Mi70
Jag fortsätter trenden med växter från skog o park. För några veckor sedan tog jag några kvistar från ett buskage med pil i parken. Det är nog en helt vanlig pil, ingen hängpil eller liknande. De har tagit sig jättebra, nu undrar jag om jag vågar sätta dem i min lilla radhusträdgård? Jag har hört mycket elakt om pilen, som att den tar allt vatten från andra växter och råkar man skada den i rötterna så har man snart pilskott över hela gräsmattan, samt att de växer så fort. Någon som vet om man kan hålla en helt vanlig "park-pil" i pli genom att beskära den?
Lars
Jag skulle undvika pil (salix) på en radhustomt mest för att rädda huset och vatten och avloppsledningar. Salix har aggresiva rötter som lätt letar sig in i vattenrören och täpper till. En pil bör man sätta minst 40 m från huset eller närmaste ledning. Dessutom kan den bli stor (beror på vilken sorts pil d har fått tag i).

Det finns många små fina träd som kan passa i en radhusträdgård, syrener av olika slag brukar säljas på stam t.ex.

Hälsningar Lars
Hannele
Kanske lära dej att hamla...? wink.gif

Maken är rädd för att vår 50 cm hög gran ska ramla på huset,
men jag tror jag hinner såga ner den innan...
Hasse_h
CITAT (Mi70 @ 08-08-2003, 16:28)
Jag har hört mycket elakt om pilen, som att den tar allt vatten från andra växter och råkar man skada den i rötterna så har man snart pilskott över hela gräsmattan, samt att de växer så fort.

För många år sedan stoppade jag ner ett par kvistar av vanlig pil i gräsmattan vid min fars kolonilott. Det tog inte många år förrän kvistarna hade blivit ett stort träd med ett enormt lövverk. Som tur var letade sig rötterna inte in i odlingslotten, men gräsmattan och näraliggande vinbärsbuskar tappade snart ork pga skugga och vattenbrist. Den måste tagit enorma mängder vatten. Pilen blev aldrig klippt på något sätt, vad jag vet.
Cilla
Man kan begränsa pilens rötter genom att från början hamla träden, men pilen kommer alltid att ha ett relativt stort och livligt växande rotsystem jämfört med andra trädslag i samma storlek.

Jag har sett pilstaket på flera radhustomter men de är alla hittills unga. Undrar hur det kommer att gå med dem i framtiden.
Susanne i Linköping
Levande pilstaket tycker jag låter så spännande, men jag har inte vågat pröva. Ett sätt jag funderat på är att fläta ett staket, låta det växa några år tills grenarna vuxit ihop och sedan ringbarka alltsammans. När pilen dött av ringbarkningen (om allt går som det ska) borde staketet kunna hålla ihop ett par år till, var min tanke. Finns det någon som har testat något liknande eller har erfarenhet av pil och kan gissa hur det skulle gå?
Erika zon 4
Hur är det med boll- och klotpil då? Har de också lika stora rotsystem? Man vill ju gärna veta det innan man drar in nåt i trädgårn! smile.gif
Cilla
Klotpilen har ett mindre rotsystem men större än andra träd i samma storlek. Tillväxten är ju snabb så den borde dricka mycket också.
Hannele
Min vide -båge är bara ett par år. De växer fort.
Grannen fick ta hit hantverkare, som kunde såga rötter i avloppsrören...
Hannele
Jag tar inte bort ens allt sly... Själv har jag låtit vild gråbladig salix växa vid asfaltskanten,
där det är stenigt och ingen jord och inget går att plantera.
Jag formklipper det snyggt. Jag är väldigt glad åt denna gröna kant - brant stup till vänster.
Man kanske kan ana vresrosorna, vilka jag planterade som 10 cm höga små plantor.
Tofsen ovanpå salixen ska formklippas till fågel. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon