Full version: Rådjur
anne a
Vi i vår familj tycker om att titta på rådjur. Tyvärr så ser vi nästan aldrig några , nu undrar vi vad vi skall plantera för några perenna växter så vi kan locka rådjuren till vår trädgård ? MVH Bambi
Huggorm
Perenn är det väll inte, men plommonträd tycker dom i alla fall om, odjuren
Lady Hamilton
Dom verkar gilla de flesta växterna Förra veckan var de och åt av min dubbla prästkrage (resten av rabatten ligger mer eller mindre under is) Var faktiskt ut nu för bara 5 min och jagade bort 5 st rådjur från tomten

Men köp en massa snygga tulpaner och plantera i höst Så skall du se att de kommer och käkar upp allihopa nästa vår giggle.gif
Jan Lindgren
Hej!
Azaleor är inte dumt om du vill locka rådjur. Desto dyrare desto godare. Fruktträd är också bra.
MVH
Jan Lindgren
Jan af Lisö
Hos mig äter de ALLT, men undantag för påskliljor och rhododendron.

Flytta till Lisö !!!
MariaS
tulpaner och krokusar kan locka fram det skyggaste rådjur!
myy
Fast bara för att man lockar in rådjur är det inte säkert att man får se dem. Vår trädgård är full av dess lämningar, men onder de fem år jag bott här vhar jag bara sett rådjur i trädgården en gång. Däremot ser jag dem ofta på andra sidan vägen. För min del betraktar jag dem gärna på avstånd.
Fågelvägen
Jag kanske har helt fel, men jag tror de tycker speciellt om vita blommor. Alltså vita tulpaner och vita krokusar i så fall! Våra grannar säger att rådjuren inte äter gula blommor. Det stämmer inte helt, men ibland missar de faktiskt en och annan gul krokus.

På hösten kan ni mata rådjuren med äpplen som ni brer ut på marken. Också solrosfrön är godis.

Så kan ni ha hundarna (om ni har några) okopplade i skogen. Vår viltvårdare säger att det är de lösa hundarna i naturreservatet som gör att rådjuren söker sig till villaträdgårdarna.

Kom gärna till Nacka och fånga in några rådjur och ta med er. Här finns minst 8 st., de är ganska tama och helt gratis.
josohl
Det där med gula krokus gäller inte "mina" rådjur. De äter glatt upp dem med, och river dessutom gärna upp hela löken. Igår drog de dessutom upp alla vintergäck - är inte de giftiga???
anne a
finns det några buskar som är goda och tål avbetning ..
HelenN
Här äter de upp mina blåklockor och alla enchinacea..........morötter & havre älskar dom, men ska du börja mata dem, så är det svårt att sluta....
Navigo
Du måste skoja. Rådjur vill man inte ha i trädgården, de ska vara i skogen.
Fågelvägen
anne a, jag hoppas ni inte har grannar som bryr sig om sina trädgårdar?

I så fall är de kanske inte så glada om rådjuren börjar samlas i muntra flockar i er trädgård. I förbifarten skulle en del av grannarnas planteringar också gå åt.
Orkidétjuven
Syrenknoppar står högt på menyn hos våra rådjur. Jag mutade dem med äpplen, solrosfrön, morötter, nötter och istället lät de bli knopparna, plus att man fick ngt fint att titta på morgonen när de stod ute och åt.
renate
Jag hoppas att du inte bor i ett villaområde,då är det verkligen olämpligt att locka rådjur till trädgården,det är vilda djur och ska vara i skogen inte i trädgårdar och skövlar.Jag vill då inte ha dessa odjur i min trädgård,fast de kommer ändå.

[attachment=14876:Råbock_.jpg]
Lilla Sibirien
Till lunch vill de gärna ha tulpaner till eftermiddags kaffe tar de gärna rosknoppar. Jag hoppas att du bara bjuder in dem till din trädgård.
rahmat2
CITAT (anne a @ 11-03-2008, 21:51) *
finns det några buskar som är goda och tål avbetning ..

Har inte smakat på alla buskar än!
Orkidétjuven
Vi bor ute i skogen och rådjuren var där först så vi får helt enkelt anpassa oss.
KURT
CITAT (Orkidétjuven @ 18-03-2008, 11:38) *
Vi bor ute i skogen och rådjuren var där först så vi får helt enkelt anpassa oss.

Rådjuren är ju inte naturliga i större delen av landet, de skulle inte klara sig utan trädgårdar + åkrar.
Cilla
Rosor är bra för att locka rådjur, nästan lika bra som tulpaner. Julkärvar, halm eller hö på vintern är ett bra sätt att stödmata på vintern då de har svårt att hitta föda. Av träden gillar rådjuren valnötsträdet bäst här.

I min trädgård vandrar rådjuren på stigarna till katternas och många andras glädje. Ibland betar de rejält, men jag har planterat en djungel så de har på 13 år aldrig hunnit med att ta allt av något. De tar lite av varje, och för varje år lär jag mig mer om hur jag kan undvika att de tar lite för mycket av något.

Min inställning är att både vilda människor och djur som inte skadar varandra direkt fysiskt får söka sätt att existera parallellt. Om vi männsikor gillar att bo i tätorter men också ha lite vildliv i form av trädgård, så kommer både insekter, djur, svampar och andra att trivas där. Mer onaturligt än så tycker jag inte det är att rådjuren gillar min trädgård (en halvtimmes båtkörning från huvudstaden) liksom flugor, fjärilar, bin och myror.
Anna-Karin Lundberg
[attachment=15633:2009_03_07_Rådjur.jpg]Vem kom först? Mitt hus bygdes 1930 och så gamla rådjur finns inte! De som kommer in på tomten var inte här innan trädgård, hus och staket kom upp! Jag har högt staket och fyra hundar men ändå kommer rådjuren in och äter allt som jag vill ha kvar. Vanligt gräs, maskrosor och löv äter de inte, men azalea, dagliljor, iris och rosor är gott. Alla lökväxter med, försås.
Jag bor nära skogen och det finns minst miljoner träd att välja på - men rådjuren fejade hornen på mitt ginkoträd (från en vän i Danmark som sått det som frö för tio år sen) som nog kommer att dö nu - barken är helt avskavd på stammen.

Jag håller med - ju finare och mer älskade växter - ju fler rådjur!
"Som tur är" så är ett av de bofasta rådjuren vanställd och jag ska be viltvårdaren ta en titt på denna bild. Ser inte bra ut! För henne.
Orkidétjuven
Rådjuren fejade hornen mot ett av mina ginkgoträd så pass att de bröt av trädet strax ovan markytan. KAnske ginkgo är extra härligt för dem smile.gif
Tråkiga saker händer, men man får anpassa sig lite. Även om det var mycket personligt träd det här.-Hoppas det klarar sig!
Klart att om man får välja klart man väljer det godaste. Man är inte dum, inte rådjuren heller.

Vem kom först?
Jag pratar inte om individer. Rådjur får väl barn också.
Rådjur har funnits i skandinavien senaste 10 000 åren.
1930?
Fanns ni då?
Skruttis
Smultron och jordgubbsplantor står högt på önskekostlistan här. Då kan ni även få "nöje" av räven, han gillar att norpa bären för oss.
Persilja. Täckte min med fiberduk när hösten/vintern nalkades och rådjuren var som tokiga på att raka sönder fiberduken under snön för att sedan totalstympa persiljan. Garanterat en rådismagnet! 000.gif
kajsalisah
Vi besöks också av rådjur varje natt (och på dagtid också ibland). Hos oss åt dom upp hallonbuskar och jordgubbsplantor förra året. Rosor och tulpaner har än så länge fått vara ifred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon