evni
Hej !

Jag undrar om det är någon som börjat lite smått att plantera i era kallväxthus och vad har Ni satt då ?
Det kanske är för tidigt ?
Jag har satt sallad och morot men är väldigt sugen på mycket mer. Det kliar i fingrarna.

/Eva
Åsa, mälardalen zon 2
Här har spenaten, asiatiska kålväxterna + kryddkrassen redan grott i kallväxthuset. Sallaten verkar inte ha grott men det var ganska gamla frön. Jag har fått frön här i veckan så jag ska gå ut och så lite kålrabbi, grönsaksrybs, daikon, sockerärt och ev. lite majrova.
skogstroll
Mangolden kör för fullt och har gjort hela "vintern". Nu står där fikon, kamelia som snart slår ut ser jag yahoo.gif och akleja som jag sådde för 2 v sen de spirar så snällt.
rosita
Här har det mesta grott! yahoo.gif Sallat, rädisor, persilja, tomat, paprika, chili, aubergine, basilika, spenat, rödbeta, sockerärt, petunia, tagetes, lövkoja, blomkål, kålrabbi och även 2 gurka, 1 squash och 2 melon... slap.gif
evni
Ooohhh herre gud vad Ni har satt i Era växthus då.

Vad avis jag blir på Kamelia. Jag hade en som jag tänkte skulle få extra ljus så den ställde jag ut i växthuset för ca 1 månad sedan men det blev frysgrader på natten och nu ser den inte alls ut som om den vill leva vidare längre.
Men alltså i mitt växthus som är av isolerglas så är det ung. samma grader som ute om inte solen skiner för Då blir det varmt som bara den.
Är det samma för Er ?
Ska väl sätta lite mer i morgon då.

/Eva
skogstroll
Kameliorna behöver säkert vänjas av långsamt. Min stod i växthus sen i somras smile.gif I höst och vinter har den stått med fiberduk!
rosita
#5 Jag har ett litet bubblat vinterväxthus i mitt växthus och en värmefläkt som står på så att det håller minst 7 grader i växthuset och 12 grader i det bubblade. Jag har dessutom en högtrycksnatirumlampa tänd 3 timmar på morgonen och 3 timmar på kvällen.
evni
Jo det var ju just det att vänja den sakta ja. Det missade jag och sen täkte jag inte heller på att ta in den på natten eller att täcka den. Sýnd.
Rosita, jag har också funderat på ett sånt där bubblat minidrivhus (eller vad det heter) men jag är sååå rädd för kostnaden. Elen , vad skenar den iväg med då ?
Mitt växthus i sig är ju inte tätt så att säga så jag tror inte jag skulle få några 7 grader inte. Jag skulle nog elda åt kråkorna.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon