Full version: Kanada rosor eller?
Lilla Sibirien
Jag behöver hjälp med val av ros. Har tittat på Kanadarosor och undrar hur friska de är i Zon 3-4, har läst att de gör sig bättre i kallare zoner och att de blir högre än vad som anges i växtförklaringar. Jag söker en röd ros, helst med få taggar, frisk, höjd ca 1 m, doft är ett +. Kommer att plantera flere av samma sort i ett land med full sol hela dagen på södersidan ca 4 m från husväggen, blir luftigt men inget draghål. Har bra jord och jag kommer att se till att den har alla förutsättningar för att växa bra, men denna gång vill jag ha en ros utan problem för i annat fall åker den för spaden igen.
Kajsa
Har många Kanadarosor och bor i zon 3 - 4, titta i mitt album/Kanadarosor. Deras tuffa egenskaper väger tungt, fryser aldrig ner ett dugg, plantera inte rosorna vid varma väggar, det gillar dom inte. Blir kraftiga i vår zon. Här två röda som jag gillar, taggar har alla. Tycker inte dom är sjukare än några andra rosor, det där är överdrivet, dom får kogödsel varje vår som alla andra rosor i trädgården, vattnar vid torka. Pysslar man om dom så trivs dom, men jag planterar dom på kyliga, blåsiga lägen, bor omgiven av stora åkrar.

Champlain, blir ca 80 - 1 m, doftar inte mycket. Bladen kan få en röd ton, frisk.

En annan är Winnipeg Parks

Den här rosen doftar gott och är tjusig, blir ca 1 - 1.20 m hög.

Lite lyxros, denna kan man ge bort, den är för det mesta frisk.
Har fler bilder av denna i mitt Kanada album

Nu ser jag att du är ny här, Välkommen till oss på Odla.nu och hoppas du ska trivas rose.gif
Lilla Sibirien
Jag har redan tittat i ditt album och har sett att flere av de rosor jag funderat på är ganska höga. Jag har försökt läsa om rosor och har fastnat för Kanada rosor som är tåliga, men om jag vill ha en ros på bara 90 cm och den sen blir 1,5 m, ja, då blir den alldeles för hög.
Champlain, är den frisk, vilket växtsätt (täcker den marken) överskrider den 1 m, färg röd, har den doft?
Cuthbert Grant, den här är jag intresserad av, men hur hög blir den, i zon 3-4 med sibirisk vår när allt fryser under en natt när nattfrosten slår till, hur frisk är den? vilket växtsätt har den?
Winnipeg parks, är också en ros jag funderat över, men hur växer den, hur hög blir den, är den frisk, sjukdomar????

Ja, jag vet, men nu blir jag frågvis, för ni är många som har dessa växter och vet hur de klarar sig, vilken ros är att föredra framför den andra????
??
Jag har varit med tidigare, men jag ligger oftast lågt och läser vad ni berättar, för det är så otroligt mycket man kan lära av er som tidigar har provat på alla olika sorter av rosor, dagliljor, hostor osv.
Mina tidgare erfarenheter av rosor är tyvärr av det slaget att de har blivit uppgrävda, vill inte ha växter utan gröna blad. Med lilla Sibirien menar jag den bittra senfrosten som gör att även syrenblommen fryser här på norra Åland (mitt i östersjön) bor låglänt med kalldrag både norr och söder om.

Egentlig zon 3-4 men svår vårfrost
Kajsa
Kanadarosorna klarar, blåst vårfrost, hos mig har dom aldrig frusit tillbaka. Du måste inte välja Kanadarosor det finns en massa andra tuffa rosor ur andra grupper, som Rugosa, Pimpineller, Gallica, Alba rosor mm. Låna " Rosor för Nordiska Trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson del 2. Där finns olika kapitel för tex. svåra lägen, friska rosor osv där får du en massa rostips ur många andra grupper, där står också storlek/zoner på alla rosor.
Cutbert Grant blir 1.20 - 1.5 m. Winnipeg Parks 1 - 1.20 m doftar gott. Champlain 80 - 1 m svag doft.
Titta också i Roslistan där vi är många rosvänner som delar med oss, där finns en massa Kanadarosor.
Roslistan

Anders Roslagen
CITAT (Lilla Sibirien @ 08-03-2008, 18:41) *
Med lilla Sibirien menar jag den bittra senfrosten som gör att även syrenblommen fryser här på norra Åland (mitt i östersjön) bor låglänt med kalldrag både norr och söder om.

Egentlig zon 3-4 men svår vårfrost

Intressant kombination med milt läge och tuff vår... Jag har min trädgård inte så hemskt många mil ifrån och slipper ifrån vårfroster. Det är ibland mycket lokalt hur såna biter. Jag vet inte hur stor tomt du har. I många länder är det vanligt att plantera buskage i sluttningar så att frost inte sjunker ner på låglänt terräng. Eller så skaffar man höga luftiga träd som skapar en skärm mot frost. Vet inte om det är tillämpligt hos dig.
Har du prövat Austinrosor? I England har man långa perioder av nattfrost när buskarna redan är gröna på våren.
Kajsa
Anders, du kanske kan tipsa om lite bra ros sorter som tål vind och hav, du har många rose.gif
Anders Roslagen
Kajsa, jag har haft kinkigare rosor i endast några år, så jag kan inte säkert rekommendera med erfarenhetens tyngd.

Vad jag förstod av Lilla Sibiriens fråga så var det mest friskheten, färg, doft och låg höjd som efterfrågades. Om det var tehybrider som testats innan och som blivit sjuka vet jag inte. Den långvariga sommartorkan på Åland är nog en större påfrestning än sen frost för en ros. Rosor kan ju vara igång rätt frejdigt trots frostnätter. Min Austinros Benjamin Britten vill gärna bli högre men går bra att hålla låg med beskärning. Doftar härligt av frukt och bär.

Lilla Sibirien
Vår tomt är ca 2000 m2, som skydd mot norr finns idag en thujahäck som är dryga 2 m hög, även höga träd såsom ek, silverpoppel och kastanje. Med zonangivelse 3-4 så har jag uppgraderat zonen lite, tidigare var det definitivt zon 4. Hela gården består av bra och djup lerjord, rik på mask. För tillfället har jag inte några rosor alls och jag har varit lite sur på de jag har haft, därför att de oftast inte har vuxit och betett sig på det sätt jag vill. Mest troligt har jag haft fel sort på fel plats.

Det som är svårt med rosor är att det finns så otroligt mycket att välja mellan, men ett av det viktigaste är att rosorna är friska och inte blir för höga.

Nu har jag tänkt göra ett nytt försök med att rosor och nu skulle jag inte vilja misslyckas igen. Landet ligger söder om huset närmast huset är ett land ca 2 m brett och sedan kommer en gång på dryga metern bred. Det gör att rosorna borde få rätt så luftigt och inte blir instängda. Det här landet är lite av ett paradland, dvs här går man alltid förbi på sommaren det ligger nära huvudingången och jag ser det innifrån köket. Vatten kommer de att få, trots att gubben har installerat vattenmätare för att stävja min vattenförbrukning utomhus.

Kanada rosor är härdiga och vad jag förstått och läst väldigt friska, men de blir tydligen betydligt mycket högre än vad som anges som sluthöjd. Winnipeg Parks verkar ok vad gäller doft, höjd och friskhet. Austinros Benjamin Britten skall jag ta och läsa om, jag kan ingenting om Austinrosor.
Kajsa
Testa gärna lite olika Kanadarosor, men många i våra zoner tycker dom får svampsjukdomar, dom är troligen friskare i norra Sverige där man har kallare vintrar. Du får prova, har själv inga större problem med dom, kanske för jag har lite kallt/blåsigt.
I LÅG del 2 listas dessa Kanadarosor som friska, George Will, Jens Munk ( mycket taggig ) och Therése Bugnet, Rugosa rosor som blir ca 2 m höga buskrosor.
Austinrosorna är inte så tuffa, det finns en del undantag, dessa är testade i zon 5 på Wij Trädgård i Ockelbo, Mary Rose, Graham Thomas, Leander, Crown Princess Margareta, där har du lite frysmarginal. Annars många andra fryser ner varje vinter i min trädgård, nya sorter snor jag in i vinterväv, dom är ju ganska dyra. Alla nya är bara testade till zon 3, vi får själva testa rosorna vi som bor kallare, vilket tar många år. Men plantera inga Austinrosor i blåsiga, kalla lägen.

Mary Rose är en ovanligt tuff Austin, fryser aldrig ner här och blir en buske ca 1.20 m
Lilla Sibirien
Tack för tipsen, skall kontrollera din förslag. Ja, ju mer jag läser dessto mer förvirrad blir jag. Kanske att det land jag tänkt blir lite för skyddat för kanada rosor och att en Austin ros inte skulle vara alldeles fel. Jag har från tidigare växter som bara skall klara zon 3 i närheten. Alla Austin rosor har fin doft har jag förstått och doften är ett måste. Och höjden får inte bli mer än 1,2 m det är absolut max, jag har tidigare gjort bort mig i det här landet och har haft det för högt så det är därför det är tomt nu. Och rosen skall vara frisk. Det är nog de viktigaste kriterierna jag har, däremot kan jag ändra färg och kanske blanda rosa och vita rosor. Jag blir bara virrigare och virrigare.
Jag tror jag får lov att vänta på Lars-Åke G´s omarbetade upplaga av "Rosor för Nordiska Trädgårdar", som kommer ut i slutet av mars. Och se om det blir lättare att fatta beslut då (hm hm har funderat och sökt hela vintern).

Tror att Mary Rose kan vara något, som du säger har den provodlats i zon 5 med gott resultat och har en fin doft av myrra och honung, tätt växtsätt med upprätta till svagt bågböjda grenar, skall planteras soligt och i god jord. Höjd och bredd ca 1,2 x 1,2, normalt frisk. Har en vit släkting som heter Winchester Cathedral med samma egenskaper. Båda är remonterande och börjar blomma vid midsommar. Det här tycker jag låter bra, det kan defenitivt bli ett alternativ.
Kajsa
Här har du lite åsikter från Roslistan av Winchester Cathedral den blir hos mig ganska klen och hälften av Mary Rose i storlek.
Rosen ska vara frisk skriver du men det finns inga helt friska rosor och särskilt typ " rabattrosor " ibland får man svampsjukdomar, andra år inget. Välskötta rosor är friskare, man får ta allt med en nypa salt också, dom sjukaste får man gräva upp och slänga. Dom friskaste rosorna jag har är nog Rugosa rosorna, men många gillar inte de skrynkliga bladen, eller alla taggar och det är buskrosor. Det finns en Austinrugosa Wild Edric, den ska du ta en titt på, tar den imorgon i Dagens Austin, frisk, stark doft, vacker, zon 4 - 5
Kajsa
Lilla Sibirien, här kommer ett tips på en underbar Rugosa ros, Kanadaros och helt frisk, lagom stor

Henry Hudson, blir ca 1.20 m och lika bred

Rosen har stark doft och klarar zon 6 -7, bladen så härliga. Den klarar mycket tuffa lägen.
Anders Roslagen
Henry Hudson är ett utmärkt förslag om man vill ha en oproblematisk ros.

Om du fördjupar intresset för rosor kanske det blir så att du vill testa några kinkigare på bästa platsen du har.

Om du väljer att testa Austinrosor, ta inte för givet att absolut alla doftar, läs om dem innan du slår till. Queen of Sweden kan jag knappt känna någon doft i, till exempel. Ambridge Rose, Jude the Obscure och Heritage tänker jag snabbt på när man talar om väldoft. Kanske kan du besöka något rosarium i blomningstid så att du kan gå och sniffa lite, smaken är ju olika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon