Rihane
Hej,
Mitt första inlägg.
Frösådde en del perenner i ute på balkongen i höstas.
Akleja, blodalun, aubretia, lavendel, näva,pense(ingen perenn). Till min glädje har det mesta grott , inte lavendeln men jag har inte gett upp om den 6-18 månader stod det att det skulle ta. sleeping.gif

Men vad gör jag nu? Dom söta små plantorna står där ute. Aubretian gjorde jag som jag brukar göra med lobelian(fast utomhus) och nu börjar det bli kram1.gif trångt. kompiskram.gif
Ska jag skola om nu eller senare, eller låta dom vara? confused.gif

Tilläggas är att det är min 3:e säsong av frösådd men då av ettåringar inomhus. Förra året blev till slut ett kaos eftersom det mesta grodde bra mycket mer än jag beräknat. Listade då så fiffigt ut att perenner ute skulle vara listigt.
whistling.gif Nu när jag var ute och studerade tulpanerna så upptäckta jag att muskmalvan som skulle vara ettårig antingen frösått sig eller inte brytt sig om vad fröpåsen säger. blush.gif
Plockade fram mina fröpåsar för att planera våren. Trodde att dom kanske skulle vara max 5 stycken.
Kan fröpåsar föröka sig? innocent.gif
Kan inte minnas att jag köpt alla dessa, men det verkar vara blommor som jag gillar så det måste vara mina... dunno.gif

Rihane som odlar på sydostlig blåsig balkong i Zon3
ewa zon 3
Vad roligt att det grott så bra och välkommen hit. smile.gif
Jag skulle vänta med att skola om tills de har fått ett par-tre riktiga blad förutom groddbladen.
Skydda dom mot direkt sol, blåst och kalla nätter med tex fiberduk. Blir det riktigt kallt någon natt så får du kanske lägga på tjockare lager av, tidningar bubbelpalst el liknande.

Så länge dina perenner står i småkrukor så är de lite känsligare för frost och minusgrader än när de är planterade i marken så du kan behöva fortsätta att täcka när de är minusgrader på natten.

Penséerna är tåligare och tål några minusgrader.och lavendeln gror säkert när det har blivit lite varmare

Planerar du att ha dina plantor på balkongen?

/Ewa
Rihane
CITAT (ewa zon 3 @ 08-03-2008, 14:57) *
Så länge dina perenner står i småkrukor så är de lite känsligare för frost och minusgrader än när de är planterade i marken så du kan behöva fortsätta att täcka när de är minusgrader på natten.

Penséerna är tåligare och tål några minusgrader.och lavendeln gror säkert när det har blivit lite varmare

Planerar du att ha dina plantor på balkongen?

Jag funderade lite på, kom hem igår med en köld och värmetålig stor balkong låda från en blommässa igår.
Jag fick med mig en söt funkia som bör planteras ut. Om jag är riktigt snäll, kulle jag kunna lirka upp några av aubretia plantorna, låtsas att jag gallrar, och trycka ner dom som sällskap åt funkian, täcka lite käckt med fiberväv. Mina små plantor står rätt fint skyddade mot husväggen med lite fiberväv över redan, (när jag läste på stod det att man skulle använda löv men löven från min enda syrenbuske hade hunnit blåsa av balkongen redan). Jag funderar över om det är stor skillnad på läget vid husväggen eller lite längre ut på balkongen(ser att inlägget kanske hamnat i fel ialla fall)
Har bara en balkong... Snart har jag kanske en liten trädgård eller terass men det är ett helt annat inlägg. Med bouganville, och kottepalmer istället.

/Rihane
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon