Full version: Plattor under träd?
Fru Frö
Vi ska till att gräva bort en genant liten gräsplätt på framsidan och lägga plattor där. Mitt på denna yta står ett päronträd, vet ej vilken sort. Är väl inte så där superförtjust i päronträdet, men är rädd att göra samma misstag jag känner att vi gjorde då vi tog bort ett gammalt äppelträd på baksidan.

Så nu är alternativen

1 - ha det kvar där det är och lägga plattor under, men funkar det? Vatten frösörjning osv...? Får man plantera blommor närmast stammen, alternativt mindre natursen/singel?

2 - flytta trädet till baksidan, där jag nu saknar äppelträdet..... och hur lätt är det??? - att flytta ett kanske 10 år gammalt päronträd?

help.gif help.gif
Fågelvägen
Jag hör ju till dem som alltid ifrågasätter små gräsplättar! Visst ska man väl kunna ha t.ex. glest lagda kullerstenar närmast päronträdet och sedan mera tät stenläggning längre ifrån. Det kan bli jättevackert när trädet blivit lite äldre och fått mer karaktär. Tycker du det unga trädet ser trist ut kanske en Clematis kunde pigga upp? De växer ju gärna i fruktträd och du kan välja en sort som blommar någon annan tid än päronträdet.

Med grävskopa lär man kunna flytta träd av den storleken. Risken är väl att ni har ett tynande träd på baksidan istället, ifall trädet blir skadat.
Madeleine1
Trädrötterna behöver gott om syre, så jag skulle inte våga täcka med plattor under trädet. Kanske kan det fungera med glest lagda kullerstenar som 'Fågelvägen' säger, men stenarna skulle eventuellt kompaktera jorden och det är inte heller bra för rötterna.
Blommor som inte har så djupa rötter borde fungera bra, för då konkurrerar de ju inte med trädets rötter. Lökar till våren och perenner till sommar och höst kanske kan vara något? smile.gif
Fru Frö
Visst är det meningslöst med små pinsamma gräsplättar - som på våran framsida, en ful plätt man måste får dra runt gräsklipparen för och dessutm brottas med grenar från päronträdet thumbdown.gif thumbdown.gif

Näpp - bort ska gräset!

Och när du nämner clematis i tädet, fågelvägen, så minns jag att jag faktiskt haft det, men den dog samma sommar av nån anledning jag ej vet.... men skam den som ger sig! En clematis kommer det bli.. och har ju nu då kommit fram till att låta trädet stå kvar (och det är ju inte för skörden av päron det ger - men det problemet får jag ta upp i ett annat forum)

Är det så att rötterna är lika breda som trädets krona? Är det den diametern jag ska ta hänsyn till?

Jag har fastnat för idén med att lägga natursten under kronan och plantera växter där emellan....... finns några inspirationsbilder att få ta del av därute? rolleyes.gif
Fågelvägen
Fru Frö, du skrev: "Är det så att rötterna är lika breda som trädets krona? Är det den diametern jag ska ta hänsyn till?"
Det brukar vara en bra tumregel. Men trädet är ju ganska ungt nu. Hur mycket rotyta kommer trädet att behöva om 10-20 år? (Fast stenläggningen kan kanske göras om lite när trädet blivit riktigt mäktigt.)

Vad jag inte vet är hur djupt päronträds rötter går. Kan de störas av perennplanterandet? T.ex. Clematis ska ganska djupt ner.

Och om du vill ha tips om lämpliga perenner behöver vi veta hur torrt och soligt/skuggigt det är där päronträdet står.

Fru Frö
Jag sänder med en bild, hur gammalt kan detta vara?
Och så gräsplutten som ska bort, ...... visst kommer samtliga plattor bytas ut en dag, men inte när 1001 andra saker står högre upp på prioiteringslistan, och då ändrar man ju under trädet också.

Sol från morgon till eftermiddag med undantag för en skuggperiod kanske mellan 11-13?
Cilla
Ledsen att inte kunna ge dig mer hopp här! Men det trädet har näringsupptagande rötter från stammen och mest sannolikt en elelr ett par meter utanför krongrenarna där det fuinns utrymme, dvs under gräsmattan. Lägger man stenplattor där med ett bärlag av sättsand elelr sand så har man garanterade problem i trädet, t ex utebliven tillväxt och långsam avveckling, kräftsvamp mm. Med stenplattor och fortsatt beskärning där man lägger snitten utan hänsyn till fortsatt grentillväxt så är det lika bra att ta bort trädet.
I övrigt ser det ut att finnas gott hopp om att trädet kan utvecklas väl.
Ralf
CITAT (Cilla @ 10-03-2008, 19:57) *
Ledsen att inte kunna ge dig mer hopp här! Men det trädet har näringsupptagande rötter från stammen och mest sannolikt en elelr ett par meter utanför krongrenarna där det fuinns utrymme, dvs under gräsmattan. Lägger man stenplattor där med ett bärlag av sättsand elelr sand så har man garanterade problem i trädet, t ex utebliven tillväxt och långsam avveckling, kräftsvamp mm. Med stenplattor och fortsatt beskärning där man lägger snitten utan hänsyn till fortsatt grentillväxt så är det lika bra att ta bort trädet.
I övrigt ser det ut att finnas gott hopp om att trädet kan utvecklas väl.

Riktigt så med plattor är det väl ändå inte. Vi har ju tex massor med träd i diverse parker och på torg. Ett exempel är Kungsträdgården i Stockholm. Där ligger det ett metallgaller runt träden, med ca mått 1,5 gr 1,5 m och sedan plattor.
Fru Frö
Att trädet växthämmas känns nästan som en fördel faktiskt med rådande platsbrist i en liten trädgård...... men kräftsvampar och annat otrevligt lockar väl inte.....

Ralf - visst är det så, mängder av träd på gator och torg.... tänkte inte på det. Undrar om rotsystemet ser väldigt annorlunda ut i till ett litet päron träd????
Cilla
I Stockholm bygger man skelettjordsväxtbäddar för de flesta träd numera. De i Kungsträgråden har man satsat åtskilliga tiotusentals kronor på bara för växtbädden. Det går alltså att bygga hårdgjord yta över trädens rotområden om man satsar lite.

det gäller bara att inte luras i att detta är enkelt, billigt eller att det kan göras utan kunskap.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon