Mackan
Tjena!

Har letat som en tok efter en fin orkide jag sett, kommer dock inte ihåg va den heter.
Hoppas min knapphändiga beskrivning kan bidra till att jag får ett namn på växten jag vill köpa.

Såg en orkide som hängde i en ampel (kruka i glas).
Orkiden var inte planterad utan i ampeln va det ca 2 dm sten och sedan låg orkiden ovanpå. Orkiden fick sitt vatten från den "ånga" som blev av vattnet som låg under. Orkiden hade en blå/lila blomma som var va 1 dm hög och ca 2-3 dm lång (blomman växte ut åt sidan under bladen).

Bladen på orkiden växte varannat till vänster och varannat till höger. Bladen växte på höjd.

Hmm... kommer inte riktigt på hur jag skall förklara växten, men kan ju kanske försöka mig på ett "paint" jobb om det underlättar biggrin.gif

EDIT:
Lite som Vanda 'Blue Magic', men blomman har jag för mig ser lite annorlunda ut...
Som jag kan se så ser bladuppbyggnaden ut ungefär likadant.
pejori
tippar på en VANDA tummenupp.gif
Lilla Birka
CITAT (Mackan @ 08-03-2008, 21:57) *
Tjena!

Har letat som en tok efter en fin orkide jag sett, kommer dock inte ihåg va den heter.
Hoppas min knapphändiga beskrivning kan bidra till att jag får ett namn på växten jag vill köpa.

Såg en orkide som hängde i en ampel (kruka i glas).
Orkiden var inte planterad utan i ampeln va det ca 2 dm sten och sedan låg orkiden ovanpå. Orkiden fick sitt vatten från den "ånga" som blev av vattnet som låg under. Orkiden hade en blå/lila blomma som var va 1 dm hög och ca 2-3 dm lång (blomman växte ut åt sidan under bladen).

Bladen på orkiden växte varannat till vänster och varannat till höger. Bladen växte på höjd.

Hmm... kommer inte riktigt på hur jag skall förklara växten, men kan ju kanske försöka mig på ett "paint" jobb om det underlättar biggrin.gif

EDIT:
Lite som Vanda 'Blue Magic', men blomman har jag för mig ser lite annorlunda ut...
Som jag kan se så ser bladuppbyggnaden ut ungefär likadant.

Kolla tråden: Var på Åsby i Hallstahammar... inlagd av mej den 7 feb i år. Kan det vara den blåa vackra som fanns där? Under rubriken Krukväxter ska du leta.
Mackan
CITAT (pejori @ 08-03-2008, 21:59) *
tippar på en VANDA tummenupp.gif

När jag såg "Vanda" så trodde jag att det va den, men blomman ser inte likadan ut.
...eller så e det jag som har fel och blomman ser samma ut = VANDA biggrin.gif

Men har för mig att blomman var annorlunda
pejori
CITAT (Mackan @ 09-03-2008, 21:28) *
När jag såg "Vanda" så trodde jag att det va den, men blomman ser inte likadan ut.
...eller så e det jag som har fel och blomman ser samma ut = VANDA biggrin.gif

Men har för mig att blomman var annorlunda

det finns en vandakorsning som heter ascosenda...
kolla om det är den tummenupp.gif
Mackan
CITAT (pejori @ 09-03-2008, 22:14) *
det finns en vandakorsning som heter ascosenda...
kolla om det är den tummenupp.gif

Du är en ängel!!!

Den blomman va det, fast en blå (samma som blue magic vanda)

Tack som f**!!!

Någon som har tips på vart man kan köpa denna??

EDIT:
http://www.thaiorchids.co.th/2005/product/...nda/asco-12.jpg

Lite fel på synen, men den jag såg hade en sådan blomma, antgaligen väste de tätt så det såg ut som en. Fast då i blå nyans... Hur fin som helst!
pejori
jag köpte min på Blomsterlandet, i samband med en orkideeutställning där...

tror inte den är svår att få tag på, men svindyr tummenupp.gif
Mackan
CITAT (pejori @ 10-03-2008, 10:38) *
jag köpte min på Blomsterlandet, i samband med en orkideeutställning där...

tror inte den är svår att få tag på, men svindyr tummenupp.gif

Jag tror till och med att det va där jag såg den... Men har letat runt efter detta och detta utan resultat. Men nu när jag vet vad blomman heter så blir det ju betydligt enklare! Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon