Maria82a
Har ni planterat alla fröpåsarna från odla nu? Jag har planterat för ett tag sedan, alla har inte grott änn...men några har börjat ta sig lite...först var riddarsporren med störst blad. hbd.gif
Tosan
Jo, allla har grott, men några har tyvärr strukit med, så jag sådde om några sorter idag.
Chamomille
Jag har inte ens sått dom... sleeping.gif Men ska i morrn! Och det är inte LIIITE påsar! blink.gif
Lemonne

Jag sådde för fyra dagar sen, mest kryddor, det mesta har redan grott! wub.gif
Fast lavendeln står i kylen för tillfället...
Österläge
Hmm, har inte sått några av de fröna än, men jag tror att de flesta inte skulle sås så tidigt... Och så har jag fullt med andra sådder nu så jag har inte plats! blink.gif
Margaretha
Luktärtor och rosenskära väntar jag några veckor till med, och ringblommorna tänkte jag så direkt utomhus så snart det går. Köpte klematisfrön och de har inte grott än, men varggapen är på G.
Och så för jag som vanligt en ojämn kamp med jätteverbenan - inte köpt på Odla- som är jättesvår att få att gro! no.gif
Heda
Jag har lyckats med Jätteverbenan för första gången!!! Jag gav mig 17 på att lyckas i år! Det är ju inte några skogar i så krukorna precis men jag tror att jag kommer att få ihop 20 plantor i alla fall....om inte alla dör på vägen förstås....

Sådde fröerna från Odla i helgen...vi får väl se hur det går...

Maria82a,
hur ser riddarsporre bebisarna ut?? Har du möjlighet att ladda upp bild??

//Heda
Margaretha
Grattis Heda! Får man fråga hur du gjort? På den påse jag sått i år står det inte att den ska stå i kylskåp t.ex.
Heda
Margaretha,
Jag sådde "som vanligt" sen in i kylen , hade jag tänkt men det fanns inte plats...så de flesta blev ställda i en kallgarderob med temp 10 gr, ställde 4 krukor i kylen. Efter ca 2v ut i rumstemperatur och sen tog det 4 - 7 dgr innan de grodde. Det blev inge skillnad på de som stått i 10 gr och de som stått i kylen. Som sagt har jag inte några skogar i krukorna så lite kallare gör nog inget.

Förra året ställde jag inte i kyl...krukorna åkte däremot ut i växthuset när jag tröttnat och frampå sensommaren hade de grott...pytte pytte plantor...jag kastade dom.

Men jag har funderat lite och ute säger de ju att de frösår sig själva...så egentligen borde man ju kunna ställa ut krukorna ett par veckor...det kan ju inte göra något om det är minusgrader? Eller? Någon som har provat eller har Jätteverbena som frösås sig i trädgården?? confused.gif
Margaretha
På den fröpåse jag köpt i år med jätteverbenor står det att de ska stå i 20 -24 graders värme! Jag vet att det tidigare alltid varit aktuellt med kylen. Därför undrar jag. Det ska ta 14-28 dagar för dem att gro, står det. Så jag får väl inte ge upp ännu. Jag sådde för ungefär tre veckor sedan.

Kommer de inte så blir det kylen i alla fall. naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon