Vi fick våra rosor från rosenposten häromdagen

vilket visserligen är jätteroligt men eftersom vi trodde dom skulle komma först om en månad känner man sig lite oförberedd. De flesta ska planteras i kruka och de föregående åren har vi använt rosenjord från butik. Men detta året tänkte jag prova på att göra egen jord. Någon här som har ett bra "recept" eller funkar rosenjorden från butik bäst?
theseraphim
08-03-2008, 11:31
blanda i lite sand o lera i vanlig jord så brukar rosorna trivas riktig bra, grävde upp sand ur en åker och blandade i vanlig plantjord(fyra säckar för en hundring), tillsatte lite gödning(både osmocote o hönabaj) och mixade ner allt i befintlig jord och det växte då utav bara he... ja klätterrosorna blev lite som jacks bönsstjälk.
blanda själv, det brukar man tjäna på men gör det ordentligt
svennis
08-03-2008, 12:50
Jag gör lite av varje.
Blandar sand, lera och köpejord o pricken över i´et, lite snäcckskal från Råbocka.
Förtjust i COOP´s kogödsel o rosenjord.
Själv skulle jag tagit samma som jag tar när jag planterar i rabatterna, vanlig kompost, matjordskompost mycket bra och kogödsel på påse och benmjöl. Till en del äldre stora krukor stamrosor och andra tar jag bort hälften av jorden på våren och tar bara kogödsel på påse, den bränner inte, men så det blir lite krut över sommaren, har jag bananskal åker det ner 2 - 3 st/ kruka.
Åsa, mälardalen zon 2
08-03-2008, 14:34
Jag blandar den befintliga jorden med hemgjord kompost och mina rosor växer så det knakar. Odlar i gammal barrskogsjord som knappt innehåller någon lera. Jag odlar dock mest tåliga gamla buskrosor + klätterrosor.
det var många olika svar
Hur är det med rosengödsel? det har jag använt tidigare år. Men har man kogödsel i kanske det inte är bra att använda det också?
Har man inte tillgång till kompost eller andra blandningar, då köper man 50 l säckar med Rosjord eller U - jord, den sista gjord bara för krukor, den är väldigt bra, den har jag till fuchsior, pelargoner men går utmärkt även till rosor. I dessa jordar behöver man inte tillsätta kogödsel, eller annat. Bara man undviker billiga säckar 5 st/100 , mest torvmull och kan bli hårt, packat i krukor särskilt en blöt sommar.
Alexander-VG-zon3
09-03-2008, 14:26
och hos mig växer rosorna i moränjord där det är inslag av både sandiga och grusiga områden med lätt lera ( ja morän ).
rosor i kruka har jag köpt vanlig plantjord uppblandat med jorden från trädgården plus lite kogödsel ,, det har funkat bra
alla mina rosor trivs jätte bra ,, gödar dom med blåkorn och gräs,höns,kogödsel
kan man tillsätta kogödsel redan nu eller bör man vänta med det?
Alexander-VG-zon3
09-03-2008, 17:25
jag gödslar alla mina rosor i mitten av Mars ,, så får mina en bra start i April . annars så gödslar man väl dom när dom börjar att växa .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.