|
Full version: Akvariefiskar
Chamomille
08-03-2008, 17:23
Godkväll! Det är några saker jag undrar över... 1. Nästan varje dag är det någon av mina platy som ligger och flyter på ytan och jag tror att den håller på å dör, men, dom måste ha luft i magen. För dom försöker febrilt att simma ner mot botten men flyter upp som en kork igen. Sväljer dom luft när dom äter? Eller? (Det KAN hända att det är samma platy, eller ett par som gör detta) 2. Min black Molly fick yngel för en vecka sedan (minst). Det finns bara ett yngel (  gulligt). Kan det vara så att hon bara föder ett yngel (eller ett fåtal, några kan ju ha blivit uppätna), för hon är lika smällfet fortfarande  ? 3. Fiser fiskar?  Jag har en sorts "algätare" (mal?) kommer inte ihåg namnet, som det kommer massa bubblor ifrån titt som tätt, och sekunden efter så får dom "tokryck" och far iväg upp till ytan (och hämtar "ny" luft?). Det var nog nåt mer jag undrade över, men... För övrigt så är hela akvariet fullt med yngel igen...
På fråga 1 och 3 tänker jag direkt att du har nitrit i karet. Då ligger fiskarna vid ytan och försöker desperat få syre. Om du vet med dig att det är si och så med vattenbyte är rekommendationen att börja med 25% byte en gång i veckan och hoppas att fiskarna mår bättre. Du kan också köpa vattentester (välj dropptest, ej stickor) för att hålla koll på dina värden om du inte känner att du gör fel.
På fråga 2 är det svårt att svara. Unga honor kan få väldigt små kullar, eller om det är mycket inavel. Platy brukar dessutom käka guppy-yngel rätt friskt, kasnke har hela kullen blivit nattamat... Flytväxter gör det lättare för ynglen att överleva. Vill du inte spendera pengar på det kan man gå till nästan vilken djuraffär som helst och få en näve "andmat" gratis, det är ett riktigt ogräs.
Chamomille
09-03-2008, 20:06
Jag byter vatten var eller varannan dag när jag vattnar blommorna. 5 liter ungefär. Fiskarna är inte sjuka på nåt vis, inte vad jag kan se i alla fall. Sen är det ju bara EN fisk åt gången som "får luft i magen".
Det finns en sjukdom som heter simblåssjuka och som kan drabba en eller flera individer. Det finns droppar man kan droppa i vattnet mot detta. Men egentligen är det Olle Arvids som är bäst på att svara på dessa frågor.
Chamomille
10-03-2008, 14:29
Jaa, vi får väl se om han ser denna fråga... putt putt
Chamomille
10-03-2008, 14:34
CITAT (Lottiz @ 09-03-2008, 12:00)  På fråga 1 och 3 tänker jag direkt att du har nitrit i karet. Då ligger fiskarna vid ytan och försöker desperat få syre. Om du vet med dig att det är si och så med vattenbyte är rekommendationen att börja med 25% byte en gång i veckan och hoppas att fiskarna mår bättre. Du kan också köpa vattentester (välj dropptest, ej stickor) för att hålla koll på dina värden om du inte känner att du gör fel.
På fråga 2 är det svårt att svara. Unga honor kan få väldigt små kullar, eller om det är mycket inavel. Platy brukar dessutom käka guppy-yngel rätt friskt, kasnke har hela kullen blivit nattamat... Flytväxter gör det lättare för ynglen att överleva. Vill du inte spendera pengar på det kan man gå till nästan vilken djuraffär som helst och få en näve "andmat" gratis, det är ett riktigt ogräs. Just det. Det var det jag undrade också ang inavel. Hur ere med det. Jag menar, alla mina fiskar är ju syskon. Är det verkligen bra om dom får massa yngel Ang andmat. Jag fick med en (1) liten andmatsplanta vid köp av andra växter. Efter ett tag så var hela ytan täckt. Jag har slängt bort det mesta. Men nu verkar det inte växa så mycket längre.. Vadåra? För övrigt så har jag massor av växter både uppe och nere i akvariet. Och en klump javamossa. Där bor alla guppy och platyyngel.
Lars-Olof Arvids
10-03-2008, 15:14
Vad platyn har drabbats av vet jag tyvärr inte. Om jag har förstått rätt brukar simblåseförlamning visa sig genom att fisken ligger på botten och har svårt att ta sig upp i vattnet.
Att en molly bara skulle få ett yngel låter märkligt, så jag skulle gissa att det har funnits fler som har blivit uppätna. Vilken typ av black molly är det du har? Det finns typer som kallas ballongmolly och är så runda att de ser höggravida ut oavsett om de är det eller inte. Enligt min mening bör man inte ha och odla sådana, då det är en missbildning som gör att fiskarna får svårare att röra sig naturligt. Fiskar är oftast inte känsliga för inavel om den inte har gått väldigt långt.
Om din "algätare" är en pansarmal, är det helt naturligt att den sticker upp till ytan och hämtar luft ibland. Det betyder inte syrebrist, utan är en naturlig anpassning ungefär som hos labyrintfiskar (kampfisk och gurami) som också andas luft. Att byta en mindre mängd vatten varje eller varannan dag är perfekt, så jag tror inte att du har syrebrist eller nitrit i vattnet. Men det skadar förstås aldrig att mäta nitrit, pH och hårdhet.
Som jag nämnde i en annan tråd (tror det var i detta forumet) är andmat inte någon bra flytväxt, då den snabbt förökar sig och täcker hela ytan så att de andra växterna inte får något ljus. Jag hade inte varit ledsen om den inte ville växa, om det var bra fart på de andra växterna. Satsa hellre på andra flytväxter som t ex flytormbunkar, salvinia eller hornsärv. Även dessa växer och förökar sig snabbt, men är ändå lite lättare att hålla reda på. Om du kan vänta lite kan du få lite sådana av mig. Jag var på auktion hos en akvarieklubb i Norge igår och sålde mitt överskott, men om några veckor kommer det att behöva rensas igen.
Olle
Chamomille
10-03-2008, 15:27
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-03-2008, 15:14)  Vad platyn har drabbats av vet jag tyvärr inte. Om jag har förstått rätt brukar simblåseförlamning visa sig genom att fisken ligger på botten och har svårt att ta sig upp i vattnet.
Att en molly bara skulle få ett yngel låter märkligt, så jag skulle gissa att det har funnits fler som har blivit uppätna. Vilken typ av black molly är det du har? Det finns typer som kallas ballongmolly och är så runda att de ser höggravida ut oavsett om de är det eller inte. Enligt min mening bör man inte ha och odla sådana, då det är en missbildning som gör att fiskarna får svårare att röra sig naturligt. Fiskar är oftast inte känsliga för inavel om den inte har gått väldigt långt.
Om din "algätare" är en pansarmal, är det helt naturligt att den sticker upp till ytan och hämtar luft ibland. Det betyder inte syrebrist, utan är en naturlig anpassning ungefär som hos labyrintfiskar (kampfisk och gurami) som också andas luft. Att byta en mindre mängd vatten varje eller varannan dag är perfekt, så jag tror inte att du har syrebrist eller nitrit i vattnet. Men det skadar förstås aldrig att mäta nitrit, pH och hårdhet.
Som jag nämnde i en annan tråd (tror det var i detta forumet) är andmat inte någon bra flytväxt, då den snabbt förökar sig och täcker hela ytan så att de andra växterna inte får något ljus. Jag hade inte varit ledsen om den inte ville växa, om det var bra fart på de andra växterna. Satsa hellre på andra flytväxter som t ex flytormbunkar, salvinia eller hornsärv. Även dessa växer och förökar sig snabbt, men är ändå lite lättare att hålla reda på. Om du kan vänta lite kan du få lite sådana av mig. Jag var på auktion hos en akvarieklubb i Norge igår och sålde mitt överskott, men om några veckor kommer det att behöva rensas igen.
Olle Förmodligen har de blivit uppätna mollyynglen. Fast det är kosntigt att där är så många guppyyngel kvar. Jag har ingen ballongmolly vad jag vet. Det stod Black Molly på akvariet i Zooaffären och de ser "normala" ut tycker jag. Det lustiga är ju att malarna ser ut som de fiser. Alltså det kommer ett gäng bubblor från dom rätt var det är och sekunden efter så far de upp till ytan för å hämta luft. Kan det vara så att de håller kvar luft i "munnen" och spottar ut det rätt var det är  nää... Verkar konstigt. Det är ganska mycket luftbubblor som kommer samtidigt. Det är ingen pansarmal. Kommer inte ihåg namnet. De är grå-svart prickiga/spräckliga ca 7-9 cm. Den ena är lite större och har i ansiktet "taggar". Jag tar GÄRNA emot lite växter ifall du får över.
Lars-Olof Arvids
10-03-2008, 15:51
Kanske smakar mollyynglen bättre än guppyynglen.  Eller så är de lättare att se, eller kanske har de svårare att hålla sig undan... "Det är nog en kombination" brukar det ju heta när man inte vet vilken faktor som är avgörande. Din beskrivning av malen låter som en Ancistrus. Har du någon bild på malen? Beteendet att andas luft och "fisa ut den" stämmer så mycket bättre på pansarmal att jag ändå blir tveksam. Jag har aldrig hört att Ancistrus skulle göra så. Till pansarmalarna hör inte bara de typiska Corydoras-arterna, utan även andra släkten som Callichtys, Hoplosternum m fl som kan se ganska annorlunda ut. Ibland har zoohandlare protesterat när jag har kallat sådana för pansarmalar, för de "vet förstås hur en pansarmal ser ut!" Olle
Gossen Ruda
10-03-2008, 15:59
Beträffande flytplatyn så är det troligen frågan om simblåseförlamning. Orsakas oftast av virus som dessutom smittar. Håller det i sig är det bäst att hjälpa den till fiskhimlen, någon bot finns inte. Orsaken är att förbindelsen mellan simblåsan och tarmen växer igen av cystor så fisken kan inte som normalt göra sig av med luftöverskott den vägen.
Malen som hämtar luft i ytan är troligen fullständigt normal, många malar är tarmandare. Möjligen kan en bidragande orsak vara låg syrenivå i karet så att dom måste få syre den vägen. Kolla andningsrörelserna, dom skall inte flämta för mycket.
Ungar som försvinner är inget ovanligt, moderskärleken är minimal hos många ungfödare. Matglädjen desto större.
Chamomille
10-03-2008, 15:59
Det är nog med all sannolikhet Ancistrus (ifall det inte finns nån annan som liknar den väldigt mycket). http://www.every-info.com/ancistrus/ancistrus.htmOch vad jag förstår så har jag ju en hona och en hane. Kul!
Lars-Olof Arvids
10-03-2008, 16:07
Jag ska höra med malexperterna i Uddevalla akvarieförening på torsdag om Ancistrus också kan andas luft. Att jag inte har sett det behöver ju inte betyda att det inte kan vara så. Har du en hane och en hona av Ancistrus tycker jag att du ska lägga ner en lagom stor grotta (t ex ett kokosnötskal eller en lerkruka) i akvariet, så har du snart Ancistrusyngel också!
Olle
Chamomille
10-03-2008, 16:22
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-03-2008, 16:07)  Jag ska höra med malexperterna i Uddevalla akvarieförening på torsdag om Ancistrus också kan andas luft. Att jag inte har sett det behöver ju inte betyda att det inte kan vara så. Har du en hane och en hona av Ancistrus tycker jag att du ska lägga ner en lagom stor grotta (t ex ett kokosnötskal eller en lerkruka) i akvariet, så har du snart Ancistrusyngel också!
Olle Va kul. Jag ska lägga ner en kruka. Jag har iofs en grotta bestående av en platt sten med 3 stenar under. Ska krukan ligga eller stå uppochner med en lite glipa?
Lars-Olof Arvids
10-03-2008, 16:35
Jag vet inte om det spelar så stor roll, men de flesta brukar ha liggande grottor. Antagligen är det bra om krukan lutar lite så att öppningen inte blir alltför stor.
Olle
ängsvädd
10-03-2008, 18:38
CITAT (Chamomille @ 10-03-2008, 16:22)  Jag har iofs en grotta bestående av en platt sten med 3 stenar under. Det har funkat för min systers ancistrusmalar av samma art som du har. Jag kan fråga hur hon i detalj anlagt grottan. I vissa grottor kan honan bli fastklämd under leken. Hur länge har de haft grottan? Hur gamla är de? Jag har skickat mejl o frågat hur hon gjort grottan.
ängsvädd
10-03-2008, 19:03
Jag fick svar från min sönderstressade syrra ang. skiffergrottan:
Jag har inte gjort den. Malhannen har fixat till den själv.
Kram
Du kan väl kolla nästa gång du är här?
Chamomille
10-03-2008, 20:16
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-03-2008, 16:35)  Jag vet inte om det spelar så stor roll, men de flesta brukar ha liggande grottor. Antagligen är det bra om krukan lutar lite så att öppningen inte blir alltför stor.
Olle Okej. Jag ska prova. CITAT (MimmiH @ 10-03-2008, 18:38)  Det har funkat för min systers ancistrusmalar av samma art som du har. Jag kan fråga hur hon i detalj anlagt grottan. I vissa grottor kan honan bli fastklämd under leken. Hur länge har de haft grottan? Hur gamla är de?
Jag har skickat mejl o frågat hur hon gjort grottan. Jag har haft grottan 1 år och malarna också. Jag har iofs flyttat grottan en gång. Dom var ganska små när jag köpte dom men hur gamla vet jag inte...
ängsvädd
10-03-2008, 20:21
CITAT (Chamomille @ 10-03-2008, 20:16)  Okej. Jag ska prova. Jag har haft grottan 1 år och malarna också. Jag har iofs flyttat grottan en gång. Dom var ganska små när jag köpte dom men hur gamla vet jag inte... Syrran hade haft sina malar i tre år när de fick yngel. De kanske är för unga för att få barn?
Chamomille
10-03-2008, 20:49
CITAT (MimmiH @ 10-03-2008, 20:21)  Syrran hade haft sina malar i tre år när de fick yngel. De kanske är för unga för att få barn? Ja, så kan det ju vara... Jag får vänta och se...
ängsvädd
11-03-2008, 08:31
Ancistrusmalar behöver äta lite av rötter eller grenar har jag fått lära mig, men det kanske du visste? Om man tar grenar från naturen ska det vara ek eller bok, de bryts ner ganska långsamt. Vet inte om det finns fler sorter som är lämpliga och bryts ner långsamt. Mangroverötter som man köper i akvarieaffärerna är också bra.
Chamomille
11-03-2008, 11:24
CITAT (MimmiH @ 11-03-2008, 08:31)  Ancistrusmalar behöver äta lite av rötter eller grenar har jag fått lära mig, men det kanske du visste? Om man tar grenar från naturen ska det vara ek eller bok, de bryts ner ganska långsamt. Vet inte om det finns fler sorter som är lämpliga och bryts ner långsamt. Mangroverötter som man köper i akvarieaffärerna är också bra. Jag har en Mangroverot i akvariet som iofs inte är så stor. Jag har en till stor, kanske jag ska stoppa ner den också....
ängsvädd
11-03-2008, 11:40
CITAT (Chamomille @ 11-03-2008, 11:24)  Jag har en Mangroverot i akvariet som iofs inte är så stor. Jag har en till stor, kanske jag ska stoppa ner den också.... Då räcker det nog med den du har.
Lars-Olof Arvids
14-03-2008, 10:36
Malodlarna i Uddevalla akvarieförening säger att Ancistrus inte hör till de tarmandande malarna och alltså inte ska hämta luft vid ytan. Tyvärr är det nog något som är fel, antingen med malarna eller vattnet.
Olle
ängsvädd
14-03-2008, 11:20
Det kanske är för många fiskar så att det blir syrebrist? Hur många fiskar har du? Hur stort är akvariet?
Hur ofta och hur mycket delvattenbyter du?
Solstorm
14-03-2008, 11:47
Sitter utblåset på pumpen så att det blir rörelse i vattenytan? Det är där som vattnet syresätts.
Lars-Olof Arvids
14-03-2008, 11:49
Jag har åtta akvarier igång, varav det största är på 165 liter. Då jag odlar och säljer ganska mycket fisk (och köper en del) kan jag omöjligt hålla reda på exakt hur många fiskar jag har. Men jag försöker förstås se till att det inte blir alltför trångt i akvarierna. En gammal regel säger att man kan ha 1 cm fisk per liter vatten. Det stämmer bra om fiskarna är ca 5-10 cm långa. Mindre fiskar behöver inte lika mycket utrymme per cm, medan större behöver betydligt mer. Det hade varit riktigare att beräkna ett visst antal gram fisk per liter vatten, men det faller ju på att det skulle bli bökigt att väga sina fiskar. Att fiskar (andra än labyrintfiskar och pansarmalar) hämtar luft vid ytan brukar ses som ett tecken på syrebrist, så det kan det mycket väl vara även om det verkar skumt med tanke på vattenbytena. Jag byter ca 1/4-1/3 av vattnet varannan eller var tredje vecka, men det är alltid bättre att byta en mindre mängd ofta än en större mängd mera sällan.
Olle
ängsvädd
14-03-2008, 11:58
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-03-2008, 11:49)  Jag har åtta akvarier igång, varav det största är på 165 liter. Då jag odlar och säljer ganska mycket fisk (och köper en del) kan jag omöjligt hålla reda på exakt hur många fiskar jag har. Men jag försöker förstås se till att det inte blir alltför trångt i akvarierna. En gammal regel säger att man kan ha 1 cm fisk per liter vatten. Det stämmer bra om fiskarna är ca 5-10 cm långa. Mindre fiskar behöver inte lika mycket utrymme per cm, medan större behöver betydligt mer. Det hade varit riktigare att beräkna ett visst antal gram fisk per liter vatten, men det faller ju på att det skulle bli bökigt att väga sina fiskar. Att fiskar (andra än labyrintfiskar och pansarmalar) hämtar luft vid ytan brukar ses som ett tecken på syrebrist, så det kan det mycket väl vara även om det verkar skumt med tanke på vattenbytena. Jag byter ca 1/4-1/3 av vattnet varannan eller var tredje vecka, men det är alltid bättre att byta en mindre mängd ofta än en större mängd mera sällan.
Olle Jag ställde egentligen frågorna till Chamomille, men det framgick inte ;, men det var ju jättebra att du svarade  Nu vet vi. Min syster kan inte ha sina malar kvar så jag ska få överta hennes malpar, någon ancistrusart. Det ska bli jättekul. Den fungerar att ha tillsammans med mysksköldpaddor, om de inte är för små. Jag ska göra flera grottor för malarna så att de alltid kan fly undan. Men de simmar mycket snabbare än den långsamma mysksköldpaddan. Så här ser malhanen ut, någon som vet vad det är för art, har även ställt frågan på malforumet: http://www.skoldpaddormedmera.se/minadjurmalar.html
Chamomille
14-03-2008, 12:45
Oh halloj. Såg just att ni skrivit. Jag byter som sagt (i en annan tråd?) vatten var och varannan dag när jag vattnar blommorna. Det kan bli 5 eller 10 liter. Akvariet är litet, bara 60 l. Och ja. Det är mycket fiskar. För mycket. De får ungar hela tiden (gulligt iofs). Jag har nog 30 platy 2 black molly, 5 guppy samt 5 kardinaltetror (+ alla småttingar). Dessutom tillsätter jag ett medel (inte alltid dock) "Aqua Safe" när jag byter vatten. Va tråkigt om det skulle vara fel på vattnet. Vad göra??? Jag menar fiskarna ser ju ut att må bra....? CITAT (MimmiH @ 14-03-2008, 11:58)  Jag ställde egentligen frågorna till Chamomille, men det framgick inte ;, men det var ju jättebra att du svarade  Nu vet vi. Min syster kan inte ha sina malar kvar så jag ska få överta hennes malpar, någon ancistrusart. Det ska bli jättekul. Den fungerar att ha tillsammans med mysksköldpaddor, om de inte är för små. Jag ska göra flera grottor för malarna så att de alltid kan fly undan. Men de simmar mycket snabbare än den långsamma mysksköldpaddan. Så här ser malhanen ut, någon som vet vad det är för art, har även ställt frågan på malforumet: http://www.skoldpaddormedmera.se/minadjurmalar.htmlMen det är ju såna JAG har.... http://www.every-info.com/ancistrus/ancistrus.htm
Lars-Olof Arvids
14-03-2008, 13:26
Du skrev om vattenbytena i början av den här tråden, så jag tycker som sagt att det verkar skumt med syrebrist eller dåliga vattenvärden i övrigt. Fortsätt byta som nu, du byter precis lagom mycket lagom ofta! Men jag tycker också att du ska mäta pH, hårdhet och nitrit med dropptester som du kan köpa i zooaffären. AquaSafe är inte nödvändigt vid vattenbytena, även om zoohandlaren gärna vill att du ska tro det. Det är svårt att hitta någon annan förklaring till malarnas konstiga beteende. Kan det vara en stressreaktion på för hög fisktäthet i akvariet? Svårt att veta. Jag tycker i alla fall att du ska ta kontakt med Bollmora akvarieklubb och försöka sälja några platy på något av deras möten. Det går säkert bra, även om det inte står auktion på programmet. Kanske finns det också folk där som kan förklara vad som är fel med vattnet eller malarna.
Olle
Chamomille
14-03-2008, 14:06
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-03-2008, 13:26)  Du skrev om vattenbytena i början av den här tråden, så jag tycker som sagt att det verkar skumt med syrebrist eller dåliga vattenvärden i övrigt. Fortsätt byta som nu, du byter precis lagom mycket lagom ofta! Men jag tycker också att du ska mäta pH, hårdhet och nitrit med dropptester som du kan köpa i zooaffären. AquaSafe är inte nödvändigt vid vattenbytena, även om zoohandlaren gärna vill att du ska tro det. Det är svårt att hitta någon annan förklaring till malarnas konstiga beteende. Kan det vara en stressreaktion på för hög fisktäthet i akvariet? Svårt att veta. Jag tycker i alla fall att du ska ta kontakt med Bollmora akvarieklubb och försöka sälja några platy på något av deras möten. Det går säkert bra, även om det inte står auktion på programmet. Kanske finns det också folk där som kan förklara vad som är fel med vattnet eller malarna.
Olle Hej och tack för alla svar. Jag ska köpa testerna du skriver om. Däremot vill jag inte ha betalt för fiskarna... Bara de får en snäll matte/husse... Ska höra med klubben om de vet vad det kan vara. Det är ju inte så att de "fiser" dagarna i enda, utan jag har lagt märke till det då och då. Och de kan ju inte vara jättesjuka för de har ju inte dött. Fast, stress kanske...
ängsvädd
14-03-2008, 15:54
CITAT (Chamomille @ 14-03-2008, 12:45)  Ja, det verkar ju vara dem  - Ancistrus dolichopterus
Så sugen jag blir på att skaffa akvarium igen, hade det för många år sedan och då var det främst diskusar
ängsvädd
14-03-2008, 19:55
CITAT (MimmiH @ 14-03-2008, 15:54)  Ja, det verkar ju vara dem  - Ancistrus dolichopterus Nej, det är inte den, har fått svar på malforumet, där de även visar en bild på hur den riktiga A. dolichopterus ser ut. Fick följande svar där: CITAT Nej, den ser ut att kunna vara en vildfångad art men det är troligtvis en "Vanlig Ancistrus" som vi kallar dem som vanligtvis säljs i våra butiker. Den har odlats så länge och utan riktig kontroll att man inte längre kan härleda den till en naturligt förekommande art, så den kommer aldrig få ett namn.
Chamomille
16-03-2008, 00:06
CITAT (Bettis @ 14-03-2008, 16:30)  Så sugen jag blir på att skaffa akvarium igen, hade det för många år sedan och då var det främst diskusar Ja, det är kul... Man (jag) kan sitta och bara glo i flera timmar....
ängsvädd
16-03-2008, 09:10
CITAT (Chamomille @ 16-03-2008, 00:06)  Ja, det är kul... Man (jag) kan sitta och bara glo i flera timmar.... Det kommer jag att göra Jag längtar tills jag får mitt akvarium. Ancistrusmalar funkar att ha tillsammans med mysksköldpadda, så det blir nog de enda fiskar jag kan ha. Ska som sagt få överta syrrans mal-par Funderar på att även ha guppisar, sköldpaddan kommer att äta en del yngel, men jag tror att det kan bli en balans på guppybeståndet. Hel, färsk fisk är bland det bästa man kan ge vattensköldpaddor. Problemet är att jag är så blödig, men det går ju snabbt för sköldpaddan att sluka detta byte. Kommer att ha mycket vattenväxter där ynglen kan gömma sig, funkar att ha vattenväxter med mysksköldpaddor. Har hittat en sajt där man kan köpa malgrottor: http://www.jensenshjemmeside.dk/Foderkroken och foderklockan verkar också bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|