Vi oljade golvet med linolja ( ville inte ha tryckt virke där)
Jag har hört att lärkträ ska vara bra och tålig trä istället för tryckt virke.
Man vill ju gärna sitta där och njuta...
Om ni har rak söderläge kommer det att bli varmt tidigt !
Jag har redan nu 30 grader där inne när solen skiner.
Vi har inte alla fläkter på gång än och det finns en innetält där som ska ha + 6 grader året om.
Jag väntar med innetältet till påsk ( vi är bortresta här i mellan och jag vill inte att mina småttingar få förskyldning )
Mitt tips är att skaffa massa takluckor, vi har två dubbelbreda, men pga. vägg/takkonstruktionen på huset, öppnas dom inte fullt ut. Därför har vi installerad dit utsugningsfläktar + två extra utsugningsfläktar över dörren.
Andra tipset är att skaffa den lite dyrare öppningsautomatik för luckorna ( sådana som man kan ha kvar över vintern) för i alla fall hos oss ( zon2-3) kan det bli så varmt att luckorna öppnas redan i januari när solen vill visa sig.
vad tror du att du kommer att använda ditt växthus till ?
Fikastunder, året om ?
Sommarodlingar?
drivning av plantor på våren?
vinterförvaring?
Jag trodde på sommarodlingar och lite småplantor, men man vill så mycket mer när man väl har kommit i gång!!
Förra året driv jag upp där ca. 1000 plantor !
Jag har huset nästan frostfritt året om pga. att restvärme från värmeväxlaren blåser in i växthuset.
Det innebär lite kondensvatten i rutorna på våren, men det mesta rinner ner längst sidor helt smidigt och dom dropparna som jag nämnde om tidigare kommer just där taket böjs till yttervägg, det är där vi ska fixa en smal ränna som fångar droppar och leder dom åt sidan .
Vi har även lämnat en lite en liten spring mellan plankorna på golvet så att luften cirkulerar bra ( utsugets varma luft ersätts av svalare luft från grunden )
Golvet isolerar jag i vintertältet på vintertide ändå.
Det är en evig möblering:
på vintern vintertält i halva huset med värmefläkt
på våren alla serveringsvagnar + tre vägghödja 6-planshyllor från biltema mot husväggen ( dessa är superenkla att montera upp och ner ) och plasten är stark och tålig !
på sommaren ca .50 hinkar med tomat, gurka, paprika, chili mm.
och på hösten tar vi gärna in ett bord och stolar bland de tomathinkar som finns kvar och de övervintrare som söker skydd.
och sedan är det dax att fixa vintertältet på plats

Lycka till med planering ,det är så roligt med växthus!