pingusen
man kan undra vad det är i estragon påsarna från weibulls. det står rysk på påsen med det latinska namnet man anger är det latinska för fransk estragon.
har mailat dem följande.

"ursäkta, men något måste vara fel här. på era estragon påsar står det att det är rysk estragon men det latinska namnet på påsen är namnet för fransk estragon.

det latinska namnet för rysk estragon har du här i denna länk.

http://www.ibiblio.org/pfaf/cgi-bin/arr_ht...+dracunculoides

tror jag köper en påse och provar vad det är, men ni har ju garderat er ordentligt genom att på påsen skriva att det både är fransk och rysk estragon. men där är alltså en mycket stor skillnad med fördel till den franska !

mvh"

min erfarenhet säger att det är himmelsvid skillnad på rysk och fransk estragon. den ryska smakar mest gräs och är knappast lämpad som krydda !

själv är jag lycklig ägare till en planta fransk estragon som nu är inne på 5 året i växthuset.
KURT
Det finns inte alltid bra latinska namn på olika sorter, SKUD anger:

Artemisia dracunculus Sativa-Gruppen För fransk dragon
http://skud.ngb.se/pub/index.php?thm=mxn&a...p&num=71917

Artemisia dracunculus Glauca-Gruppen För rysk dragon
http://skud.ngb.se/pub/index.php?thm=mxn&a...p&num=71916

Gillan
Tråkigt när man inte kan lita på vad som står på påsarna. Det har hänt flera ggr när jag köpt Physallis. Man blir ju bara så besviken. Från det ena till det andra rekomenderar jag Tagetesdragon om du tycker om den franska ( den rysska är ju precis som du säger helt smaklös). Tagetesen är ännu ljuvligare......mmmmums rent ut sagt tummenupp.gif
Fenja
Fransk dragon kan endast förökas genom delning eller sticklingar, ingen risk att det är sådana i påsen...
Mvh
Fenja
Chamomille
CITAT (Fenja @ 08-03-2008, 08:39) *
Fransk dragon kan endast förökas genom delning eller sticklingar, ingen risk att det är sådana i påsen...
Mvh
Fenja

Hur kommer det sig att det är så egentligen... confused.gif Blommar den inte? Varför....?
theseraphim
bara för det blommar så går det inte alltid att föröka på det sättet tyvärr, hade det varit så hade hela sverige förmodligen varit täckt av ljuvliga perenner som blommar varje år. Ta orkideer som ett annat exempel, att föröka en phalaenopsis via frön hade nog varit ganska knivigt.
Kan garantera att det är rysk dragon i påsen, Nelson säljer den med. Har odlat båda men aldrig någon från fröer visserligen utan från plantor men båda fungerade men fransk smakar mer men den ryska var lite härdigare
pingusen
har nu fått svar från weibulls och de hævdar att det ær fransk estragon i påsarna och hænvisar till att de næmner det latinska namnet fær fransk estragon på påsen æven om det står rysk estragon på påsen.
rysk estragon heter på latin Artemisia dracunculoides.
sannerligen fræckt av weibulls att marknadsføra den ryska dragonen som ju ær helt oætlig som något man skall ha i sallader och såser.
Eva i Västerås
Enligt vad jag lärt mig så är fransk dragon helt enkelt en SORT av dragon.
Rysk dragon är arten. Därav att den franska inte är fröäkta.

Någon sa att man ska sätta 20-40 frön av rysk dragon så får man någon med den starka smaken som fransk dragon har. Vet inte om det är sant.

Men jag föredrar också tagetes lucida, mexikansk dragon. Enkel att odla, söt med sina små gula blommor och stark god dragonsmak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon