Full version: Långsmal balkong
myran312
Hej
Jag har nyligen flyttat från mitt radhus med terass till en lägenhet på tredje våningen med balkong. Balkongen ligger i sydväst och är inbyggd, men inte inglasad. Det är sol hela dagarna och jag har en underbar utsikt över havet och grönområden, men problemet är att den är så smal (4 m * 135 cm). Det känns som det är svårt att få den mysig, allt står på rad liksom.

Jag funderar på att lägga trägolv, tips på hur jag enklast gör det, och jag vill ha mycket växter omkring mig.

Tack på förhand!!

soliga vårhälsningar från myran
Feronia
Hej!
Ja, det blir ju så att allt står på rad när balkongen är så smal, men det går nog att få det trevligt ändå smile.gif Min balkong är ungefär lika stor som din. Jag får visserligen bara plats med två stolar eftersom växterna tar så mycket plats biggrin.gif Här är två foton som visar hur det såg ut förra sommaren

balkong1.JPG

balkong2.JPG

Nivestaahl
Hej!

Även jag har precis blivit med balkong. En som ser ut ungefär som din fast ännu smalar på sina ställen. Min är 4 meter lång och 183 där den e som tjockast och bara 80 där den är som smalast. Kändes i början som jag fick stå intryckt mot väggen för att få plats. Men ju mer tid jag tillbringat på balkongen ju större har den börjat kännas. Jag har tänkt att använda mig av växter som inte tar så mycket plats på golvet men som växer upp på väggar och längs med balkongräcket. Vildvin (inte minst för den vackra höstfärgen) och vildkaprifol, samt luktärtor som slingrar sig emellan dem, mot spaljéer tar inte så mycket plats men blir väldigt vackert. Mina spaljéer har jag längs med balkongräcket så de ramar in min balkong som ligger i söder/västerläge, så det lär behövas lite skugga.

Sen blir det mest krasse i balkonglådorna. ska försöka att få krassen att växa ner mest på utsidan av balkongen, även om blalkonglådorna kommer sitta på insidan för allas säkerhet, så blir det mycket grönska utan att inkräckta för mycket på det sparsamma benutrymmet. Men eftersom jag är barnsligt förtjust i att odla så lär jag nog behöva stå upptryckt mot väggen i alla fall senare i sommar. svårt o sluta odla växter när man väl börjat. Man vill bara ha fler och fler sorter.

Som sittplats på balkongen köpte ja ett sk "caféset" på IKEA. Ett bord och två stolar som alla lätt går att fälla ihop så att jag kan göra om utrymmet allt eftersom vad för aktiviteter jag ska använda balkongen till. Bordet är kanske lite för stort för min balkong, men krävs lite avställningsyta ibland.

Lycka till med din balkonginredning!

Mvh
Nivestaahl
Piccante
Mätte min balkong för skojs skull och den är ungefär 350-360 cm lång och 160 cm bred. Problemet är att min sittgrupp är lite för stor, den passar bättre till en liten uteplats än en balkong. Fällbara stolar och bord är praktiska men jag har även funderat på att byta mina möbler mot en soffa eller bänk som kan stå mot väggen. Egentligen har jag inte behov av så stort bord och man kan sätta kaffekoppen jämte sig på bänken när man tar en morgonfika på balkongen. Möbler tar upp stor golvyta och även hopfällbara måste förvaras någonstans.

Sen har jag en trähylla mot ena väggen med 4 hyllplan. Överst står växter och på den understa hyllan som får lite ljus där står tomma krukor och fat. Men det är en konst att lyckas tränga ihop mycket på en balkong. Amplar är bra med om man kan fästa dem i taket ovanför.
myran312
Tack för era tips!
Jag har nu kommit igång lite med min balkong, lagt trägolv (vilket gav ett enormt lyft) samt satt upp spaljeeer på båda kortsidorna. På ena sidan har jag satt en rosa clematis och på den andra driver jag upp luktärt. jag har även en del krukor.

I möbelväg har jag satsat på ett balkongbord som jag har hängt på räcket samt två klappstolar, därtill köpte jag en liten bänk i samma träslag som jag har några krukor på. Dessa kan lätt lyftas ner bänken dras fram till bordet, så vips har jag två sittplatser till vid bordet om vi är fyra. Allt är ju mycket mindre än på min terass jag hade innan, men det är mysigt och ser vettigt ut. Jag har kryddat med lite fräscha dynor och lyktor. Dessutom har jag plats att ställa upp min solstol och sola när jag vill det!

Kollade in ett jättebra tips från tv i morse! Plantera ett syrenträd i stor träkruka med violer och murgröna, jättesnyggt och när trädet blommat blir det en stor grön krona. Jag tror på det där med att få upp växterna på höjden och i smala höga krukor.

mvh myran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon