Orkidétjuven
En bekant till mig visade mig de här två kvistarna av buxbom och undrade vad som hade hänt och jag är lite osäker så lite hjälp?

Det är en häck på ca 5 meter.
De planterades i april förra året, var gröna fram till hösten då de "ändrade" färg till organge. De är fortfarande mjuka och fina som om de vore levande och gröna.
Ett halvårtidigare innan planteringen stod en 20 år gammal thujahäck på samma plats. Kan det ha ngt med förändringen att göra?
Jord och så byttes ut, men det kanske var är tillräckligt.

eller handlar det om ngn sjukdom som drabbat hela häcken? Eller står de helt enkelt för ljust? bifogar två bilder.
Vore tacksam för svar eller ideer???
Krolliljan
Vet inte om vi har samma "problem".
Jag har två rätt stora buxbom som har varit röda till stor del i vinter, men nu har de blivit grönare igen.
I denna tråden finns ett svar, om det nu är samma.
Gossen Ruda
Prova med att kalka lite, enligt plantskolan där jag köpte mina plantor gillar inte buxbom lågt pH och jag tycker det har hjälpt hos mig.
Wetter
När vädret ena dagen är varmt och nästa dag kalt. Buxbom den har blivit solbränd. För att förhindra detta kan man lägga på skuggväv och vattna end fram till det fryser till i backen.
Orkidétjuven
Jag tycke rdet inte ser ut som den blivit solbränd egentligen, och eftersom fenomenet redan började i höstas, men visst det kanske kan vara dte ändå-
Styrax
Detta kan mycket väl vara att plantorna har bränts av solen, något som är ganska vanligt hos buxbom, vi glömmer lätt att den växer skyddad som buskskikt i skogar i södra europa. Beroende på var du bor kan det även vara så att plantorna har frystorkat om du har haft kjäle i marken? När solen ligger på startar processer i plantan och om den inte kan ta upp vatten skadas den. Botemedlet är att täcka för att skugga dem om våren.
jegi
Ja, buxbom tar ofta stryk på vårvintern/våren.
Men det här skedde ju på hösten och då tror jag man kan utesluta solskada.
Jag har inget svar men råkade ut för samma sak i höstas.

Har det vattnats tillräckligt?
Orkidétjuven
CITAT (jegi @ 10-03-2008, 11:29) *
Ja, buxbom tar ofta stryk på vårvintern/våren.
Men det här skedde ju på hösten och då tror jag man kan utesluta solskada.
Jag har inget svar men råkade ut för samma sak i höstas.

Har det vattnats tillräckligt?

Precis, jo men det känner jag till om att de kan råka illa ut, men precis, jag tror man kan utesluta det.
Så vitt jag vet så har hon skött dem bra.
Jag funderar på om det kan ha ngt att göra med attdet har stått en thujahäck ett halvårtidigare på samma plats. vissa saker gilla rju inte växa där det finns elle rhar funnits thujor-
JAg menar de är ju "fortfarande" levande fast i helt annan färskiftning.
JAg funderar på alltså om det är ngt med jorden.
Orkidétjuven
Försöker igen. Ngn som har en ide?
har jag skrivit till allt om trädgård med, men där har jag inte fått ngt svar på 2 månader.
Alexander-VG-zon3
buxbom får en orange aktig färg när dom lider av näringsbrist . solbränna får den oftast i samband med tjäladjord höst som vår .
fila
Har precis samma problem med en häck som planterades för en månad sen och blir lite orolig. Om det är näringsbrist, vad ska vi ge den och är det ok att ge den något nu under hösten (är verkligen amatör...)?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon