twiggy
Vi har (som jag skrev i en tidigare tråd) en miniträdgård i norrläge som för tillfället är ett lerhål, men som vi tänker försöka få fin!

Satt och kollade beställningsfröer efter tips här på forumet och nu slår det mig - det är ju redan mars! Är det redan dags att så - tex skuggtåligt gräs, eller andra växter som vi ska sätta?
Ev buskar och sånt, som man köper halvvuxna, tex rhododendron - de planterar man inte riktigt ännu, eller?
slap.gif

Eller kanske finns det någon "bondealmanacka" för trädgårdsägaren här på sajten som jag missat, men som någon kan tipsa om?

Tack på förhand :-)!
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, det är dags att fröså gräser nu... om du kan plantera ännu i din zon vet jag faktiskt inte... det kan säkert någon annan svara på smile.gif
Du kanske hittar något i mitt 'frösåddsalbum' som du har fröer av eller blir intresserad av att fröså
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1707

Lycka till!
tepa
Hej Twiggy

Nej, rhododendron och andra blommande buskar ska nog sen senare, maj-juni. När dom börjar saluföra i handelsträdgårdarna.

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Lövfällande buskar planteras med fördel då de är i vila = utan blad så de brukar man kunna plantera tidigt på våren. Om du kan plantera nu beror lite på vart du bor och hur långt våren kommit.
ewa zon 3
CITAT (twiggy @ 07-03-2008, 21:59) *
....Är det redan dags att så - tex skuggtåligt gräs.....

Måste bara få fråga om det är skuggtåliga prydnadsgräs du menar eller skuggtåligt gräs till gräsmatta du menar.

Om det är gräsfröer du menar så har du redan fått bra råd om att fråga efter frö till skuggtåligt gräs.
Bästa tid för sådd av gräsmatta beror lite på var i landet du bor, men april-maj ungefär.

Om det är skuggtåliga prydnadsgräs så kan du så nu för att plantera ut senare när de växt på sig.
Helen har jättebra råd för hur man drar upp egna prydnadsgräs som jag följt och fått bra resulatat tummenupp.gif
Vill i alla fall tipsa om ett vacker prydnadsgräs som trivs i skuggan.

Gulbladig hässlebrodd, Millium effusum 'Aureum'
Bilder från Google

/Ewa
lyckebo
Vilken Helen????
tepa
Hej Lyckebo

Jag tror hon menar Helen i Piteå, zon 5.

Hälsn Tepa
ewa zon 3
Ooops förlåt var lite otydlig där blush.gif
Klart jag menade Helen i Piteå Zon 5

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon