Kajsa
Idag tar vi en tuff Austin som klarar zon 5, Leander finns i Wij Trädgård i Ockelbo, zon 5. Rosen kom 1982, den doftar enligt doftexperterna på Flora Linnea, sommarbär, särskilt hallon. Rosen blir stor 2 x 1.5 m, färgerna går in i vararndra som på bilderna.

Blommar långt in på hösten, blomman vitnar efter hand, annars aprikos och rosa. Frisk !

Hade Leander ihop med klematis Södertälje E i fler år, det var inge bra, fick dela på dom.
Södertälje E var på tok för starkväxande.
susannae
Oj vilken härlig ros Vet du var jag kan få tag i den?
Mvh Susanna
Kajsa
Den finns hos Flora Linnea i Helsingborg www.floralinnea.com
( till min förvåning finns den inte hos Rosenposten/Danmark )
ewa zon 3
Så vacker wub.gif
OCh jag tycker doften är jättefin!

/Ewa
Karin i Västergötland
Jag har två stycken i zon 4, planterade 2000, men hittills har de frusit ner till marken varje vinter så de hinner aldrig bli särskilt stora hos mig.
noranettan
Leander är nog den tuffaste av alla Austinrosor. Jag har haft min i flera år, den fryser oftast tillbaka varje vinter, men blir ändå stor som en buske över sommaren.
Kajsa
Vacker bild Anette. rose.gif Man ser ofta när man läser om Austinrosorna att det står att rosen tillhör " Leanderserien " Rosen är förälder till en rad rosor, troligen för den är lite tuffare, frisk som tex. William Morris, A Shropshire Lad, Geoff Hamilton, Crown Princess Margareta, Princess Alexandra of Kent mm. Den sista här var visst ny i år hos Flora Linnea, den funderar jag lite på, dom klarar troligen zon 4 när det står Leanderserien.
Hazel
Liten fråga om Leander.. köpte en liten Leander på Roskraft och hittar nu på Roslistan att den är engångsblommande confused.gif såvitt jag kan läsa överallt annars blommar den ju lääänge? även på austin hemsidan står det att remonteringen är god. Jag blir minst sagt förrvirrad dunno.gif
Ezereht
Jag läser i "rosor för nordiska trädgårdar" nu så (citerar): ...Blommar rikligt, från slutet av juni till början av augusti och ger oftast några basala skott som blommar på eftersommaren...

Funderar om man skulle våga en sån här nån gång i framtiden... fast väntar lite och ser hur mina andra sorter övelever först. Vintrarna, framförallt vårarna har blivit så konstiga på senare år. Läste zon 5 och blev glad (kajsas inlägg), men sen såg jag ockelbo..jaha det är ju typ vid gävle ju *s. Står zon 4 i rosor för nordiska trädgårdar.
Kajsa
Klart du ska köpa, köp alla Austin som finns på WIJ Trädgård i zon 5, det är inte så många
Leander, Crown Princess Margareta, Graham Thomas, Mary Rose. Men Constance Spry som blommar en ggn är också värd att testa, den är mycket tuff. LÅG kan väl inte skriva det förän det gått många år av test, WIJ rosarium är väl inte så många år, men det finns säkert flera andra Austin som går, vi får testa själva.
Ezereht
vet nån vad menas med det som står i parentes vid varje austinros?
Tex; Mary Rose: Ausmary.
Grace: Auskeppy
Christina i Taxinge~

Exempel:
Mary Rose/ Ausmary

'Mary Rose' är populärnamnet, det som vi alla använder på den sorten.
Ausmary är det registrerade namnet/licensnamnet som Austin har använt när rosen registrerades som ny sort.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon