BlomsterLena
Hej, jag har en blomsterlönn/klockmalva som blommar så fint. Problemet är att den får gula blad med svarta/mörkgröna fläckar på. Jag kan inte se några djur. Vad kan det vara?
CillaM
CITAT (BlomsterLena @ 08-03-2008, 19:58) *
Hej, jag har en blomsterlönn/klockmalva som blommar så fint. Problemet är att den får gula blad med svarta/mörkgröna fläckar på. Jag kan inte se några djur. Vad kan det vara?

Mera ljus (ingen direkt sol bara!) och mer näring är receptet

//CillaM
BlomsterLena
Tack för svaret CillaM! Jag har den i ett söderfönster, kan det vara för ljust? Mitt alternativ är tyvärr norrfönster...
CillaM
CITAT (BlomsterLena @ 08-03-2008, 20:05) *
Tack för svaret CillaM! Jag har den i ett söderfönster, kan det vara för ljust? Mitt alternativ är tyvärr norrfönster...

För ljust kan det nog inte bli, men det kan iofs stressa en växt. Men troligast är det 'undernäring'. Sedan är det jättebra att toppa skotten, så att man får en buskig och fyllig blomsterlönn, om man vill ha det så vill säga. Vissa vill ha en stammad men jag föredrar den buskiga versionen.
BlomsterLena
CITAT (CillaM @ 08-03-2008, 20:33) *
För ljust kan det nog inte bli, men det kan iofs stressa en växt. Men troligast är det 'undernäring'. Sedan är det jättebra att toppa skotten, så att man får en buskig och fyllig blomsterlönn, om man vill ha det så vill säga. Vissa vill ha en stammad men jag föredrar den buskiga versionen.

Jag föredrar också den buskigare varianten. Planterade om den igår =) Så nu hoppas jag den kommer må bättre. Å så ska jag ge den näring när det blir dags för det.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga mera lite än mina duktiga kompisar, om du kan ta bort alla bladen som skadad, för att nu börja vår med mera ljus och värme och ska ge dem bra vatten med näring, det är bra, men om de har något svamp sjukdom eller annan de ska bli fri från sjukdom när du klippte skadad delar.
Lycka till, H:Bassam
embees
På tal om blomsterlönnar.
Är det bara jag som tycker att de luktar kattkiss? Ingen katt har varit i närheten av dem utan de luktar så när man rör vid dem.
Det innebär att de får stå på undantag där man inte kommer i närheten av dem. synd för de är så fina. Jag vill ju inte slänga dem, har dragit upp dem från frön.
CillaM
CITAT (embees @ 10-03-2008, 11:10) *
På tal om blomsterlönnar.
Är det bara jag som tycker att de luktar kattkiss? Ingen katt har varit i närheten av dem utan de luktar så när man rör vid dem.
Det innebär att de får stå på undantag där man inte kommer i närheten av dem. synd för de är så fina. Jag vill ju inte slänga dem, har dragit upp dem från frön.

Jo, jag tycker också de luktar kattpiss ibland men det är inte så farligt tycker jag, så länge man vet att det är blomsterlönnarna som luktar så...

Att bladen blir gula med fläckar på är helt normalt vid den här tiden på året, det behöver inte betyda att det är ohyra eller svampsjukdom. Knipsa av bladen, toppa växten så kommer det nya blad, vattna med näring så kommer de ta sig finfint.
BlomsterLena
Tack för alla tips!!! //BlomsterLena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon