktåliga sorter och rensa kvickrot och åkertistel.
//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.