Cilla999
Förra våren sådde jag flera passionsblommor, bara en kom upp. Den växte så det knakade hela sommaren. Under vintern har fram till slutet av januari stått i uppvärmt växthus, minst +5 grader. Sedan tyckte min man att det blev för dyrt (!) så vi flyttade in allt i ett gammalt duchrum i källaren, under lysrör. Det håller +12- +15 grader. Jag började vattna på mina blommor, också passionsblomman, och man såg hur den piggnade till. Men nu,efter ca 5 veckor, så har bladen börjat vissna ihop, allt krullar ihop sig och torkar, trots att jag har vattnat. Kan inte se någon ohyra. Fick lite bladlöss på mina Änglatrumpeter som stod i samma utrymme, men det fick jag snabbt bukt på, med såpvatten. Så aldrig några löss på passionsblomman.

Någon som kan tala om varför bladen vissnar?? Är det kanske normalt??
Bassam
Hej
Ja tycker att säga, jag tänker på två ohyror kan gör det:
1 Trips är små svart ,l avlånga ånga saker , de är svagt randiga om man studera de. De suger vätska ur bladen.
2 Spinn som sätter baksidan av bladet .
Obs de är bada tycker om luft så man kan borta de genom att 1-duschning, 2såpvatten 3 provado.
OBS: du kan kola riktigt på växter. Om du inte hittar ohyra, det betyder att dem vaknar nu och behöver mera ljus och mera vatten ( ljus värme vatten näring skugga ) de är så viktigt till växter om någon av de minska , vi ska minska alla, om någon av dem blir mera måste alla kommer mera. Nu är vår börjar och all ska bli mera.
Lycka till, H: Bassam
CillaM
CITAT (Cilla999 @ 08-03-2008, 13:43) *
Förra våren sådde jag flera passionsblommor, bara en kom upp. Den växte så det knakade hela sommaren. Under vintern har fram till slutet av januari stått i uppvärmt växthus, minst +5 grader. Sedan tyckte min man att det blev för dyrt (!) så vi flyttade in allt i ett gammalt duchrum i källaren, under lysrör. Det håller +12- +15 grader. Jag började vattna på mina blommor, också passionsblomman, och man såg hur den piggnade till. Men nu,efter ca 5 veckor, så har bladen börjat vissna ihop, allt krullar ihop sig och torkar, trots att jag har vattnat. Kan inte se någon ohyra. Fick lite bladlöss på mina Änglatrumpeter som stod i samma utrymme, men det fick jag snabbt bukt på, med såpvatten. Så aldrig några löss på passionsblomman.

Någon som kan tala om varför bladen vissnar?? Är det kanske normalt??

Hej Cilla,

Ingen fara med dina passionsblommor, det är en helt normalt sätt för passionsblommorna. Nu är det snart dags att klippa ner dom till ungefär 1 dm ovan jord, kan variera lite beroende på hur mycket grönt du har. Efter det vattnar du med näring och lite senare så planterar du om den, rensar bort lite döda rötter, krafsar bort ytjorden och på med ny fin jord. Ljus är ett måste, värme är väldigt relativt, jag har mina i ett svalt rum med extra ljus på vintern. Det är när du tar ut dom som de börjar växa i värmen, om vi har tur med värme i år vill säga.

//CillaM
MariaS
Jag har mina passisar i växthuset över vintern. Där är det mellan +4 och +10. Jag har också 14 timmar extra belysning där. Tyvärr han jag inte med den snabba och tidiga våren, så nedklippning får bli nästa vår, för jag har inte hjärta att klippa av detta!
[attachment=14721:Passiflora_edulis3.jpg]
CillaM
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 12:59) *
Jag har mina passisar i växthuset över vintern. Där är det mellan +4 och +10. Jag har också 14 timmar extra belysning där. Tyvärr han jag inte med den snabba och tidiga våren, så nedklippning får bli nästa vår, för jag har inte hjärta att klippa av detta!
[attachment=14721:Passiflora_edulis3.jpg]

Det skär lite i en själv när jag klipper mina men de börjar sprutta med bladknoppar bara några dagar efter och man riktigt ser hur plantan sträcker på sig smile.gif
MariaS
CITAT (CillaM @ 09-03-2008, 13:09) *
Det skär lite i en själv när jag klipper mina men de börjar sprutta med bladknoppar bara några dagar efter och man riktigt ser hur plantan sträcker på sig smile.gif

Nja detta var väl inte bara bladknoppar, det är faktiskt blomknoppar! De vill jag INTE klippa av.
CillaM
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 13:13) *
Nja detta var väl inte bara bladknoppar, det är faktiskt blomknoppar! De vill jag INTE klippa av.

Jaa, nu såg jag det! Fota den när den blommar, du kan eventuellt ha en köpare på en stickling senare!
MariaS
CITAT (CillaM @ 09-03-2008, 13:17) *
Jaa, nu såg jag det! Fota den när den blommar, du kan eventuellt ha en köpare på en stickling senare!

Men Cilla då! Jag har ju en av dina sticklingar här giggle.gif
CillaM
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 13:24) *
Men Cilla då! Jag har ju en av dina sticklingar här giggle.gif

Va? Menar du att den passifloran du har på bilden är en som du fick av mig? Redan knopp???
MariaS
CITAT (CillaM @ 09-03-2008, 13:28) *
Va? Menar du att den passifloran du har på bilden är en som du fick av mig? Redan knopp???

Nej inte en av dina sticklingar, men de är ju av samma art osv. Fast din har vuxit till sig fint, närmar sig halvmetern nu med tre förgreningar.
Cilla999
CITAT (CillaM @ 08-03-2008, 19:56) *
Hej Cilla,

Ingen fara med dina passionsblommor, det är en helt normalt sätt för passionsblommorna. Nu är det snart dags att klippa ner dom till ungefär 1 dm ovan jord, kan variera lite beroende på hur mycket grönt du har. Efter det vattnar du med näring och lite senare så planterar du om den, rensar bort lite döda rötter, krafsar bort ytjorden och på med ny fin jord. Ljus är ett måste, värme är väldigt relativt, jag har mina i ett svalt rum med extra ljus på vintern. Det är när du tar ut dom som de börjar växa i värmen, om vi har tur med värme i år vill säga.

//CillaM

Hej CillaM, och tack!! Vilken lättnad sweatingbullets.gif Jag ska ta och klippa ner min planta, och vattna, så får vi se vad som händer....

MVH Cilla999
Bassam
Hej
Jag tycker att säga efter jag läste den här, (Fläckar på bladen har jag. Dom syns på första bilden. Först är dom gråa och insjunkna, sedan blir dom svarta), att det är Svampen, vad du ska göra:
1 – ta bort alla bladen som skadad.
2- kan du köpa från mat affären atamon blanda med vatten och sprutar på friska bladen.
Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
tror du har övervattnad den vilket ger samma symptom som om den va utsatt för torka . i sval temp dvs under +15c +10c ska dom torka ut innan man vattnar dom igen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon