*Ulrica*
Jag har flera stora fönster i söderläge. Men jag har inga växter som vill stå i direkt sol-ljus. Därför vill jag ha något som skärmar av utan att det innebär att det bli mörkt inne. Vad har ni hittat på? Alla förslag emottages tacksamt!
Alexander-VG-zon3
första fönstret är en solskyddare sedan en tunn vit gardin skyddar också . viktigare är att ha skugga om rötterna plsu hålla dom fuktiga så kan sedan bladen glänsa i solen ( plus välja växter som tål full sol )
MariaS
Vita ytterkrukor i söder, eller en snygg låg kaffegardin.
*Ulrica*
Jahaaaa... jag trodde att det var värst för bladen... men ni verkar mena att det är rötterna som ska skyddas. Det är blandannat pelargoner och olika Pletrcanthrus det gäller.
tepa
Hej !

Jag trodde också att det är bladen som tar mest stryk av för stark sol. Hade ingen aning om att det är rötterna som ska skyddas ! Endel växters blad tar väl nog också stryk, men ett VÄLDIGT BRA tips med vita ytterkrukor. Vitt är ju den färg som minst drar till sig värme. Det kanske funkar med ljusgult också? Ska nog byta ut mina mörkbruna krukor mot vita då, alltså, i sydost-fönstret. En kaffegardin är inte alls dumt det heller, om man har fönsterbräde in mot rummet, och inte som jag, en 25 centimeters fönstersmyg (stockhus med tjocka väggar) med krukorna på och gardinen "på fel sida" om blommorna.

Hälsn Tepa

Alexander-VG-zon3
CITAT (*Ulrica* @ 08-03-2008, 20:06) *
Jahaaaa... jag trodde att det var värst för bladen... men ni verkar mena att det är rötterna som ska skyddas. Det är blandannat pelargoner och olika Pletrcanthrus det gäller.

pelargoner å pletrcanthus har jag UTE i södersol utan skydd , dom tål det fint ,, som jag skrev vatten å åter vatten behövs .

jag har haft många växter ute i södersol där det kan va så varmt som +40c +45c ,, men håller man dom välvattnade så tål dom det .

det är ju så med nerium,dadelplam dom tål intensiv sol och hette upp till +50c men dom måste ha tillgång till flödande vatten för att överleva . man skriver ju ofta såhär nerium vill stå med huvudet i solen och med fötterna i vattnet!! .

sätt upp en gardin eller en 'kaffegardin'' och håll dom fuktiga runt rötterna .

evni
Jaaa,jag undrar det samma.

/Eva
Eva i Skåne
Tepa. Även om du har djupa fönsterkarmar (avundas dig för där får man ju plats med lite...) så kan du ha en kafégardin närmast rutan. Du spänner upp den med gardinspiral som man köper i vilken affär som, som har gardintillbehör. Den fästes bara med två små tunna öglor som man kan sätta direkt i fönsterramen.

På somrarna har jag solskydd i modell solfjädrar som säljs för en billig peng lite varstans. Det har jag för att slippa brännskador på bladen.
tepa
Eva i Såne

Funderade nog lite på det själv. Men öglorna ska nog vara små då, så fönstren i sidorna går att öppna. Definitivt billigare än persienner inne mellan rutorna eller markis på utsidan. Markis på utsidan med sensor för solen skulle ju vara fint, men dyrt. Så ett tips till er miljonärer. Markis !

Hälsn Tepa
ängsvädd
CITAT (Eva i Skåne @ 08-03-2008, 21:51) *
På somrarna har jag solskydd i modell solfjädrar som säljs för en billig peng lite varstans. Det har jag för att slippa brännskador på bladen.

Det var ett bra tips. Jag kommer att få detta problem i år pga flytt, än så länge går det bra, men solen blir ju allt starkare. Hade tänkt ha naturfärgade, beiga rullgardiner men det verkar väldigt bökigt att dra ner dem bakom växterna.

Vad är det för material i solfjäderssolskydden? Står de upp av sig själv, eller måste man fästa dem på något sätt?

Edit: Jag ska ha beiga rullgardiner som jag drar ner till växterna och sedan solfjäderskydd under framför växterna. Det blir nog perfekt.
tepa
Eva i Skåne

Hurdana solfjädersskydd menar du? Googlade lite med resultat noll. Har du någon länk?

Hälsn Tepa
tepa
Hej!

Kom att tänka på att vi hade nånslags genomskinlig skärm fast med sugkoppar i sidofönstret i bilen fram, på passagerarsidan, när minsta pojken var bäbis och satt där i barnstol.

Hälsn Tepa
MariaÖrebro
Jag funderar på om man kan köpa sån där insynsskyddsfilm som man sätter på rutan. Sånt man kan ha på badrumsfönstret. Det finns ju jättesnygga med pelargoner på... Undrar just om det skulle funka... Det vore inte så dumt....
Eva i Skåne
Usch, nu har jag dåligt samvete för att ni tror jag har nån supergrej som skydd. Jag kan inte heller hitta nån bild när jag gogglar.
Det är som ett stort löv, ca 40cm, med ett handtag, materialet är nåt bastliknande. Hoppas att någon förstår lite bättre nu.
Brukar finnas på varuhusens växtavdelningar för 10-15kr eller så.
ängsvädd
Man borde väl kunna ha tallriksunderlägg, tabletter i naturmaterial.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga på somras min kompis köpte roll nylon från Biltimma, rollerna har sina lim , man behöver bara ta bort papper från back sidan och limma på glaset, och det finns olika färgen och finns utan färgen.
Lycka till, H: Bassam
ängsvädd
Jag vill inte limma fast skydden, blir det inte fult när man tar bort dem under den mörka årstiden? Helst skulle jag vilja ha solskydd som man bara ställer på plats, utan att limma.
Anki V
CITAT (MimmiH @ 09-03-2008, 21:03) *
Jag vill inte limma fast skydden, blir det inte fult när man tar bort dem under den mörka årstiden? Helst skulle jag vilja ha solskydd som man bara ställer på plats, utan att limma.

Det går ganska bra att få bort klistret med rödsprit.

/Anki
ängsvädd
CITAT (Anki V @ 09-03-2008, 21:13) *
Det går ganska bra att få bort klistret med rödsprit.

/Anki

OK. Nä, det blir för bökigt. Jag ska jaga några självstående skivor, typ tabletter av bastliknande material.
Linis
Jag har både orkidéer och hibiskus i söderfönster.
Mycket vatten och öppet fönster så att det bli lite drag på krukan har funkat bra.
Jag måste hålla med om att bladentar stryk. Men dom brukar repa sig efter ett tag. Jag brukar ha min persienner nere vissa dagar för att skydda. Är inte supersnyggt men bara vissa dagar så är det ok.
Finns även platsfilm som är semigenomskinlig som går att sätta direkt på fönstret som sedan bara är att dra bort.
Men jag tror absolut på att ha drag där krukorna står på sommaren. Det verkar jämna ut värmen.
aldo
[attachment=14832:Resa_hus..._sept.07.jpg]Jag köpte denna film till mitt söderfönster när jag såg detta fönster i Trosa .

Gå in o kolla på Strösseldesign .
MariaÖrebro
Det var precis en sån har jag menade tidigare i den här tråden! De är hur enkla att dra bort också! Man kan flytta på dem hur mycket man vill utan att lämna fula märken eller behöva aceton och dynamit!
*Ulrica*
De hade en som jag gillade kallad "Flinga"
Sunny
CITAT (Eva i Skåne @ 09-03-2008, 19:33) *
Usch, nu har jag dåligt samvete för att ni tror jag har nån supergrej som skydd. Jag kan inte heller hitta nån bild när jag gogglar.
Det är som ett stort löv, ca 40cm, med ett handtag, materialet är nåt bastliknande. Hoppas att någon förstår lite bättre nu.
Brukar finnas på varuhusens växtavdelningar för 10-15kr eller så.

Er det denne ? Den største er 50 cm på det bredaste og den minste er 40 cm.

vifter.JPG

Den er finere i fønsteret. Solen kommer igjennom den på høgre side.

Hibiskus i mars

Også sånne kuvertbrikker i naturmateriale anvender jeg.

16.03.08 003.jpg

MVH/Sunny

Kee
Jag låter soltåliga växter stå närmast fönstret och de mer känsliga bakom dessa. Dessutom har jag mitt söderfönster innanför balkongen så jag kan ställa grejer på fönsterbrädet utanför också. Det finns många "säsongsväxter" som vill ha mycket sol, låt de skugga de andra!
Jojjan
Så här har jag gjort, fast förra året använde jag dem inte alls..[attachment=15120:solskydd.jpg]
*Ulrica*
CITAT (Jojjan @ 16-03-2008, 20:49) *
Så här har jag gjort, fast förra året använde jag dem inte alls..[attachment=15120:solskydd.jpg]
Wow! Tjusigt! Jag har lite idéer, få se vad det blir...
Eva i Skåne
CITAT (Sunny @ 16-03-2008, 19:58) *
Er det denne ? Den største er 50 cm på det bredaste og den minste er 40 cm.

vifter.JPG

Den er finere i fønsteret. Solen kommer igjennom den på høgre side.

[MVH/Sunny

Tack Sunny! Det var den typen av solskydd jag menade, men inte hittade bild på.
strepp
Hej
Jag har inhandlat dessa från Jotex,som jag tycker står stadigt och dessutom ser fräscha ut.Se följande länk

http://www.jotex.se/DetailPages/DetailPage...ryId%3d%26B%3d1

strepp
*Ulrica*
CITAT (strepp @ 17-03-2008, 22:37) *
Jag har inhandlat dessa från Jotex,som jag tycker står stadigt och dessutom ser fräscha ut.Se följande länk
De var fina. Men släpper de in något ljus alls? De ser så täta ut?
strepp
Hej
ja det tyckte jag allt.har ju massa krukor i varje fönster så jag inhandlade 4 st varje gång-Jag är nöjd med dessa eftersom de är stadiga och ser snygga ut..Nackdel lite dyra.strepp
Grå
Har ett söderfönster på övervåningen som är ohyggligt... Jag skulle likagärna kunna ställa in mina växter i ugnen på 250 grader.
Vitt bakplåtspapper längst ner på fönstret som solskydd funkar bra, och släpper igenom ganska mycket ljus fast det är inte så snyggt. Det går ju att rita silhuetter på det om man är lite pysslig...

...alla kommer ihåg "Hajk" va? Känner mig plötsligt lite som farbror Bengt... biggrin.gif
Mysis
Från maj till september har jag vanliga tallriksunderlägg (snygga, delvis transparenta, i plast), som jag fäster med små tejpbitar i söderfönsterna. Jag tror att de skyddar ganska bra.

/Linda
Chivvie
Läste på ett annat forum om en uppfinningsrik dam med söderfönster. Hon tog halvgenomskinliga plastpåsar, klippte upp dem och fäste dem mot glasrutan med vanligt vatten. Billigt, enkelt och lätt att både sätta dit och få bort.
Biggan_
CITAT (Chivvie @ 17-07-2008, 21:45) *
Läste på ett annat forum om en uppfinningsrik dam med söderfönster. Hon tog halvgenomskinliga plastpåsar, klippte upp dem och fäste dem mot glasrutan med vanligt vatten. Billigt, enkelt och lätt att både sätta dit och få bort.

Det kan väl inte ha sett så snyggt ut. unsure.gif
evaisa
Med persienner, visserligen dyrt men sedan sitter de på plats. bara att hissa och hala; fälla eller räta upp. Det är vad jag håller på med i mina söderfönster. Det är inte bara växterna som vill ha skydd - jag vill också kunna stå ut i värmen. (inte aktuellt den här veckan.....)

och - inte mörka persienner, välj ljusa eller ultimat: aluminium - de reflekterar väldigt bra.

Det lär finnas "shade cloth" skuggduk för att skydda växter utomhus. Så till och med utomhus växterna kan behöva solskydd. Inte lika mycket i sverige som i kalifornien men ändå.
Chivvie
CITAT (Biggan_ @ 17-07-2008, 22:34) *
Det kan väl inte ha sett så snyggt ut. unsure.gif

Jag tror inte att det märks, mer än att glaset blir halvgenomskinligt; typ frostat glas. Men det gäller ju att verkligen få det slätt. Har för mig - om jag minns rätt - att hon bodde på 7:e våningen utan insyn och levde för sina blommor och katter.
lissa
Dom där runda flätade solskydden heter Pai-pai vill jag minnas, stavningen kanske inte stämmer,men det uttalas som jag skrev.
Flaxxs, jag tror att det är stor skillnad på att ha växterna i ett söderfönster, och att ha dom ute mot en södervägg...När dom är ute är det alltid frisk luft som rör sig lite, åtminstonde har jag märkt det, och min balkong har söderläge. Ibland när jag är borta har jag observerat att skillnaden är stor på hur samma blomma har mått..
Fantastiskt hur många olika roliga sätt att skydda blommorna ni har hittat på bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon