Orkidétjuven
När jag var på resande fot i floridas träskmarker så bodde jag i närheten av en stor blmmande Magnolia grandiflora som senare satte frukt med frö. Varav jag plockade frukterna och la dem ut och lät myror och en och annan opposum äta upp frukterna och lämna fina frön åt mig. Hade tänkt försöka gro de här nu och undrar då.

Ngn som har ngn erfarenhet av förökning av magnolia ifrån frö?
Så skulle jag bli glad smile.gif
Orkidétjuven
Ingen???

Jaja. nu är det iaf planterade.
tepa
Hej !

Jag vill också veta !!! Så svara. Någon ? Planterade en Magnolia ifjol, minns inte vilken sort. Den "borde" blomma iår ? Hur gör man , hur ser fröna ut och när ska man plantera ?

Hälsn Tepa
Styrax
Magnolians frö är omgivet av ett rödorange 'arill', vilket nogrannt skall tvättas bort. Det kan vara ganska svårt, ett sätt är att låta fröna ligga med en skvätt vatten och fermentera, sedan går det lätt att ta bort arillet. Magnoliafrö har ganska lätt för att mögla, varför man måsta vara noga att får bort allt arill - diska det med diskmedel, som oftast ju är antiseptiskt.

Fröet måste sedan ha en värmeperiod på omkring 60-70 dagar, där det ligger fuktigt i jord eller perlite, förslagsvis i en plastpåse. För att bryta förvilan placeras fröna sedan i kylskåp med +4 grader celisus i ytterigare 60-70 dagar, för att slutligen plockas fram igen. Väl framme gror de vid omkring 20 grader efter 2-3 veckor. Med denna metod har jag själv fått fram fröplantor av Magnola.

Är fröet redan sått, kan du bara spara krukan över sommaren och låta den stå svalt över vintern. Dock är magnolior känsliga för riktigt kalla vintrar, så det kan vara klokt att välja en sval plats framför utomhus.

Gällande M. grandiflora vet du säkert redan att den är städsegrön och inte är härdig i sverige. Så ha den i kruka och ta in den under vintern och förvara den svalt och ljust.
Orkidétjuven
Tack, det var ett bra och utförligt svar smile.gif
Nu hade jag redan planterat dem, men fröna var hyfsat rena redan tack vare ngn ätit upp allt omkring typ och jag la dem i blöt innan så de blev lite tvättade där med, jag har planterat dem i fuktig jord med ett tunt lager sand över och med en undervärme.

så där ska de nu alltså stå i ca 60-70 dagar...
tepa
Tack Styrax. Men när ska man plocka detta ? Har ju aldrig haft en blommande Magnolia, men hoppas på att jag har en i sommar. Ska man vänta tills blomman trillat av? Fröet finns väl inne i blomman.

Tepa

Orkidétjuven
Så här ser iaf ställningarna ut hos M,grandiflora. Ganska lätta att plocka av eller vänta tills de fallit av.
Tror det är ganska liknande hos andra arter och sorter med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon