martiniiii
08-03-2008, 10:58
Hej!
Är relativt nyinflyttade i ett parhus i haninge och har en liten tomt på 250kvm. På baksidan har vi rätt högt staket runt tomten med gräs och trall. Då jag både har en 1,5 åring + hund vill jag inte ha ngt spec där men vill få bukt med gräsmattan som ser otroligt trist ut. Har inte kalkat men tänkte göra det nu i helgen. Vad ska man använda? Min pappa tycker kalksalpeter men vad använder ni?
På gaveln (väldigt soligt) fanns det e fin klätterväxt men min kära sambo drog upp den med rötter å allt när han skulle klippa ner den i höstas så gaveln ser inte heller så kul ut. Alla grannar har buskar på sina gavlar som mest ser ut som ris nu vilket jag inte finner så inbjudande. Funderar på att sätta några buskar eller några få enar? finns det några buskar som är lättskötta och gärna gröna året om?
Har ju absolut ingen aning om vad som finns i trädgården så det ska bli spännande att se vad som kommer dyka upp nu i vår och sommar så får jag väl se vad jag ska ha kvar och inte.
Hoppas på svar :-)
Åsa, mälardalen zon 2
08-03-2008, 11:42
Kalka gräsmattan behöver du nog inte göra det är bara om man har ovanligt lågt pH man brukar behöva göra det, i stockholmstrakten brukar det inte vara lågt pH, på många håll är det snarare tvärtom. De enda som tjänar på kalkningen som folk gör på våren är trädgårdsbutikerna. Ev. kan man behöva kalka ifall man använder en massa konstgödsel för då brukar man kunna sänka pH:t i marken.
Gräsmattorna ser ALLTID tråkiga ut denna årstid.
Gödsla behöver man ofta inte heller göra, växer gräsmattan bra behöver man inte gödsla varje år. Om man har en gräsklippare som sprutar ut klippet på gräsmattan brukar man inte behöva gödsla överhuvudtaget för då går ju näringen tillbaka till gräsmattan. Om du ska gödsla ska du göra det lite längre fram då gräsmattan börjar växa. Om du väljer naturlig gödsel eller konstgödning är en smaksak (daggmaskarna gillar dock naturlig gödning bäst).
Det som du ska tänka på är att en gräsmatta som ska tåla slitage från hund + barn inte bör klippas kortare än runt 5-6cm. Paradgräsmattor som man klipper till runt 3-4cm är inte till för att gå på, ju kortare man klipper gräsmattan desto sämre tål den slitage + torka. Klipper man gräsmattan kort och den blir utsatt för torka och slitage brukar den kunna bli ganska gulaktig och ful med en del glesa och kala partier.
Vintergröna växter på väldigt solig plats (gaveln) brukar inte vara så lyckat, ofta torkar de ihjäl i vårvintersolen ifall man glömmer skugga dem med väv.
Vet inte hur gaveln ser ut men det finns ju lövfällande växter som inte ser lika risiga ut som ex. kaprifoler gör. Exempelvis vinrankor tycker jag blir vackra med sina knotiga grenar.
Om du har digitalkamera kan du ju sätta in bild på det som dyker upp i trädgården som du inte känner igen + om du vill ha tips på vad som passar på olika ställen.
martiniiii
08-03-2008, 12:40
Hej Åsa!
Kul med svar så fort. :-)
Har suttit och ugglat framför datorn nu några kvällar i rad och läst om trädgård men det är ju en hel djungel haha. Ok men då skippar jag att kalka så får vi ser hur gräset tar sig. Kanske kan gödlsa lite senare om det inte tar sig som jag hoppas på i all afall?!
Ska ge mig ut med digitalkameran för jag har ett par platser som skulle behöva lite hjälp med då det e så svårt att veta vad som skulle passa just en sån nybörjare som mig men jag vill ju ha det fint.
En fråga till. Ska man kratta gräset nu med stålkrattan för att ta bort löv, sten och dött gräs eller vänta tills gräset torkat upp lite? Min kära far har ju åsikter om allt och kan allt enligt honom själv men jag vågar inte lita på honom i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
08-03-2008, 14:17
Är det tjockt med löv kan man ju ta bort det värsta + om det är var så att gräsmattan var riktigt hög och oklippt när den vissnade ner så det ligger och kväver de nya skotten som kommer nerifrån marken så kan man ju kratta bort det värsta. Men är det bara det där torra som finns närmast marken + lite enstaka löv behöver man inte göra någonting, det tar daggmaskarna hand om när marken värms upp.
Är det mycket sten kan man ju försöka få bort det med tanke på att gräsklippare inte brukare må bra av alltför mycket sten.
+Få inte panik ifall ev. mossa ser ut att ha tagit överhand, mossan brukar grönska tidigare än gräsmattan så ofta ser det värre ut än vad det är på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.