Söttok06
Och jag undrar om den jorden är dålig? Skulle behöva köpa en hel del till min odlingslott. Säkert 20 säckar. Och då blir det jättedyrt om jag ska köpa en jord som kanske är bättre med kostar 50 kr säcken. Vår förening har tydligen kontakt med någon firma som säljer bättre jord på säckar. Men som sagt så ruinerar man sig.

Såg på annons att någon sålde hästgödsel (billigt) och de levererade också. Jag har själv nämligen ingen bil. Kan det vara något alternativ att blanda i den billiga Bauhausjorden?
Kan man sedan plantera direkt i den blandningen eller är hästgödslet för starkt?

I sommar tänte jag försöka odla solrosor, tomater, lite lök och potatis. Men jag måste gräva upp en större bit av jorden som det bara växer ogräs i.
KURT
Frågan är väl varför du skall släpa dit jord överhuvudtaget? Att jordförbättra med organiskt material (naturgödsel, kompost) är ju bra, men att köpa säckjord för att lägga ovanpå befintlig jord förstår jag inte?
Chamomille
CITAT (KURT @ 09-03-2008, 06:47) *
Frågan är väl varför du skall släpa dit jord överhuvudtaget? Att jordförbättra med organiskt material (naturgödsel, kompost) är ju bra, men att köpa säckjord för att lägga ovanpå befintlig jord förstår jag inte?

Jamen... Plantjorden är billig och att BLANDA med bef jord har vi gjort, pga lerhaltig jord här. Och det kan väl inte vara fel. Torv är dyrare än plantjord. Vi köper 5-6 st för 100 kr. Billigt tycker vi.
Chamomille
CITAT (Söttok06 @ 09-03-2008, 01:06) *
Och jag undrar om den jorden är dålig? Skulle behöva köpa en hel del till min odlingslott. Säkert 20 säckar. Och då blir det jättedyrt om jag ska köpa en jord som kanske är bättre med kostar 50 kr säcken. Vår förening har tydligen kontakt med någon firma som säljer bättre jord på säckar. Men som sagt så ruinerar man sig.

Såg på annons att någon sålde hästgödsel (billigt) och de levererade också. Jag har själv nämligen ingen bil. Kan det vara något alternativ att blanda i den billiga Bauhausjorden?
Kan man sedan plantera direkt i den blandningen eller är hästgödslet för starkt?

I sommar tänte jag försöka odla solrosor, tomater, lite lök och potatis. Men jag måste gräva upp en större bit av jorden som det bara växer ogräs i.

Vi hämtar hästskit från ridskolan här intill. Gratis. Funderar på vem och vart de forslar bort "det"?? Kanske han som kör kunde lassa av en kontainer här i stället för att åka långt (kanske) för att lämna nånstans...
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär är kvaliten på jordpåsarna

Den allra bästa torven blandar man i yrkesodlarjorden.

Den mellanbra torven lägger man i de lite dyrare jordarna för hobbyodlare.

Skräpet som egentligen inte duger speciellt bra till odling lägger man i de billiga säckarna.

Den billiga kogödseln på säck brukar dock vara OK och den är inte så stark den är mera som en välgödslad blomjord, ska man odla sånt som tomat i hinkar brukar man kunna plantera i enbart sånt.

Om det är väldigt mullfattigt på kolonilotten kan det ju vara bra att blanda ner något, fast jag hade nog valt hästgödseln framför de billiga jordsäckarna, fast frågan är ju om det är brunnen gödsel eller ej, om den är full av halm el dyl. sånt påverkar ju hur pass bra den är. Och hästgödseln hade jag blandat med den befintliga jorden + jag hade nog inte blandat ner så mycket till potatisen, potatis kan lätt bli vattnig ifall det är för mycket kväve. Tomat och lök gillar dock en hel del gödning. Tomat brukar även kunna växa bra i ganska färsk gödsel den brukar ju trivas vid reningsverk och dyl.
MariaS
CITAT (Söttok06 @ 09-03-2008, 01:06) *

Om jag vore som du, skulle jag lägga ett lager med tidningar på den befintliga jorden och sedan ta dessa billiga säcka och blanda med hästgödseln, för att sedan lägga ovanpå tidningarna och odla. Efter två säsonger är ogräset borta och du vänder ner alltihop på plats och får därmed en fin och lättarbetad jord.
Gunilla T
Alltså...plats för varning..fem för hundra bör man undvika, du får det du betalar för. Det duger inte till annat än möjligtvis till jordförbättring om man har väldigt mycket lera.

Var på en föreläsning om jord en gång där en representant för en av de största "jordproducenterna" skrattade åt konsumenterna som köpte "fem för hundra"...restprodukter som dom egentligen säljer dyrt!

När jag ifrågasatte den massiva reklamen för detta skräp sa han att de fortsätter att sälja detta för att det efterfrågas av konsumenterna!!!
Anki V
Jag måste ha haft en väldans tur!

Båda mina rabatter här i stan är fyllda med Plantagens ”5 för hundra”. På toppen lade jag 4 säckar kogödsel vilket blev ett lager på några cm. Rabatterna är jättestora ”lådor” utan botten, ca 30-40 cm höga

Jag tror det blev 70 säckar totalt och det växer som sjutton i den jorden…..Både perenner, rosor och lite örtkryddor. Det enda problem jag har är att det sjunker undan lite. Varje vår får jag fylla på rabatterna med ca 5 cm ny jord/kogödsel.

/Anki
Alexander-VG-zon3
till trädgården köper jag 5för100 till att jordförbättra ( då blandar jag upp den köpta jorden med den jorden som är där )

sedan gödslar jag med blåkorn,gräs,hönsskit,koskit .

och sedan gör jag egna blandningar till växter som kräver speciellt ( alpiner,lökar,rosor,opuntia ) .

till krukväxter,sommarblommor,urnor,sådder m.m. köper jag speciella jordar för en lite dyrare peng eller egna blandningar .

och så här har jag gjort sedan jag började med trädgård , och det har funkat utmärkt för mig .
skogstroll
Svårt o säga vilken jord som är bra och vilken som är dålig. Min jord t. växthuset i våras kom från Q8-macken + lite hästmoja och annat gott och jag tror inte det kunde komma fler tomater än så...
MariaS
Jag köper ALLTID 5 för 100-säckarna till trädgården. Eftersom jag har lera, har jag redan näringsinnehåll så det räcker och blir över och behöver därför säckarna för att jordförbättra. Jag har även av dessa säckar till pallkragarna, eftersom de ändå måste toppgödslas för grönsaksodlingen. Däremot köper jag finjord för krukor, sticklingar och sådder.
Fullständigt helt vansinnigt att en fundera på att köpa säckjord för dyra pengar till grönsaksodling, när den befintliga jorden oftast bara behöver bättras på. Även proffsodlare, gör så här (trots kvaliten)
Så tyvärr Gunilla T, verkar jag INTE hålla med dig här.
ingrid fuxwall
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 17:11) *
Jag köper ALLTID 5 för 100-säckarna till trädgården. Eftersom jag har lera, har jag redan näringsinnehåll så det räcker och blir över och behöver därför säckarna för att jordförbättra. Jag har även av dessa säckar till pallkragarna, eftersom de ändå måste toppgödslas för grönsaksodlingen. Däremot köper jag finjord för krukor, sticklingar och sådder.
Fullständigt helt vansinnigt att en fundera på att köpa säckjord för dyra pengar till grönsaksodling, när den befintliga jorden oftast bara behöver bättras på. Även proffsodlare, gör så här (trots kvaliten)
Så tyvärr Gunilla T, verkar jag INTE hålla med dig här.

Håller med Maria - köper alltid kogödseln och det fungerar bra för mig.

ingrid
Fågelvägen
Ingrid, kogödseln och "5 för 100" är väl inte samma sak?
Chamomille
Man får välja vad man vill ha - 5 för 100 - plantjord, kogödsel, barkmull....etc
Alexander-VG-zon3
hos mig är det valfritt 5för100 kogödsel eller plantjord ( blanda hur man själv tycker ) ,, bark eller annat får man inte välja tillh är utan det är för sig .
ingrid fuxwall
CITAT (Fågelvägen @ 09-03-2008, 21:45) *
Ingrid, kogödseln och "5 för 100" är väl inte samma sak?

För mig är det det men vi har kanske olika Bauhaus
MariaS
Ko på påse för hela slanten... ja nästan, tar faktiskt torv också...
Jan Lindgren
Hej!
Hur mycket är det i säckarna? De jag har sett har bara innehållit 50 liter och då blir det för dyrt för mig. Dessutom tycks innehållet vara fuktigt så det blir vansinnigt tungt. Förra året tror jag att jag använde 120 stycken 300 liters torvbalar.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Jag kanske skall förtydliga mig...det är det som benämns planteringsjord jag pratar om eller snarare trädgårdsingenjören från det stora företaget.

Bara ordet "planteringsjord" är ju missvisande, många förleds att tro att det räcker med denna jord. Den innehåller väl mest av den dåliga, ytliga och ljusa torven, bra torv skall vara mörk och tas från djupare skikt.
MariaÖrebro
Jag brukar använda 5för100-planteringsjorden och den funkar för mig. Jag brukar ofta blanda ut jorden med nåt. När det gäller suckulenter blandar jag i sand, små lecakulor, småsten och perlite. För andra växter blandar jag i lite yrkesodlarjord. När jag sår brukar jag ta så- och kaktusjord. När växterna ska planteras om blir det blomjord, och länge fram när de blivit lite större drygar jag ut den blomjorden med yrkesodlarjord. Jag tror att man kan använda den billiga jorden, men kanske inte ENBART den. Det behövs lite näring i den och annat smask som kobajs med mera.
Söttok06
Tack till alla för goda råd!
Så här tänker jag göra nu: Täcka en del av marken med tidningar (har redan gjort förra året på 1/6 del) och där jag vill odla något lägger jag på Bauhausjorden + brunnen hästbajs. Där jag inte vill odla lägger jag på täckbark så att det åtminstone ser lite snyggare ut. Hoppas att det går att odla potatis då ovanpå tidningarna. Hur mycket jordblandning ska man lägga uppepå? Är det ett lager som är 30 cm eller mer? Eller ska jag gör ett område som jag helt enkelt gräver om och rensar från ogräs samt blandar i vad?? Potatis ska ju vara bra mot ogräsrötter har jag hört.

Tänkte också odla solrosor och de kräver ju lite djupare jord för rötterna. Där tänker jag gräva och rensa bort ogräset ordentligt samt blanda i brunnen hästbajs och billig planteringsjord.

Blir detta bra tror ni?
nina L
CITAT (KURT @ 09-03-2008, 06:47) *

JAg köper ibland billig skitjord för att jag har min kolonilott på berg. Behöver lite mer jord för att rötterna ska ha nåt att växa i!
Thomas Wahlqvist
De som vet och har referenser på att 5 för hundra är ett dåligt alternativ blir sällan trodda. Konstigt.

Men bra för säljarna.

nina L
handlade nyss 5 för 100 på Silvan bygg. Det var bara 5 säckar torv. Ingen jord överhuvudtaget. skräp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon