Full version: växthusgolv
lol
Jag går och väntar på bygglov för mitt väggfasta växthus (14 kvm, Serralux) och grunnar på golvet under tiden... jag skulle vilja få lite råd och inspiration av er andra, gärna bilder! Jag vill inte ha gråa plattor, utan något som ser naturligare ut. I en växthusbok såg jag ett växthus med typ tegelröd singel/kross, och det var jättefint! Men kanske inte praktiskt...?
lol
Hittade just trätrallar av akacia på Blocket för en billig peng - går de att ha som växthusgolv - eller blir det för halt tror ni? Jag har ingen aning! confused.gif
evni
Hej !

Jag har trätrall i mitt växthus. Det blir inte halt.
Jag vet inte om det är bra eller inte har bara haft mitt i snart 1 år.
Mitt är liksom uppbyggt en bit från marken. Ska se om jag kan lägga in en bild sedan.

/Eva
skogstroll
Jag har berg o smuts men ska väl försöka få dit nåt bättre snart giggle.gif
lol
Jag hade tänkt ha bara jord först, men tänkte också att det kanske kommer att växa en massa ogräs då.

Kul att höra att det funkar med trätrall, då åker jag kanske och köper det idag! rolleyes.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 09-03-2008, 09:29) *
Jag har berg o smuts men ska väl försöka få dit nåt bättre snart giggle.gif

a0a.gif

Titta på alla vackra golv här...
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;#entry784905
Cilla999
Hej.

Jag köpte den billigaste betongstenen från Byggmax, och det blev faktiskt riktigt bra.....

Växthuset 031.jpg

Växthuset 035.jpg

skogstroll
kan man inte ha sand som "golv"?
Mu i myllan
Skulle tro att sand är en invitation till myrorna. Själv har jag lagt betongplattor på 0-18 grus. Det var betydligt lättare än att lägga i sand. Man kunde fixa till om det blev ojämt. Eftersom inte plattorna passade exakt hat jag lagt vit marmorkross som en fris mot muren. Det är bar när man ska spola av golvet. Vattnet får någonstans att ta vägen.
För att lätta upp det grå intrycket klistrade jag kakel och mosaik på mittplattan. Jag har frostfritt så det har gått bra. Tänk bara på att den plattan ska ligga lite djupare så att man inte snubblar. Limmade först och satte plattan sist.

[attachment=14732:DSCN2793.PNG]

Man kan förstås lägga fler men jag hade ont om tid så det fick räcka med en. Får se om jag får mer inspiration till sommaren

Cilla 999

VILKEN HÄFTIG BLOMTRAPPA! Är det ett hemmabygge eller har du köpt den? Var i så fall?

Känner att den är ett av alla mina måsten inför sommaren..

Muuu
Cilla999
CITAT (Mu i myllan @ 09-03-2008, 18:16) *
Cilla 999

VILKEN HÄFTIG BLOMTRAPPA! Är det ett hemmabygge eller har du köpt den? Var i så fall?

Känner att den är ett av alla mina måsten inför sommaren..

Muuu

Hej Hej.

Köpte den på rea på postorder förra vintern, tror att det var Ellos eller Catalog eller ngt sånt. Betalade 125-150 kr för den!!! Den andra som finns med på bilden, med en spaljé, köpte jag också där, för ungefär samma pris....

katah
lol, kommer du ha växthuset mot husväggen alltså ?

Jag har ett sådant hus i så fall men inte serralux modell.

Jag har en oljad golv av tjocka plankor. jag har förmånen att kunna kliva in i växthuset direkt från vardagsrummet, därför var "altankänslan" extraviktig!

Golvet är fin fortfarander efter 3 sesonger och jag odlar i hinkar.
Ena stället där jag har haft droppande vatten ( kondens på våren) är golvet lite mörkare. Vi försöker åtgärda ramen med en ränna som samlar vatten så att jag slipper dom dropparna där.

Idag är jag faktiskt jättenyfiken på att odla i sand, och om jag skulle bygga växthuset nu , skulle ja avväga att ha sand/ grus och plator där ändå.

Jag är lite osäker om jag har några bilder på mitt album just om växthuset, ska kika , annars återkommer jag med någon bild.
katah
Hör kommer en bild ...
lol
Katah! Ja, jag kommer att ha det mot husfasaden, så jag vill också ha lite altankänsla - men också utekänsla...så jag vet inte hur jag ska göra! Fast trä har en skön känsla: varmt utseende, och naturligt, så det blir kanske det. Ditt golv ser fint ut! jag köpte i alla fall aldrig trätrallarna, eftersom min man inte tror på det...
katah
Vi oljade golvet med linolja ( ville inte ha tryckt virke där)
Jag har hört att lärkträ ska vara bra och tålig trä istället för tryckt virke.

Man vill ju gärna sitta där och njuta...
Om ni har rak söderläge kommer det att bli varmt tidigt !
Jag har redan nu 30 grader där inne när solen skiner.
Vi har inte alla fläkter på gång än och det finns en innetält där som ska ha + 6 grader året om.
Jag väntar med innetältet till påsk ( vi är bortresta här i mellan och jag vill inte att mina småttingar få förskyldning )

Mitt tips är att skaffa massa takluckor, vi har två dubbelbreda, men pga. vägg/takkonstruktionen på huset, öppnas dom inte fullt ut. Därför har vi installerad dit utsugningsfläktar + två extra utsugningsfläktar över dörren.
Andra tipset är att skaffa den lite dyrare öppningsautomatik för luckorna ( sådana som man kan ha kvar över vintern) för i alla fall hos oss ( zon2-3) kan det bli så varmt att luckorna öppnas redan i januari när solen vill visa sig.

vad tror du att du kommer att använda ditt växthus till ?
Fikastunder, året om ?
Sommarodlingar?
drivning av plantor på våren?
vinterförvaring?

Jag trodde på sommarodlingar och lite småplantor, men man vill så mycket mer när man väl har kommit i gång!!

Förra året driv jag upp där ca. 1000 plantor !
Jag har huset nästan frostfritt året om pga. att restvärme från värmeväxlaren blåser in i växthuset.
Det innebär lite kondensvatten i rutorna på våren, men det mesta rinner ner längst sidor helt smidigt och dom dropparna som jag nämnde om tidigare kommer just där taket böjs till yttervägg, det är där vi ska fixa en smal ränna som fångar droppar och leder dom åt sidan .
Vi har även lämnat en lite en liten spring mellan plankorna på golvet så att luften cirkulerar bra ( utsugets varma luft ersätts av svalare luft från grunden )
Golvet isolerar jag i vintertältet på vintertide ändå.

Det är en evig möblering:
på vintern vintertält i halva huset med värmefläkt
på våren alla serveringsvagnar + tre vägghödja 6-planshyllor från biltema mot husväggen ( dessa är superenkla att montera upp och ner ) och plasten är stark och tålig !
på sommaren ca .50 hinkar med tomat, gurka, paprika, chili mm.
och på hösten tar vi gärna in ett bord och stolar bland de tomathinkar som finns kvar och de övervintrare som söker skydd.
och sedan är det dax att fixa vintertältet på plats wink.gif

Lycka till med planering ,det är så roligt med växthus!
lol
Vi kommer att sätta växthuset mot en östervägg. men mitt växthus är 3,7 x 3, 7 meter, så det blir ju en rejäl glasvägg åt söder också. jag inser redan att jag kommer att få problem med värmen - min tanke var att täcka söderväggen med växter utifrån, t.ex. vinrankan, som redan växer intill, eller höga rosor eller humle , som vi redan har för mycket av eller ... ja, vi får se!

tack för tipset om bättre öppningsautomatik - jag hade tänkt ta de billiga från början. Och att ha vädringsspringor i grunden låter ju bra. Vi bor i zon 1-2.

Min föreställning om det här växthuset är att jag ska sitta under stora vindruvsklasar när kyliga höstvindar drar fram utanför och njuta av värmen och den frodiga grönskan med solvarma tomater och fikon och..... alldeles underbart ska det vara i alla fall! biggrin.gif
jag har tänkt fikastunder och lite odlingar, men kan tänka mig att det blir som du sa: när man väl börjat öppnar sig hela tiden nya möjligheter.

Det ska verkligen bli kul - hoppas nu bara att det blir av, att vi får bygglovet. Annrs får jag bygga det med en liten glipa mot husväggen, så att det kan räknas som fristående ! wink.gif
Chilinovisen
Själv har jag betongplattor i halva och rivningstegel i andra halvan.
lol
Snyggt, Chilinovisen! Jag gillar när man blandar olika plattor. Är det en vanlig bräda du har som avgränsning mot odlingsbädden? Är det en markbädd - och har det i så fall fungerat med tanke på ohyra etc? Jag var på Classicum igår och damen där avrådde mig från markbäddar, som jag egentligen vill ha. Så, det vore kul om du kunde säga att det fungerar, så att jag kan införa det i alla fall! smile.gif
Chilinovisen
CITAT (lol @ 31-03-2008, 08:58) *
Snyggt, Chilinovisen! Jag gillar när man blandar olika plattor. Är det en vanlig bräda du har som avgränsning mot odlingsbädden? Är det en markbädd - och har det i så fall fungerat med tanke på ohyra etc? Jag var på Classicum igår och damen där avrådde mig från markbäddar, som jag egentligen vill ha. Så, det vore kul om du kunde säga att det fungerar, så att jag kan införa det i alla fall! smile.gif

Det är ett lågt staket av vanliga brädor. Ska fläta ett lågt staket av pil till våren.
Jag odlar i krukor och i säckar som jag sedan tömmer vid höststädningen. Du kan ju odla i markbäddar, bara du byter jord varje år.
AnnikaT
Hej, hej!

Jag har än så länge bara jord och fula träpallar i mitt växthus, men är sugen på ett ordentligt trägolv. Så nu undrar jag om det är nån fler som har trägolv i sitt växthus. Ser att nån hade behandlat det med linolja, har det funkat bra? Nån annan med erfarenhet av trägolv? Bra/dåligt?

Har även funderat på om det inte vore smart att ha trä bara i mitten och grus längs kanterna där jag har plantorna, Nån som har nåt liknande?

/AnnikaT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon